Een nieuwe badge voor eerlijk en goed ondernemerschap!

webshop onderscheiden met badge

Passie en hart voor de zaak; daar draait het om bij ondernemen. Jij werkt de hele dag om jouw klanten tevreden te houden en stopt je ziel en zaligheid in je eigen bedrijf. Je werkt hard om jezelf te onderscheiden van de ondernemers die er de kantjes vanaf lopen en de grote multinationals die consumenten slechts als cijfers voor het jaarverslag zien. Maar hoe kan een consument dit weten? Op welke manier kan een potentiële klant eigenlijk ervaren hoe groot jouw hart voor de zaak is? Daar hebben wij nu iets op bedacht!

Onderscheiden op verschillende fronten

Ondernemers wereldwijd proberen zich namelijk te onderscheiden van anderen om op te vallen in de massa. De een laat een prachtige website bouwen met een mooi aanbod van producten, de ander focust zich op klantenservice en dan heb je ook nog de prijsvechters die een scherpe prijs aanbieden om zo de concurrentie voor te blijven. Misschien herken jij jezelf wel in alles wat hier is benoemd. Onderscheid bestaat op vele fronten, maar een ondernemer als jij; daar bestaat er maar een van! Omdat we ondernemers graag succesvol zien worden heeft WebwinkelKeur een nieuwe manier bedacht voor haar leden om zich van elkaar te onderscheiden en dat stukje persoonlijkheid en passie te tonen.

Een badge om je éxtra te onderscheiden ♥

hart voor de zaak badge webwinkelkeur
Nieuwe badge: Hart voor de zaak

De meesten van jullie zijn hopelijk onderhand wel bekend met jullie eigen profielpagina die je bij WebwinkelKeur krijgt. Hier staat belangrijke informatie, je verdiende badges, een mooie header, beschrijving en je logo op. Allemaal zaken die een consument graag wil weten of zien bij het maken van de keuze om wel of niet bij jou te kopen. Dit mag echter persoonlijker, vinden wij! Daarom is er een nieuwe ‘Ondernemer Badge’  ontwikkeld, die je beter in staat stelt je eigen persoonlijkheid te delen richting jouw potentiële klanten en aan te geven waar jij voor staat als eerlijke ondernemer.

Deze badge staat voor goed ondernemerschap. We willen eerlijke ondernemers, die hart voor de zaak hebben, op deze manier extra belonen. Daar horen bijvoorbeeld dropshippers vanaf consumentenwebsites en belastingontduikers niet bij!

hart voor de zaak badge uitgeklapt
Badge uitgeklapt op een ledenpagina: foto’s en omschrijving van de webwinkelier.

Eerlijk ondernemen = de badge verdienen

Het vrijspelen van deze badge is ‘simpel’. Log eerst in op jouw dashboard, klik op ‘Profiel’ en daarna op ‘Badges en zekerheden’. Vervolgens navigeer je naar ‘Hart voor de zaak’ en klikt op ‘Teken het manifest’ om het te ondertekenen.

Nu komt het ‘niet zo simpele’ gedeelte; het naleven van de criteria van het manifest. Het manifest bevat punten die volgens ons staan voor goed en eerlijk ondernemerschap:

• Eerlijk reviews verzamelen; Positieve reviews zijn het leukste om te ontvangen, maar negatieve reviews horen er ook bij. Als ondernemer ontmoedig je deze negatieve reviews niet en beloon je niet alleen voor positieve reviews. Elke klant mag zijn review delen.
  • Dropshipping (Ali): Met dropshippen op zich is niets mis, maar we zien steeds vaker webwinkels die enkel de orders doorzetten naar consumentensites als Ali en Amazon. Als consument voel je je dan bestolen, je had immers net zo goed zelf daar kunnen bestellen. Goede ondernemers voegen wat toe en dat doen dropshippers via consumentensites niet.
  • Je aan de e-commerce regels houden; Als ondernemer ken je de regels, je verdiept je in nieuwe regels en doet ook je best om die netjes te volgen.
  • Goede klantenservice; Als ondernemer werk je hard voor klanttevredenheid, je bent goed bereikbaar, zet soms een stapje extra en neemt klachten serieus.
  • Eerlijk belasting betalen; Niemand vindt belasting betalen leuk, toch willen we allemaal goede zorg, mooie wegen en betaalbaar onderwijs. Iedereen moet zijn steentje bijdragen en als iedereen eerlijk belasting betaalt dan profiteren we daar allemaal van.
  • Duidelijke communicatie; Je probeert als ondernemer altijd zo eerlijk en duidelijk mogelijk te communiceren, je verstopt geen informatie in de “kleine lettertjes”.

Als je het eens bent met de bovenstaande punten én de punten naleeft, kun je het manifest ondertekenen. Je ondertekent dit manifest persoonlijk, jij als ondernemer staat garant voor het naleven van het manifest. We kunnen jou als persoon daar ook op aanspreken.

Met ondertekening heb je de normale badge van “Hart voor de zaak” vrijgespeeld. Wil je vervolgens de super badge verdienen? Dan dien je enkel nog een mooi stuk over jezelf te schrijven en wat foto’s toe te voegen. Vergeet hierbij niet dat consumenten graag persoonlijkheid zien, dit wekt vertrouwen en helpt je sneller een band te creëren met je (hopelijk vaste) klanten. Heb je dit alles gedaan? Dan zal de badge op je profielpagina verschijnen en heb je weer een extra stap gezet tot het onderscheiden van andere ondernemers!

Belang van eerlijk ondernemen

Naast dat we het belangrijk vinden dat webwinkeliers zich kunnen onderscheiden, willen we met deze badge ook eerlijke ondernemers extra belichten. Een eerlijke ondernemer is iemand die met zijn of haar ondernemen de rest van de, in ons geval, e-commerce verreikt. Consumenten die in zee gaan met een eerlijke ondernemer krijgen meer vertrouwen in het doen van online aankopen en ondernemerschap in e-commerce in zijn algemeenheid. Eerlijke ondernemers maken commercie betrouwbaarder, vriendelijker en open voor de rest van de wereld. Ze verbinden ons via onze liefde voor e-commerce.

Wereldwijd ervaren we al dat vanwege COVID-19 steeds meer mensen liever locale en kleine bedrijven steunen, kopen bij echte mensen is de gedachte. Deze gedachtegang is eigenlijk goed toepasbaar voor e-commerce, je moet dan wel jezelf willen tonen. In ons blog over fake reviews heb ik het al eens gezegd: de consument is juist opzoek naar menselijkheid. Samen eerlijk, samen menselijk, betekent samen sterk. Zonder eerlijke ondernemers heeft commercie namelijk geen kans van slagen. Het is daarom niet vreemd dat wij ook dit aspect hebben verweven in de nieuwe manier voor onze leden om zich te onderscheiden.

Inspiratie

Op zoek naar wat inspiratie? We hebben wat mooie voorbeelden van ondernemers die je al voorgingen uitgelicht.

retronintendokopen
Manifest retronintendokopen

ibizabully
Manifest Ibizabully

Ik werk wel via de dropshipping methode, echter enkel bij Nederlandse leveranciers met de juiste certificaten, eerlijke prijzen en eerlijke levertijden. Hierdoor zou ik graag de bagde toe willen voegen en teken ik het manifest. Goed initiatief!

Beste Richard,
Leuk om te lezen dat je ook staat voor eerlijk en goed ondernemerschap. Laten we ook duidelijk zijn, dropshipping op de manier waarop jij het aanpakt, kunnen wij volledig achter staan. Natuurlijk mag jij dus ook gewoon onze badge voeren. Wist je trouwens dat je ook gifjes kan toevoegen bij de badge? 🙂
Groet, Asoka

Gaan jullie ook controleren of de webshop die badge daadwerkelijk waardig is? En kun je als consument melding doen als blijkt dat de shop de badge heeft, maar niet aan eisen voldoet? En kun je ergens controleren welke webshops deze badge hebben? Ik voorspel nl dat deze badges nagemaakt gaan worden en door dropshippers op hun site geplaatst gaan worden en ze dus doen alsof het eerlijke webshops zijn.

Beste Wilhelmien,
Als het gaat om controle of een webshop aan onze eisen voldoet hebben we de jaarlijkse herkeuring als controlepunt. Daarnaast zijn we ook afhankelijk van meldingen die we binnen krijgen van het publiek. Meldingen zijn dus altijd welkom. De badge in zichzelf is niet makkelijk te faken, omdat deze alleen zichtbaar is als je onze uitingen plaatst en een lidmaatschap hebt. Als je erop klikt linkt deze door naar de ledenpagina die je bij ons hebt. Gebeurt dat niet, of geeft die ledenpagina aan dat het keurmerk niet meer actief is, dan moet dat voldoende reden zijn om vragen te stellen. Daarvoor zijn we uiteraard altijd bereikbaar.
Extra tip is dus ook om altijd even op onze uitingen te klikken als je ze op een website tegenkomt.
Groet, Asoka

Uitprinten is niet nodig hoor, je kunt het op een laptop of desktop eenvoudig online ondertekenen. Je zet je handtekening dan met de muis.

Mocht je ergens vastlopen, dan verneem ik het graag.