WebwinkelKeur: hoe het 10 jaar geleden allemaal begon

WebwinkelKeur 10 jaar

Time flies when you’re having fun. WebwinkelKeur bestaat namelijk alweer tien jaar! Een mooi jubileum om stil te staan bij hoe het allemaal begon. Een decennium geleden had ik, Marcel oprichter van WebwinkelKeur, mijn eigen webwinkels. In die tijd liep ik tegen het probleem aan dat de bestaande keurmerken kwalitatief onvoldoende waren of aan de prijzige kant zaten. Hier zag ik mijn kans: ik besloot mijn eigen keurmerk te beginnen!

Hoe het allemaal begon..

Zoals je hierboven al kon lezen vond ik tien jaar geleden de bestaande keurmerken erg duur of verkochten ze enkel een logo zonder echte controles uit te voeren. Tevens vond ik het gek dat keurmerken op dat moment zo weinig gebruik maakten van moderne mogelijkheden. Denk hierbij aan het combineren van reviews met een juridische controle. Op die manier kijk je niet alleen of de webwinkel zich op papier aan de regels houdt, maar óók of de webshop in praktijk tevreden klanten heeft. Als klant wil je immers niet alleen een webwinkel die zich ‘op papier’ aan de regels houdt, maar een webwinkel die in praktijk goede service verleent.

Daarom startte ik tien jaar geleden met WebwinkelKeur! In mijn ogen een betaalbaar keurmerk met goede controles, een moderne aanpak, met daarbovenop als unique selling point: het inzetten van klantbeoordelingen. Échte reviews, van échte klanten. De combinatie van een keurmerk en reviews zie je tevens terug in het logo in de vorm van een praatwolkje met een vinkje. We waren op dat moment de eerste partij in Nederland die deze combinatie aanbood. Best iets om trots op te zijn dacht ik zo :-)!

logo keurmerk reviewsysteem WebwinkelKeur

logo webwinkelkeur 2019

2010 – 2019 2019 – heden

De combinatie van een modern keurmerk met reviews bleek een gat in de markt. De groei van WebwinkelKeur ging enorm snel! Dankzij deze groei was het mogelijk om met de tijd uit te breiden en te professionaliseren. Al snel ontwikkelde WebwinkelKeur van een “sideproject” op mijn zolderkamer, uit naar een fulltime onderneming met enkele medewerkers. (En nee, niet meer op mijn zolderkamer ;-))

Innovaties en automatiseringen

Gezien ik van oorsprong een IT’er ben, werd er vooral geïnvesteerd in automatisering. We introduceerden een WebwinkelKeur sidebar en zorgden voor een eenvoudige integratie met allerlei webwinkelsoftware. Met steeds nieuwe innovaties (one-click reviews, inmail review, externe reviewbronnen) bepaalden we de trends in de branche.

sidebar webwinkelkeur reviews tooltip webwinkelkeur voor webshop widget webwinkelkeur
WebwinkelKeur sidebar WebwinkelKeur tooltip WebwinkelKeur widget

De combinatie van een keurmerk & reviews is vandaag de dag niet meer uniek. Wat ons wél uniek maakt is onze continue innovatie! Een betaalbare partij die steeds bezig is met doorontwikkeling. Doordat we investeren in automatisering kunnen we met een relatief klein team doen wat we nu doen en daardoor betaal jij als lid nooit teveel. Daarnaast blijven we vooroplopen met de beste software en telkens nieuwe mogelijkheden.

Evolutie van onze ledenpagina:

Ledenpagina webwinkelkeur oud

Ledenpagina WebwinkelKeur oud 2

Ledenpagina nieuw Webwinkelkeur

2010 – 2015 2015 – 2019 2019 – heden

Ik ben erg trots wat we samen, met onze collega’s en freelancers als Ben van WebandBrand, de afgelopen tien jaar hebben bereikt. Met meer dan 9.500 aangesloten webwinkels, mogen we ons het grootste keurmerk van Nederland noemen. Ten slotte wil ik graag alle (trouwe) leden bedanken die ons al die jaren hebben gesteund. Bedankt :-)!

Mijn ondernemerslessen

Natuurlijk is het succes van WebwinkelKeur in het echt niet zo rechtlijnig gegaan. Net als elke ondernemer kom je onderweg de nodige hobbels tegen die je moet overwinnen. Vandaar dat ik graag de belangrijkste lessen met jullie deel die ik de afgelopen tien jaar heb geleerd.

1. Doe waar je goed in bent en waar je energie uithaalt.

Met de groei van WebwinkelKeur veranderde ook mijn functie. Ik was niet langer alleen de ondernemer die creatief bezig kon zijn, maar ook moest ik personeel aansturen, juridische zaken regelen, veel managen, et cetera. Kortom, mijn rol veranderde aanzienlijk en uit deze rol haalde ik steeds minder energie. Daarom heb ik toen besloten om Daan aan te nemen als directeur van WebwinkelKeur. Door deze keuze kon ik me weer storten op zaken die ik zélf echt leuk vind. Dit is een beslissing geweest waar ik zeker geen spijt van heb gehad!

Elke ondernemer, groot of klein, moet soms dingen doen die niet leuk zijn. Om het vol te houden moet je werkdag echter niet bestaan uit enkel zaken die je niet leuk vindt. Kom erachter wat jou energie geeft en zorg ervoor dat je doet waar je echt goed in bent. Probeer de taken waar je niet zo goed in bent op een andere manier in te vullen. Dit kun je doen middels: freelancers, personeel of automatisering.

2. Zorg voor focus.

Focus is erg belangrijk! Als creatieve ondernemer zie je telkens nieuwe kansen. Hoewel deze mindset jouw grootste kracht is, ligt er ook gevaar op de loer. Als je continu nieuwe dingen uitprobeert, kan dit er voor zorgen dat je op een gegeven moment teveel dingen tegelijk doet. Daarmee word je nooit de beste op één gebied. Keuzes maken dus!

Dit is iets wat we bij WebwinkelKeur soms best lastig vinden. Zo willen we betaalbare software maken die simpel in gebruik is, maar willen we ook graag zoveel mogelijk technische mogelijkheden bieden. Software met meer opties en meer instellingen, betekent dat we meer mensen precies kunnen geven wat ze willen. Echter,… Dit zorgt er ook voor dat onze software complexer wordt, er meer ondersteuning nodig is en we meer kosten maken. Onze keuze ligt dan bij WebwinkelKeur primair op het betaalbaar en eenvoudig in gebruik zijn.

Focus speelt bij veel andere beslissingen. Zo willen we graag verder groeien. Dat kan bijvoorbeeld door meer diensten aan te bieden of door internationaal actief te worden. Je zult daarin een keuze moeten maken. Als je beide tegelijkertijd doet, zal je je aandacht moeten verdelen en is de kans groot dat beide groeimogelijkheden mislukken. Of om het anders te verwoorden; als je alles doet, dan doe je eigenlijk niets.

Kies dus wat je gaat doen en doe dat goed (dûh). Word de beste in jouw kleine niche of vakgebied!

3. Vaar je eigen koers.

Elk bedrijf heeft concurrenten. Het is dan een valkuil om teveel te kijken naar wat de concurrentie doet. Het is beter om je eigen visie te hebben en (afgewogen) je eigen keuzes te maken.

Juist door de gemaakte keuzes waardoor we uniek waren (reviews, sidebar, prijs), hebben we het verschil gemaakt in onze groei. Inmiddels kunnen we zien dat diverse concurrenten deze keuze hebben overgenomen. De enige manier om concurrenten voor te blijven, is zelf nieuwe keuzes te blijven maken. Zo hebben we zelf afgelopen jaar de keuze gemaakt voor een badgesysteem. Deze keuzes moeten zich uiteraard in de toekomst nog bewijzen, maar deze passen wel bij ons eigen visie & missie.

De badges van WebwinkelKeur:

hart voor de zaak badge webwinkelkeur
“Review” “Hart voor de zaak” “Identiteit”
“Geschilbemiddelling” “Juridisch” “Veilig browsen”

De volgende tien jaar

Samen hebben wij de afgelopen jaren enorm veel bereikt! Als je het mij vraagt zijn we alleen nog lang niet klaar.. Onze missie is “Goed ondernemerschap belonen”, dat doen we al deels door middel van een keurmerk en reviews. We hebben echter nog véél meer plannen om jou als ondernemer de mogelijkheid te geven om te laten zien waar jij voor staat :-).

Dat is meer nodig dan ooit tevoren! Grote platforms en Chinese webwinkels maken het steeds lastiger voor de kleine hardwerkende ondernemer. Wij willen jou in je kracht zetten en geloven dat er meer behoefte is naar kleine ondernemers met een hart voor de zaak. We hopen dat de komende tien jaar samen met jou te mogen doen!

Van harte gefeliciteerd met jullie 10 jarig jubileum. Tot nu toe zeer fijne samenwerking met een uitstekende support! Op naar de volgende 10 jaar succesvolle samenwerking. Met vriendelijke groet, Team ibought.nl