Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Gebruik de vakantie om je webwinkel te laten groeien

vakantie webshop
11816
0

Voor veel webwinkeliers zijn de zomermaanden een rustige periode. Consumenten zijn op vakantie, zijn meer buiten te vinden en zijn daardoor minder online om te winkelen. Door in de overige maanden voor voldoende omzet te zorgen is zo’n rustige periode met minder omzet prima op te vangen. Geniet in deze periode zelf ook even van een welverdiende vakantie. Een paar weken er tussenuit zorgen ervoor dat je daarna weer fris en gemotiveerd aan het werk gaat. Bovendien ontstaan op dit soort momenten vaak de beste ideeën.

Mocht je je snel vervelen of ben je mega ambitieus en heb je geen zin om een stapje terug te doen, dan zijn de zomermaanden ideaal om aan de groei van je webwinkel te werken. Daar heb je de rest van het jaar plezier van. In dit artikel geef ik je 5 tips voor op je to-do lijst in de zomer.

#1 – Bereid je voor op de feestdagen

Half augustus liggen de eerste pepernoten alweer in de winkels. Daar kun je van alles van vinden, maar feit is wel dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen om je webwinkel voor te bereiden op de feestdagen. Bedenk welke producten je daarvoor wil inkopen, stel cadeaupakketten samen en bedenk welke acties je gaat doen op dagen als Black Friday of voor Sinterklaas of Kerst.

Denk ook alvast na over verpakkingsmateriaal om producten als cadeau te kunnen verzenden en zorg voor een ruime voorraad dozen en enveloppen. Hier wil je niet op mispakken als de drukte straks losbarst. Dit zijn dingen die je prima al in de zomer kunt regelen en die je straks in het drukke najaar veel tijd besparen.

Ook slim: maak alvast inspiratiepagina’s in je webwinkel. Bijvoorbeeld met de 10 leukste Kerstcadeaus voor hem of haar of tips voor originele schoencadeautjes. Voorzie deze pagina’s van een goede SEO tekst en zet ze alvast online zodat ze door zoekmachines geïndexeerd kunnen worden.

#2 – Laat je e-maillijst groeien

E-mailmarketing is een belangrijk marketingkanaal voor webshops. Met een gemiddelde openrate van 30-40% kan dit een interessanter kanaal zijn dan social media, waar het bereik vaak maar rond de 5 tot 10% ligt. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat hoe meer mensen jouw mails ontvangen, des te meer omzet je uit e-mailmarketing haalt. Investeer daarom in het vergroten van je e-maillijst.

Voor onze eigen webshop organiseerden we een winactie, wat binnen twee maanden zorgde voor een lijst met 5000 potentiële klanten. Nu, een jaar later, halen we nog altijd omzet uit die lijst. Naast een winactie kun je je e-maillijst ook vergroten door het aanbieden van een kortingscode of een weggever, zoals een e-book, bij aanmelding voor je nieuwsbrief.

#3 – Vooruitwerken

In het najaar is het waarschijnlijk weer flink aanpoten, met de feestdagen in het vooruitzicht. Schrijf daarom nu alvast een aantal blogs die je op een later moment publiceert, zodat je daar straks niet aan hoeft te denken. Ook social media posts kun je prima vooraf maken en inplannen, evenals nieuwsbrieven en automatische e-mailfunnels. Zo voorkom je dat je straks in de drukte minder tijd hebt voor marketing en dus minder zichtbaar bent. Voor een stabiele omzet dien je consistent zichtbaar te zijn. Wil je nog een stap verder, zet dan ook je advertentiecampagnes voor het najaar al startklaar.

#4 – Zoekmachine-optimalisatie

SEO is een mooie manier om gratis bezoekers naar je webwinkel te trekken, maar is wel behoorlijk tijdrovend. Logisch dat je hier niet altijd tijd voor hebt. Ook hier bieden de zomermaanden uitkomst. Door nu tijd te investeren in zoekmachine optimalisatie heb je daar straks het hele jaar profijt van.

Zoekmachine optimalisatie start met een gedegen zoektermen-analyse. Welke woorden typen jouw ideale klanten in Google in? Als je dat weet, dan kun je precies die woorden en woordcombinaties verwerken in de teksten op jouw website. Wellicht heb je zo’n zoektermen-analyse al eens gedaan en is dit een mooi moment om dat nog eens te herhalen zodat je weer een actueel overzicht hebt met interessante zoektermen.

Zodra je weet wat het zoekgedrag van jouw ideale klanten is, kun je je website optimaliseren. Dat houdt in dat je de zoektermen in de teksten verwerkt, zoals de productteksten, maar ook de tekst op de categorie pagina’s en je blogs. Vergeet ook niet om de foto’s op je website te optimaliseren.

#5 – Puinruimen

Dit is niet zozeer een tip waar je omzet van gaat stijgen, maar het verhoogt wel je productiviteit. Neem deze zomer je werkplek eens flink onder handen. Ruim op, archiveer, maak alles grondig schoon en creëer voor jezelf een prettige werkplek. Ruim ook je magazijn op, zorg ervoor dat producten snel te vinden zijn en dat voorraden kloppen.

Tot slot is je computer aan de beurt. Afgelopen jaar heb je ongetwijfeld veel informatie verzameld op je computer. Verwijder documenten en programma’s die je niet meer nodig hebt en archiveer wat je nog wil bewaren. Maak mappen aan, zodat je alles makkelijk en snel terug kan vinden. Controleer meteen of de beveiliging van je computer nog up-to-date is en maak een goede back-up op een externe locatie, zoals een externe harde schijf of in de cloud.

Opruimen is misschien niet de leukste klus, maar dit zorgt er wel voor dat je na de vakantie weer lekker aan het werk kunt en veel tijd bespaart met het zoeken naar producten of bestanden.

Met bovenstaande tips hoef je je deze zomer niet te vervelen. Ga ermee aan de slag zodat je daar de rest van het jaar plezier van hebt.

Wil je meer?

Ben jij toe aan het volgende level voor jouw webshop? Ben je klaar met ploeteren en wil je gewoon een goed inkomen uit je bedrijf halen en je baan in loondienst opzeggen? Dan is dit het perfecte moment voor Let’s Make Money. Een vierdelige videotraining waarin je leert hoe je je omzet laat groeien, zonder duizenden euro’s aan advertenties uit te geven. Zodat er onderaan de streep voldoende overblijft om jezelf een lekker salaris te geven. Ruim 4000 webshop eigenaren volgden deze training al en jij kunt hem nu gratis volgen.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn