2019: een pittig jaar, met mooie innovaties

terugblik 2019 en vooruitzicht 2020

Het lijkt nog geen maand geleden dat ik ‘2019 een jaar van innovatie’ schreef. Dit jaar is echt voorbij gevlogen! We hebben onze organisatie doorontwikkeld en we hebben ons product flink geïnnoveerd. 2019 was voor ons een pittig jaar met vele hobbels. Ik ben echter trots op waar WebwinkelKeur nu staat. In dit bericht blik ik terug op 2019 en vooruit op aankomend jaar.

Een terug- en vooruitblik

Zoals ieder jaar kijk ik met jullie terug op afgelopen jaar en blikken we vooruit naar aankomend jaar. Als je de ontwikkelingen van afgelopen jaren interessant vindt, kun je de oude blogberichten sinds 2013 eens teruglezen. Zo krijg je een goed beeld van de enorme ontwikkelingen die WebwinkelKeur de afgelopen periode heeft doorgemaakt.

In het komende jaar zoeken we de belangrijke balans tussen de dienstverlening naar onze webwinkeliers, de innovatie en tegelijkertijd de rust om dat alles met aandacht voor kwaliteit te doen.

Onze bijdrage aan een eerlijker en veiliger e-commerce

Op het moment dat ik deze blog schrijf zijn er 6.302 webshops aangesloten bij WebwinkelKeur. Zij tonen ons keurmerk op hun webshop om zo hun betrouwbaarheid zichtbaar te maken aan potentiële klanten.

Een paar cijfers die weergeven wat wij het afgelopen jaar hebben gedaan:

• Er zijn 6.766 juridische keuringen uitgevoerd. Zo helpen wij webwinkels om de wetten en regelgeving juist toe te passen. Dat blijkt nog altijd hard nodig te zijn. Recent was dit ook te lezen in een onderzoek van de Consumentenbond waarin werd gemeld dat de afhandeling van het retourrecht door Nederlandse webwinkels nog vaak fout gaat.
  • Zo ontvingen wij 907 problemen van klanten die er met de webwinkel niet uitkwamen. Bij 20 van deze geschillen is het ons helaas niet gelukt om beide partijen bij elkaar te brengen en is er een juridisch bindend advies gevraagd bij Stichting DigiDispuut.
  • Zijn er 451.644 reviews verzameld over onze leden. Deze ervaringen kunnen potentiële klanten helpen bij het maken van een juiste keuze bij welke webwinkel zij hun product het beste kunnen bestellen.

Nieuwe ledenpagina

Nieuwe ledenpagina mobiel

Alle leden van WebwinkelKeur hebben een nieuwe ledenpagina gekregen. Een gave ontwikkeling als je het mij vraagt. Deze pagina maakt het namelijk mogelijk om je webshop extra te onderscheiden van de rest en geeft de klant in één keer een volledig overzicht van alle relevante informatie. Betrouwbaarheid wordt zo nog beter inzichtelijker gemaakt. Zo geeft de pagina informatie over de webwinkel weer, laat zien dat je bij ons keurmerk (en eventueel andere keurmerken) bent aangesloten én toont alle reviews (van verschillende platformen) die je hebt verzameld.

Daar is het niet bij gebleven. Zo hebben we ook verschillende badges geïntroduceerd waarmee jij kunt laten zien dat jij er alles aan doet om regels, veiligheid en het vertrouwen van jouw klanten voorop te stellen. We maken onderscheid tussen: geen, basis- en superbadges. Zo kunnen we webwinkels die een stapje meer zetten extra belonen.

Andere innovaties in 2019

Hoewel de nieuwe ledenpagina een mega project op zich was, hebben we daarnaast ook een aantal kleinere ontwikkelingen doorgevoerd. Dit waren onder andere:

• Vernieuwd logo. Modern, in één kleur, goed te gebruiken als vierkant icoon en toch niet teveel veranderd zodat de herkenbaarheid van het keurmerk in tact blijft. Many thanks Web and Brand!
    logo keurmerk reviewsysteem WebwinkelKeur

logo webwinkelkeur 2019

2010 – 2019

2019 – heden
  • Aanbieden van de Google Seller Rating, oftewel de sterren in de betaalde zoekresultaten van Google. Dankzij onze samenwerking met Avis Verifies kunnen we deze mogelijkheid nu aan onze leden aanbieden.
  • Zijn we een besparingsprogramma voor onze leden aan het opzetten. Zo kunnen onze leden al bij Twinpack voordeliger verpakkingsmaterialen inkopen en zijn we druk bezig om andere inkoopkortingen te regelen.
  • De integratie van ons reviewsysteem en sidebar gerealiseerd met Jouwweb.

Veerkracht

Gave ontwikkelingen ontstaan met vallen en opstaan. Naast dat 2019 een jaar van vele innovaties was, was het ook een jaar met de daarbijbehorende hobbels en pittige tijden. Voor ons staat klantenservice altijd op één. Hierdoor is het afgelopen jaar vrijwel de hele organisatie bijgesprongen om de ondersteuning aan onze klanten te kunnen waarborgen. Met Asoka en Nikola hebben we goede versterkingen in huis gehaald, zodat het support team weer voldoende kracht heeft.

We zijn onze belofte nagekomen om de e-mails, keuringsaanvragen, moderaties en geschillen (die we dagelijks binnenkrijgen) binnen één werkdag te behandelen. Meestal zelfs binnen een uur nadat het binnenkomt. Zo hebben wij met zijn allen laten zien dat we samen onze verantwoordelijk nemen zodat iedereen goed geholpen wordt!

Ik kan wel zeggen dat we in 2019 veerkracht hebben getoond! Via deze weg wil ik mijn collega’s bedanken die zich hebben ingezet voor de klantenservice: Caleni, Daniel, Robin, Nelianne, Asoka, Sandra, Sibel en Nikola! Ik wens jullie én uiteraard alle andere collega’s een super gezond en voorspoedig 2020.

team webwinkelkeur
Team WebwinkelKeur

In 2020 gaan we door op de ingeslagen weg

Met de introductie van de nieuwe ledenpagina hebben we een fundament gelegd waarop nog veel meer mogelijk is. Aankomend jaar zullen we meer externe bronnen gaan toevoegen en nieuwe badges introduceren.

Ook zullen we ons besparingsprogramma verder uitbreiden. Later deze maand presenteren we onze samenwerking met Buckaroo. Meer dan 5.000 bedrijven waaronder corporates en webshops maken gebruik van de betaaltechnologie van Buckaroo. Voor leden van WebwinkelKeur zal er een extra voordelige prijstabel gelden. Meer informatie hierover volgt nog! Hiermee krijg je met ons keurmerk en reviews meer omzet en met ons inkoopvoordeel heb je minder kosten. Zo staan we samen sterk!

Regelmatig krijgen we suggesties voor nieuwe functies. Helaas kunnen we daar niet altijd direct gehoor aan geven. De meestgevraagde functie momenteel is productreviews. Het staat nog niet concreet ingepland, maar wel in ons plan voor het komende jaar.

Sneak preview: een nieuwe website

Onze website zit boordevol nuttige informatie voor webwinkeliers en consumenten. Zo veel informatie op verschillende plaatsen dat het soms lastig is om te navigeren voor het juiste antwoord. Het is daarom tijd voor een update! We zijn al enige tijd achter de schermen druk bezig om een moderne en verbeterde website te ontwikkelen. Via deze weg wil ik jullie alvast een preview geven. Meer informatie volgt uiteraard!

sneakpreview website webwinkelkeur
Sneakpreview nieuwe website WebwinkelKeur

Namens het team van WebwinkelKeur: bedankt! We hopen ook in 2020 op een prettige samenwerking. Voor nu een gezond en ambitieus 2020 toegewenst!