Heb je een échte of een nep barcode?

ean-code

Hoe zorgen we ervoor dat we miljoenen producten van tienduizenden aanbieders makkelijk van  elkaar kunnen onderscheiden? Simpel! Door een unieke geregistreerde barcode te koppelen aan een product.
Als een klant jouw teddybeer bij bol.com bestelt, wil je niet dat hij een nagelschaar krijgt. Logisch toch? Met uniek geregistreerde identificatienummers weet iedereen precies om welk product het gaat en wie het verkoopt.

EAN-codes vormen ‘de taal van online verkopers’. Vergelijk het met IP-adressen: iedereen op internet heeft dat unieke IP-adres. Zo functioneert het internet. En zo laten EAN-codes de verkoop van producten beter functioneren. Zeven keer ‘Dit Moet Je Weten’ van barcodes:

1. Heb je altijd officiële geregistreerde barcodes nodig?

Nee, als je alleen in je eigen webshop producten wilt verkopen, kun je zelf codes verzinnen. Of als je niet wilt groeien of je eigen gesloten logistieke systeem hebt. Maar als je de taal van de business wilt spreken en meer consumenten wilt bereiken, dan heb je toch écht een officieel geregistreerde barcode nodig.

2. Verkoopplatformen vragen om officiële barcodes

Bol.com op haar website: “Wil je een uniek of nieuw artikel verkopen via bol.com, maar heb je geen EAN-code? Dan kun je die aanschaffen bij GS1. Dan ben je automatisch de eerste partner die dit artikel verkoopt via bol.com.” Ook marktplaatsen als Amazon, eBay, Beslist.nl, Google en Alibaba vragen om EAN-nummers van GS1.

3. Optimaliseren online zichtbaarheid van producten

De unieke productnummers uit de barcode helpen webshops bij het optimaliseren van de zichtbaarheid van een product in zoekmachines. Een teddybeer en een nagelschaar met hetzelfde artikelnummer levert veel ruis op bij zoekresultaten.

4. Voorkom gedoe! Geen goede code: jouw product gaat uit de webshop

Als je barcodes aanschaft bij een andere aanbieder dan GS1, kun je jezelf flink in de vingers snijden, omdat online marktplaatsen alleen officieel geregistreerde barcodes willen. En ze gaan steeds vaker controleren of je een échte barcode hebt. Heb je die niet, dan word je van het schap gegooid.

5. EAN-codes voor online èn in de winkel

Denk niet dat GS1 alleen barcodes heeft voor in de winkel en andere aanbieders puur voor online retail. Stel je een distributiecentrum voor met speciale barcodes voor het online kanaal en andere codes voor in de winkel. Dat zou raar zijn. De unieke artikelnummers spelen een rol in unieke identificatie wereldwijd, over alle verkoopkanalen heen en ze helpen o.a. bij voorraadbeheer, inkoop en orderpicking.

6. GS1 is het enige uitgiftepunt voor unieke productnummers

Als je een product gaat verkopen heb je die barcode nodig. Op Google zie je verschillende aanbieders. Waar moet je nu zijn? Wist je dat er één officiële uitgever van barcodes is? Want net zoals je alleen van de Belastingdienst een btw-nummer krijgt, geeft GS1 als enige unieke geregistreerde identificatie uit. Deze barcode is het paspoort voor jouw product.

7. Barcodes bij GS1 zijn duurder dan bij andere aanbieders

Natuurlijk is het begrijpelijk dat je als (beginnend) ondernemer wordt verleidt om een goedkope(re) barcode te kopen. Er zijn dan ook barcode-aanbieders die daarop inspelen door zelf codes te verzinnen of op te kopen bij GS1 en die goedkoop aanbieden. Het kan dan zijn dat diezelfde codes door GS1 worden uitgegeven aan een ander bedrijf. Jouw product is dan niet meer te herkennen als dat unieke product. En de kosten van echte, unieke GS1 nummers? Die zijn te overzien: 10 productnummers kosten jaarlijks maar 55 euro.

De_enige_barcode_met_waarde

Hoi Lex (& andere lezers),
Wat we vaak in de praktijk zien is dat nummers die verkocht worden via diverse aanbieders technisch wel juist zijn (en dus de 11 proef doorstaan), maar dat ze niet officieel toebehoren aan de koper.

Iedereen kan juiste EAN codes genereren, maar EAN codes moeten herleidbaar zijn tot een land en tot een verkoper. GS1 houdt de registratie daarvan bij. Andere aanbieders bieden dus wel technisch juiste codes, maar niet voor traceerbare codes.

Een EAN-13 bestaat uit:
systeemcode (vaak een landnummer, 87 voor Nederland)
aansluitnummer (bedrijfsnummer)
oplopend productnummer
controlegetal

Als je een eigen aansluitnummer hebt, kun je zelf productnummers uitreiken binnen je eigen reeks. Maar als je geen aansluitnummer bij GS1 hebt, dan zijn de codes ook niet officieel van jou.

In de praktijk kun je daarmee prima op Bol en Shopping adverteren, maar je neemt wel een risico. Zo kan het voorkomen dat jouw producten opeens herkend worden als een heel ander product. Ook kun je juridisch problemen krijgen, gezien je mogelijk de codes van een ander bedrijf gebruikt.

Gezien EAN codes ook bedoeld zijn om de producent te traceren, maar dat in geval van “nep” codes niet kan.

Stel je importeert producten uit China en gebruikt daarvoor goedkope EAN codes. Als door jouw importproduct schade ontstaat (bijvoorbeeld brand), dan zal een verzekeraar de producent kunnen proberen te achterhalen aan de hand van de EAN code.

Als vervolgens blijkt dat de verzekeraar bij een heel ander bedrijf uit komt, dan zal zowel de verzekeraar als dit bedrijf niet blij zijn en bij jou verhaal kunnen komen halen.

We vinden het vanuit WebwinkelKeur belangrijk om onze leden te informeren over de werking van EAN codes en de risico’s die je neemt bij goedkopere aanbieders. Daarmee kun je als webwinkelier zelf een goede afweging maken 🙂 .

Voor wie hier meer over wil lezen, op WebwinkelCommunity is hierover ook een leuk topic met meer achtergrond informatie. Hier heb ik ook een deel van mijn kennis opgedaan.

Wat een onzinnige GS1 advertentie, immers er zijn UPC/EAN codes van voor september 2002 en daarna, beide zijn bij GS1 geregistreerd en worden dan ook op alle internationale platforms als legitiem geaccepteerd.

Alle alternatieve EAN code verkopers verkopen de legitieme EAN codes van voor september 2002, immers er zijn daar zo’n 50 miljard van en de pakketten worden dus zeer goedkoop per 100.000 stuks verkocht aan deze alternatieve verkopers door bedrijven die deze EAN codes niet langer nodig hebben.

Ook de prijs van 10 EAN codes kosten slechts 55 Euro per jaar is vals, immers dat kan zomaar oplopen naar 100.000 Euro en meer door de GS1 regels.

Bij GS1 koop je geen EAN codes je huurt ze daar en als je met GS1 stopt dan werden tot 1 januari 2019 je vroegere EAN codes na een jaar opnieuw uitgegeven, zodat er op Google, als je zoekt op EAN codes die met 87 beginnen, je soms wel 5 of 6 verschillende producten vindt.

Webwinkelkeur is een kwalijke organisatie voor hun gebruikers geworden en ik ben blij dat ik er ooit mee gebroken heb.

@peter
Bedankt voor je reactie. Dit blog is op titel van GS1 geschreven, maar toch signaleer ik zelf ook een probleem met EAN nummers.

EAN nummers zijn nodig om producten te kunnen herleiden. Daarom is het o.a. belangrijk dat EAN nummers uniek zijn en terug te voeren zijn naar een fabrikant. Ik zie veel EAN verkopers die codes verkopen die dit niet zijn. Vaak gaat het namelijk om EAN nummers uit andere landen of zelfs nummers die gewoon gegenereerd zijn zonder enige vorm van administratie.

Stel een product veroorzaakt een brand, dan zou aan de hand van het EAN nummer de fabrikant achterhaald moeten kunnen worden. Dat is bij codes zonder administratie naar mijn idee niet mogelijk. Ook zie ik op veel marktplaatsen een chaos doordat verschillende producten soms dezelfde EAN nummers hebben, doordat meerdere aanbieders dezelfde nummers aan andere partijen verkopen.

Volgens mij verkoop je zelf EAN nummers, dus je zult iets meer ingelezen zijn in de materie. Maar hoe kunnen andere aanbieders dan GS1 (in Nederland) garanderen dat codes uniek zijn en herleidbaar?

Reactie van Jolanda van Heukelom van GS1 Nederland:

@Peter Je hebt gelijk.

Allereerst is ons devies: laat je voor aanschaf van EAN’s goed informeren door je handelspartner(s) zodat je weet waar zij om vragen.

Het internet vergeet niet. Producten en bijhorende productinformatie zijn online altijd te vinden, zelfs als ze al lang zijn verlopen en niet meer worden geproduceerd. Alle informatie – en dus ook artikelnummers – blijven voor altijd bestaan in de digitale wereld. Met ingang van 1 januari 2019 is internationaal afgesproken dat een toegewezen GTIN altijd gekoppeld is en blijft aan het product en deze kan niet (meer) worden toegewezen aan een ander product. Ook niet als het oude artikel niet langer meer op de markt is: https://www.gs1.nl/gs1-barcodes-kopen-gs1-enige-officiele-uitgiftepunt/gs1-barcodes-kopen-alle-informatie-over-codes-7.

Maar inderdaad, het kunnen identificeren is één, maar het wordt voor (online) verkoopkanalen steeds belangrijker om informatie over een artikel toe te voegen. Daarom wilden bedrijven dat retailers en marktplaatsen beter de identiteit van producten konden verifiëren. Met ‘Verified by GS1’ wordt in het aanvraagproces van een artikelnummer nu direct artikeldata vastgesteld, waaronder merknaam, productomschrijving, gewicht, en -foto’s. Bij voldoende verstrekte informatie krijgen artikelen het predicaat geverifieerd/geregistreerd. Eind 2019 is Verified by GS1 wereldwijd de lucht ingegaan, met honderden miljoenen EAN’s is dit een proces.

De prijs voor startend ondernemers is bij afname van tien codes 55 euro per jaar. En we hanteren een zogenaamd draagkrachtprincipe. Dit houdt concreet in dat hoe meer omzet een bedrijf heeft, des te breder de schouders zouden zijn en dus een hogere bijdrage in rekening gebracht wordt. De omzet dient als grondslag voor de jaarlijks verschuldigde vergoeding.