Het verbod op fake reviews komt eraan: voorkom boetes!

Fake reviews, het was al onethisch, maar binnenkort echt strafbaar. Het kabinet heeft bekendgemaakt dat er een verbod komt op het plaatsen en laten plaatsen van fake reviews op het internet. Door dit verbod worden consumenten beschermt bij het doen van online aankopen. Als verkoper betekent dit dat er nieuwe regels komen waar je je aan moet houden. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete van minimaal 4 % van je omzet. Gelukkig kunnen wij als reviewaanbieder jou ontzorgen. In dit artikel lees je hoe we dit doen.

Het verbod op fake reviews

Uit een onderzoek van Capterra blijkt dat 61% van de consumenten altijd de reviews checkt voordat zij online een aankoop doen. Je kunt je dus wel voorstellen dat de echtheid van deze reviews ontzettend belangrijk is. Toch is het is al jaren bekend dat er veel neppe reviews in omloop zijn. Het AD schreef hierover het volgende:

Hoeveel reviews nep zijn is onduidelijk, maar de schattingen in diverse onderzoeken variëren van 16 procent tot een derde of misschien nog wel meer. Eén op de tien beoordelingen is bovendien het gevolg van actieve manipulatie. Dat is het geval als een fabrikant klanten in ruil voor een positieve recensie iets belooft. Ook zijn er malafide bedrijven die tegen betaling positieve beoordelingen achterlaten bij webwinkels of op sociale media.

Voor veel online platforms – waaronder wij als WebwinkelKeur – is het tegen gaan van neppe reviews een ware sport geworden. Gelukkig vindt ook het kabinet dat dit niet langer door de beugel kan. De regels rondom het verbod op fake reviews staan allemaal in het wetsvoorstel Modernisering Consumentenbescherming dat ministers Stef Blok (Economische Zaken & Klimaat) en Sander Dekker (Rechtsbescherming) gisteravond bij de Tweede Kamer hebben ingediend.

Welke regels gaan er gelden

Om het wat overzichtelijker te maken hebben wij de nieuwe regels omtrent fake reviews even opgesomd:

• Consumentenreviews moeten op echtheid worden gecontroleerd voordat deze worden geplaatst (en dit is jouw verantwoordelijkheid als verkoper).
  • Er komt een verbod op het laten plaatsen van fake reviews tegen betaling.
  • Als verkoper moet je kunnen aantonen of en hoe jij controleert of je reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Uit de wettekst blijkt dat het vooral gaat om product reviews. Veel webwinkel software biedt op de productpagina standaard een optie om een product review te schrijven, als webwinkelier dien je daarbij te kunnen controleren dat geplaatste reviews daadwerkelijk van een koper zijn (en niet van een andere belanghebbende zoals een leverancier of fabrikant). WebwinkelKeur kan je op dat gebied ontzorgen.

Boetes van minimaal 4% van je omzet

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat controleren of online verkopers zich aan deze regels houden. Wanneer dit niet het geval is kunnen zij een boete opleggen van minimaal 4% van je omzet. Aan ons de taak om dit te voorkomen!

WebwinkelKeur controleert reviews op echtheid

Zoals hierboven omschreven moet je als verkoper straks je reviews gaan controleren op echtheid. Dit is waar wij jou als reviewaanbieder te hulp schieten. Onze software zorgt ervoor dat alleen échte klanten reviews en productreviews kunnen achterlaten. Onze software koppelt een review namelijk aan een bestelling, waarmee wij valideren dat het om een echte klant gaat. Daarnaast detecteert onze software bedrijven die gebruik maken van gekochte reviews. Hiermee voldoe je aan de wetgeving die bepaalt dat je reviews op echtheid moet controleren. En door reviews via WebwinkelKeur te verzamelen weten je klanten ook meteen dat jouw reviews authentiek en betrouwbaar zijn.

Bovendien… nepreviews plaatsen is echt niet nodig! De basis blijft gewoon een goede dienst of product leveren en het makkelijk maken voor jouw (tevreden) klanten om een review achter te laten. Wij helpen jou daarbij door gegevens als ordernummer, klantnaam en e-mailadres al voor in te vullen, zodat een klant met één klik een review kan plaatsen.

Dus, zorg jij voor de goede service? Dan ontzorgen wij jou op reviewgebied!

Nou dat wordt lastig. Want op de deze site staan de nodige nep reviews. Waaronder eentje onder mijn naam voor een tegel zaak waar ik nooit iets besteld heb. Kunnen jullie die overigens verwijderen?

Met vriendelijke groet, Steven

Beste Steven,

Bedankt voor je melding dat er waarschijnlijk een nep review onder jouw naam is geplaatst. Ik heb de betreffende webwinkel gevraagd mij het orderbewijs aan te leveren, zodat ik daarmee de echtheid van deze beoordeling kan vaststellen. In de tussentijd heb ik de beoordeling in quarantaine geplaatst, deze is niet meer zichtbaar.

Nogmaals bedankt voor het melden. Tegengaan van fake reviews is voor ons enorm belangrijk.
Groet,

Daan
WebwinkelKeur

Op zich hele goede ontwikkeling. Alleen dan zou het fijn zijn als dit ook voor Google reviews geldt voor de consumenten. Wij hebben wel eens last gehad van (door concurrenten?) geplaatste anonieme reviews van klanten die nooit geweest zijn. Zou leuk zijn als je daar dan ook iets tegen kon doen. Maar er wordt vooral weer controle op de bedrijven uitgevoerd en alles wat door zgn particulieren gedaan wordt valt onder AVG… Google geeft nooit gegevens vrij van anonieme reviews, dan moet je een rechtszaak aanspannen.

Dan zijn er ook nog nep review die heel negatief zijn en mij als bedrijf juist al een aantal jaren onderuit haalt. deze zijn door 1 persoon geplaatst maar onder 3 verschillende accounts. niet hier maar bij google. en bijna elk jaar komt ze weer om wederom 1 ster te geven onder weer een ander account. ik heb hier al vaak een melding van gemaakt bij google maar die doen er helemaal niets mee!!!
En ik zelf vermoedt dat dit uiteindelijk afkomstig is van een concurrent die het een vriendin laat doen.

Helaas hebben de meeste bedrijven hier wel eens last van… Zo ook wij! (misschien verlicht dat het een beetje ;-)). Gelukkig kunnen de meeste consumenten het onderscheid zien tussen de ‘fake’ reviews en de reviews die door jouw ‘echte’ klanten zijn geplaatst. Daarom hebben wij de tool die review verifieert op echtheid en een vinkje bij deze reviews zet. Op die manier is echt altijd van nep te onderscheiden. ^Lana

Precies dezelfde ervaring als Ria: een concurrent plaatst herhaaldelijk negatieve reviews (o.a. bij google/trustpilot enz) en wij worden erop aangekeken. Gelukkig hebben we inmiddels bijna 2000 Positieve reviews op webwinkelkeur staan, maar als iemand ons profiel checkt op trustpilot en/of google, dan komen we er bekaaid uit..

Begrijp ik het nu goed dat sites als trustpilot en google dus ook geen reviews meer mogen plaatsen indien niet aangetoond kan worden dat het een echte klantreview is

Hoi Pascal. Wat tof dat jullie al zoveel reviews hebben verzameld, wauw! Wat betreft je vraag of Trustpilot en Google geen reviews meer mogen plaatsen indien niet aangetoond kan worden dat het een echte klantreview is, dit heb je denk ik niet helemaal goed begrepen. In het bericht staat dat consumentenreviews op echtheid gecontroleerd moeten worden voordat deze worden geplaatst (en dit is jouw verantwoordelijkheid als verkoper). Dit zou betekenen dat ze wel worden geplaatst, maar dat jij waarschijnlijk de review aan een order moet kunnen koppelen om zo te waarborgen dat deze echt zijn. Kun je dit niet, dan zal deze waarschijnlijk worden verwijderd.

Dag Davy,

Hoe bedoel je dit precies? Ook op fake product reviews komt een verbod. Ook bij deze reviews moet je dus kunnen aantonen dat deze door echte klanten zijn geschreven.