2018: aandacht voor kwaliteit, 2019: een jaar van innovatie

Het jaar 2018 is alweer voorbij. Mijn eerste jaar bij WebwinkelKeur. Een mooi moment om terug te kijken naar datgene wat we samen hebben bereikt. Tevens een uitgesproken kans om jullie een voorproefje te geven in wat er nog komen gaat.

Ieder jaar schrijven wij een terugblik en kijken we vooruit. Een overzicht van al deze blogs sinds 2013 vind je hier. Dit geheel geeft een mooi overzicht van de ontwikkeling van WebwinkelKeur door de jaren heen.

Het jaar 2018 stond in het teken van het verbeteren van onze interne processen. Daardoor was het niet zozeer een jaar met allerlei grote innovaties. Desalniettemin was het wel een enorm belangrijk jaar.  Zo hebben we de kwaliteit van onze klantenservice verbeterd, controleren we pro-actiever en helpen we jou om je webwinkel GDPR-proof te krijgen.

In het jaar 2019 hebben we als doel om meer technische innovaties te realiseren. Daarover meer in dit blogbericht!

De grootste van de kleintjes

Hoe het allemaal begon. Als webwinkelbouwer was Marcel ontevreden over de (destijds) beschikbare keurmerken. Om de branche der keurmerken op te schudden, zette Marcel in 2010 WebwinkelKeur op. Het toevoegen van een reviewsysteem was een belangrijke innovatie binnen de keurmerken. Inmiddels biedt vrijwel ieder webwinkelkeurmerk de combinatie van een juridische controle, geschillenafhandeling en klantbeoordelingen. Wat dat betreft is Marcel zijn doel dus heel goed geslaagd.

Wij zijn de status van rebelse startup ontgroeid; met een kleine 6.000 aangesloten webwinkels zijn wij het grootste keurmerk van de kleinere webwinkels in Nederland. Om een idee te geven: het afgelopen jaar hebben we 5.330 juridische keuringen uitgevoerd, bemiddeld in 944 geschillen en 286.124 klantbeoordelingen voor onze leden verzameld. Cijfers waar we trots op zijn.

99,9% binnen een dag; meestal binnen het uur

In 2018 zijn wij meer als team gaan werken. Iedereen die zich bezighoudt met dienstverlening naar leden en consumenten kan alles oppakken. We zijn samen verantwoordelijk dat iedereen goed geholpen wordt. Daardoor blijft er niet iets liggen als er iemand een dagje afwezig is. Maar liefst 99,9% van de e-mails, keuringsaanvragen, moderaties en geschillen die wij dagelijks binnenkrijgen, worden binnen één werkdag behandeld. Meestal zelfs binnen een uur nadat het binnenkomt. Ik ben hier dan ook heel trots op. Bedankt Daniel, Robin en onze nieuwe versterkingen: Nelianne en Caleni.

toppers van webwinkelkeur

De waarde van het lidmaatschap vergroot

Door ons te focussen op de interne processen, hebben we de waarde van het lidmaatschap kunnen optimaliseren. Sinds een halfjaar monitoren wij actief laag beoordeelde webshops. Komen er in eens veel lage beoordelingen binnen? Dan nemen we contact met de webwinkelier op. In veel gevallen is een goed gesprek over de problemen die klanten ervaren voldoende om het serviceniveau te verbeteren. In sommige gevallen zijn wij helaas genoodzaakt om het keurmerk in te trekken.

Wij zijn heel kritisch wat betreft verzoeken voor het verwijderen van negatieve beoordelingen. We verwijderen enkel beoordelingen waarin er aantoonbaar wordt gelogen, gescholden of wanneer het gaat om een review van iemand die nooit iets online heeft besteld bij de webshop. Klik hier voor de gebruikersvoorwaarden van de reviews.

Een potentiele klant krijgt een veel betere indruk van een webwinkel als daar zowel positieve als ook negatieve beoordelingen weergegeven staan. Krijg je toch een onredelijke beoordeling? Voorzie deze dan van een attente en klantgerichte reactie. De neutrale lezer zal je daarvoor juist waarderen. Zie ook ons blogbericht over hoe je om kunt gaan met negatieve klantervaringen.

Naast het monitoren, krijg je ieder jaar van ons een update over de keuringseisen. Je kunt dan je webshop opnieuw door ons laten beoordelen.  We merken dat meer webwinkels zich aanpassen op de nieuwe eisen, nu we meer op aanvraag herkeuren.

Per saldo zijn we dus wat strenger geworden naar onze leden toe. Je mag er daarom trots op zijn als je het WebwinkelKeur mag voeren. Wij zijn in ieder geval trots op onze leden :-).

Innovaties in 2018

Hoewel we vooral aandacht hadden voor de basis, hebben we in 2018 ook mooie stappen gezet. Zo hebben we onder andere:

• een gratis privacy policy generator beschikbaar gesteld, welke is afgestemd op de nieuwe GDPR-wetgeving. Op het moment van schrijven zijn er 9.558 privacy policies opgesteld met deze tool.
  • de digitale hoorzitting geïntroduceerd bij Stichting DigiDispuut. De consument, webwinkelier en beoordelaar hebben samen een videoconferentie om uit te zoeken wat er aan de hand is. Hoor en wederhoor met minder schriftelijke informatierondes. Hierdoor is er sneller een uitspraak!
  • als je een ander beoordelingssysteem gebruikt dan de onze kun je instellen dat ‘beoordeling afgeven’ op onze ledenpagina verwijst naar dat ander systeem.
  • vele kleinere innovaties doorgevoerd. Zoals een nieuw keuringsrapport, een beter schaalbare widget en kun je nu de plek aanpassen waarop onze sidebar op mobiel wordt getoond.

2019: Onderscheid jezelf! Laat je klant zien waarom jij te vertrouwen bent.

Als je een keurmerk hebt, dan ben je gecontroleerd op diverse aspecten. Een mooie indicatie dat je alles netjes voor elkaar hebt. Maar een keurmerk is geen 100% garantie. Of je het vertrouwen krijgt van de klant hangt af van de zekerheden die je kunt tonen. Enkele voorbeelden:

• jouw webwinkel is vorige maand nog gecontroleerd op juridische zaken, terwijl die andere webwinkel een jaar geleden de laatste keuring heeft gehad.
  • jij hebt realtime monitoring op malware, die andere webwinkel heeft alleen een SSL-certificaat.
  • jij hebt 684 beoordelingen met gemiddeld een 9,3 (dat zegt heel veel over je betrouwbaarheid!).

We zijn een nieuwe ledenpagina aan het ontwikkelen: een pagina waarmee je je kunt onderscheiden. Met behulp van deze pagina kun je je klanten nóg beter meegeven waarom ze juist bij jouw webshop moeten zijn. Een nieuw ontwerp ontwikkelen we natuurlijk eerst voor de mobiele apparaten met informatie voor voice search.

Jouw WebwinkelKeurpagina moet de plaats zijn waarop alle informatie rondom jouw betrouwbaarheid gebundeld wordt. Of je nu klantbeoordelingen via ons verzameld of elders, of je nu onze security scan of elders een security scan afneemt. Onze ambitie is om al deze informatie te bundelen en weer te geven op één pagina.

Daarnaast hopen we stappen te maken om jouw crossborder sales beter te ondersteunen.

Primeur: Google Seller Rating komt eraan

Om af te sluiten wil ik graag mededelen dat we een samenwerking zijn aangegaan met een buitenlands klantbeoordelingssysteem. Via hun partnership met Google kunnen wij binnenkort de Google Seller Rating bieden!

De kosten bedragen €20 per webwinkel per maand. Helaas een prijs die niet past bij onze prijsstrategie. We willen namelijk een toegankelijke service bieden voor iedere webwinkel. Toch zijn we blij dat we voor deze prijs de Google Seller Rating kunnen aanbieden. We blijven nog steeds het voordeligste klantbeoordelingssysteem op de markt.

Stay tuned, binnenkort hier meer over!

Een gezond en ambitieus 2019!

Rest mij niks anders dan jou te bedanken voor je steun. Als lid van WebwinkelKeur ben je onderdeel van onze community waarbij we samen het online shoppen een stukje veiliger maken. We hopen dan ook dat je samen met ons trots bent op wat we samen hebben bereikt. Namens het team van WebwinkelKeur: bedankt! We hopen ook in 2019 op een prettige samenwerking. Voor nu een gezond en ambitieus 2019 toegewenst!