Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Gebruik de vakantie om je webwinkel te laten groeien

Voor veel webwinkeliers zijn de zomermaanden een rustige periode. Consumenten zijn op vakantie, zijn meer buiten te vinden en zijn daardoor minder online om te winkelen. Door in de overige maanden voor voldoende omzet te zorgen is zo’n rustige periode met minder omzet prima op te vangen. Geniet in deze periode zelf ook even van een welverdiende vakantie. Een paar weken er tussenuit zorgen ervoor dat je daarna weer fris en gemotiveerd aan het werk gaat. Bovendien ontstaan op dit soort momenten vaak de beste ideeën.

Daarnaast zijn juli en augustus de ideale maanden om eens goed aan de groei van je webwinkel te werken. Daar heb je de rest van het jaar plezier van! In dit artikel geef ik je 5 tips voor op je to-do list.

#1 – Bereid je voor op de feestdagen

Eind augustus liggen de eerste pepernoten al weer in de winkels. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om je webwinkel voor te bereiden op de feestdagen. Bedenk welke producten je daarvoor wil inkopen, stel cadeaupakketten samen en bedenk welke acties je gaat doen. Denk ook alvast na over verpakkingsmateriaal om producten als cadeau te kunnen verzenden en bestel alvast je zakelijke kerstkaarten. Dit zijn dingen die je prima al in de zomer kunt doen en die je straks – in het drukke najaar – veel tijd gaan besparen.

Ook slim: maak alvast inspiratiepagina’s in je webwinkel. Bijvoorbeeld met de 10 leukste Kerstcadeaus voor haar of tips voor originele schoencadeautjes. Voorzie deze pagina’s van een goede SEO tekst en zet ze alvast online zodat ze door zoekmachines geïndexeerd kunnen worden.

#2 – Maak een (nieuwe) waardevolle weggever

Een waardevolle weggever is een ideale manier om je doelgroep zich voor je nieuwsbrief te laten inschrijven. Maak bijvoorbeeld een e-book met tips, een checklist, printable of organiseer een challenge. Je doelgroep kan je weggever aanvragen door zijn of haar naam en e-mailadres achter te laten. Hiermee bouw je eenvoudig een grote mailinglijst op. Door regelmatig een nieuwsbrief uit te sturen kun je daarmee je omzet verhogen.

Bedenk bij het maken van een weggever goed wat de behoefte van je doelgroep is. Welk ‘probleem’ ervaren zij waarvoor jij de oplossing biedt? Breng je waardevolle weggever onder de aandacht op je website en op social media. Probeer ook eens een Facebook advertentie te maken. Je kunt heel specifiek je doelgroep aangeven, waardoor dit vaak veel inschrijvingen oplevert.

#3 – Vooruit werken

In het najaar is het waarschijnlijk weer flink aanpoten, met de feestdagen in het vooruitzicht. Schrijf daarom nu alvast een aantal blogs die je op een later moment publiceert, zodat je daar straks niet aan hoeft te denken. Denk van te voren goed na over zoektermen die je doelgroep gebruikt en verwerk deze in je blogs. Zo wordt je webwinkel steeds beter gevonden in zoekmachines en trek je meer bezoekers. Speel ook met je blogs in op de feestdagen. Bedenk welke zoektermen men zal gebruiken om jouw producten te vinden en verwerk deze in de blogs. En bedenk waar jouw doelgroep behoefte aan heeft in het najaar. Schrijf blogs over nieuwe producten, geef tips, stappenplannen, achtergrond informatie, oplossingen voor problemen die je doelgroep ervaart en inspireer door het plaatsen van bijvoorbeeld collages.

#4 – Zoekmachine optimalisatie

SEO is een mooie manier om gratis bezoekers naar je webwinkel te trekken, maar is wel behoorlijk tijdrovend. Logisch dat je hier niet altijd tijd voor hebt. Probeer er tijdens de zomermaanden wel tijd aan te besteden. Daar heb je de rest van het jaar plezier van!

Zoekmachine optimalisatie start met een gedegen zoektermen analyse. Hiervoor kun je de (gratis) zoekwoordenplanner van Google Adwords gebruiken. Heb je zo’n onderzoek lang geleden al eens gedaan? Dan kan het zeker geen kwaad om het eens te herhalen. Wellicht doe je nieuwe inzichten op. Maak een lijst met zoektermen waarop jouw doelgroep zoekt en verwerk deze in je website. Bij voorkeur maak je voor elke zoekterm een aparte pagina aan. Dat kan een productpagina zijn, maar ook een overzichtspagina of inspiratiepagina. Geef elke pagina een tekst van minimaal 250-300 woorden waarin je de zoektermen verwerkt.

Vergeet ook niet om de afbeeldingen te optimaliseren door ze een goede, beschrijvende bestandsnaam en alt-tekst te geven. Zo word je niet alleen in de ‘gewone’ zoekresultaten gevonden, maar ook in Google Afbeeldingen. Laat die bezoekers maar komen!

#5 – Puinruimen

Dit is niet zozeer een tip waar je omzet van gaat stijgen, maar het verhoogt wel je productiviteit. Neem deze zomer je werkplek eens flink onder handen. Ruim op, archiveer, maak alles grondig schoon en creëer voor jezelf een prettige werkplek. Ruim ook je magazijn op, zorg ervoor dat producten snel te vinden zijn en dat voorraden kloppen.

Tot slot is je computer aan de beurt. Afgelopen jaar heb je ongetwijfeld veel informatie verzameld op je computer. Verwijder documenten en programma’s die je niet meer nodig hebt en archiveer wat je nog wil bewaren. Maak mappen aan, zodat je alles makkelijk en snel terug kan vinden. Controleer meteen of de beveiliging van je computer nog up to date is en maak een goede back-up op een externe locatie, zoals een externe harde schijf of in de cloud.

Opruimen is misschien niet de leukste klus, maar dit zorgt er wel voor dat je na de vakantie weer lekker aan het werk kunt en veel tijd bespaart met het zoeken naar producten of bestanden.

Met bovenstaande 5 tips hoef je je deze zomer niet te vervelen. Ga ermee aan de slag zodat je daar de rest van het jaar plezier van hebt.

Wil je meer?

Wil je echt flink met je webshop aan de slag en vind je het fijn om met webwinkel experts en collega-webwinkeliers te sparren? Dan ben je van harte welkom in de Webwinkel Club. Een besloten community van webwinkeliers waar je niet alleen al je vragen kunt stellen en met elkaar kunt samenwerken, maar waar je ook cursussen kunt volgen en elke week een nieuwe groeitip krijgt. Daarnaast zijn er diverse extra’s, zoals gratis e-books, challenges, live vraag-en-antwoord sessies en kun je al je vragen stellen aan experts op het gebied van SEO, conversie, vormgeving, fotografie, wet- en regelgeving, social media, online marketing en geldzaken.

Je kunt de Webwinkel Club nu een hele maand onbeperkt uitproberen voor slechts €1.