Skip to content

Blog

Duurzaam ondernemen: 6 makkelijk toepasbare stappen voor webshops

Duurzaam Ondernemen Webshop packhelp-DTqLvpJcsDc-unsplash
1103
0
0

Door het groeiende bewustzijn voor het milieu, verlangen steeds meer mensen naar webshops met een duurzame visie. Om aan deze toenemende verwachtingen te voldoen, delen wij enkele eenvoudige, maar doeltreffende stappen waarmee jij met jouw webshop een positieve stempel op het milieu kunt drukken.

1. Minder en duurzamer verpakkingsmateriaal

Als eerst kun je de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verminderen. Kies voor duurzame alternatieven, zoals gerecycled karton of biologisch afbreekbare materialen. Zorg er ook voor dat je klanten op de hoogte zijn van de milieuvriendelijke verpakkingskeuzes die je maakt. Door transparant te communiceren toon je niet alleen jouw inzet voor duurzaamheid, maar inspireer je ook klanten om bewuste keuzes te maken.

2. Duurzame leveropties

Voor duurzaam verzenden zijn er verschillende opties. Overweeg klanten de mogelijkheid te bieden hun bestellingen zelf op te halen bij je fysieke winkel (indien beschikbaar) of gebruik te maken van fietskoeriers voor het verzenden van pakketjes.

Als je je producten door heel Nederland bezorgt, overweeg dan een samenwerking aan te gaan met een vervoerspartner die zich inzet voor duurzaam transport. Hoewel er momenteel geen grote bezorgdiensten zijn die volledig elektrisch bezorgen, zijn vooraanstaande bezorgdiensten zoals PostNL, DHL en DPD actief bezig met het verduurzamen van hun wagenpark.

3. Voorkom retourneren

Hoe minder retourzendingen, hoe minder bezorgwagens de weg op moeten. Zorg voor transparante productinformatie in je webshop, inclusief afmetingen, materialen en onderhoudsinstructies. Voeg tevens duidelijke en kleurechte foto’s vanuit meerdere perspectieven toe. Daarnaast dragen productreviews bij aan uitgebreidere informatie over het product en verminderen ze het aantal retouren. Bij eventuele retouren, vraag klanten naar de reden en verbeter je productinformatie om toekomstige retouren te minimaliseren.

4. Duurzaam inkopen

Bij de inkoop van producten kijk je natuurlijk altijd naar prijs en kwaliteit, maar heb je ook al eens overwogen te kijken naar maatschappelijk verantwoorde producten? Dit houdt in dat je producten koopt die goed zijn voor mens en milieu. Ontdek met de MVO Risico Checker of er maatschappelijke risico’s verbonden zijn aan de producten die jij inkoopt.

5. Duurzaam geproduceerde producten promoten

Breng duurzaam geproduceerde producten meer onder de aandacht bij je klanten. Laat ze schitteren op je website, deel hun verhalen en leg uit waarom ze een verstandige keuze zijn. Klanten hechten waarde aan transparantie en zullen eerder geneigd zijn te kiezen voor producten met een positieve impact.

6. Bied gebruikte producten aan als ‘tweedekansjes’

Bied geretourneerde producten aan als ‘tweedekansjes’. Dit zijn ongebruikte items die zijn teruggestuurd vanwege lichte beschadigingen aan het product of de verpakking, maar die nog steeds in goede staat verkeren. Aangezien het product niet meer als ‘nieuw’ kan worden verkocht, kun je het aanbieden met een korting. Dit initiatief vermindert niet alleen afval, maar biedt klanten ook de kans om duurzaam te winkelen door producten een tweede leven te geven.
Ga aan de slag met jouw ‘groene’ webshop!

Duurzaamheid hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door deze eenvoudige stappen te implementeren, laat je zien dat jouw webshop bewust bezig is met het welzijn van de planeet. Hierdoor creëer je niet alleen een positieve impact, maar trek je ook meer klanten aan die bewust winkelen en oog hebben voor een groenere toekomst.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *