Skip to content

Blog

Een back-up van je website maken? Het waarom en hoe.

11194
1
0

Bij je computer heb je de mogelijkheid om bij een (fatale) softwarefout de computer terug te zetten naar een herstelpunt. Wellicht ken je nog een moment dat je daar heel blij mee was. Maar de meeste webwinkeliers bewaren geen back-up van hun webwinkel, terwijl de kans dat hier iets (fataal) fout gaat net zo goed aanwezig is. Wij leggen daarom graag het waarom en hoe uit van het maken van een back-up van je webwinkel.

Waarom zou ik een back-up bewaren van mijn website/webwinkel?

Als het goed is dan is je webwinkel continue in doorontwikkeling. Bij het doorvoeren van allerlei aanpassingen loop je risico’s dat er fouten gemaakt worden, bijvoorbeeld doordat bepaalde nieuw toegevoegde code conflicten oplevert waardoor de webwinkel onbereikbaar wordt. In dat geval kan het sneller en veiliger zijn om de webwinkel terug te zetten naar de oudere versie dan op zoek te gaan naar wat hier exact de reden achter is. Veel grote partijen hebben om deze reden ook een kopie van de webwinkel beschikbaar waarop ze kunnen testen. Mocht er dan iets fout gaan dan gaat er iets fout met de kopie van de webwinkel en niet met de live versie van de webwinkel. Ook zo’n soort van back-up is aan te raden, vooral als je grotere aanpassingen wilt doorvoeren.

Zorg altijd voor een recente back-up van je webwinkel

Wanneer je je webwinkel hebt laten maken door een webdesignbureau ga er dan niet zomaar vanuit dat ze een back-up van je webwinkel maken. Vaak bieden webdesignbureau’s echter wel servicepakketten aan, in deze pakketten zitten meestal service onderdelen zoals het up to date houden van de plug-ins en het elke dag opslaan van een back-up van de webwinkel. Wanneer je webdesignbureau dit aanbiedt dan is het aan te raden om eens te vragen naar de kosten hiervan. Mochten de kosten hiervan naar jouw mening te hoog uitvallen dan zal je zelf back-ups moeten draaien. Een goede oplossing hiervan is een NAS-server waar je automatisch elke nacht een back-up van je webwinkel mee kunt draaien. En een NAS-server hoeft tegenwoordig al helemaal niet meer zo duur te zijn, voor 130 euro kun je al over een prima NAS-server beschikken. Natuurlijk is het een en ander afhankelijk van de hoeveelheid data (terabytes) dat je wilt kunnen opslaan.

Hoe moet ik een back-up van mijn webwinkel draaien?

Zoals je begrijpt is het draaien van een back-up belangrijk als je een webwinkel hebt. Want wat als je ineens dagen of zelfs maanden werk kwijt zou zijn aan producten vullen, webpagina’s wijzigen of zelfs een compleet nieuwe website als je website crasht? Wanneer je continue recente back-ups draait van je webwinkel dan heb je altijd een herstelmogelijkheid beschikbaar.

In de meeste gevallen wordt een webwinkel bewaard op een FTP-server. FTP staat voor File Transfer Protocol en gebruik je voor het uploaden van bestanden naar je website. Het verbinden met FTP doe je door middel van een FTP cliënt. In de database zelf vind je doorgaans alle tekstuele inhoud van je website, blog of online winkel. De database wordt opgeslagen op de databaseserver; onder andere de webpagina’s, blogposts en reacties. Om geen belangrijke informatie kwijt te raken is het daarom van belang om zowel een back-up te maken van de FTP als de database. Dit kan lokaal, door het mapje op de server naar je bureaublad op te slaan, maar het kan ook zo ingesteld worden dat dit automatisch iedere avond op je NAS-server wordt opgeslagen. Dit laatste is wellicht de mooiste optie omdat je er dan niet telkens omkijken naar hebt. Als je daarnaast een vriend of vriendin hebt die eveneens een NAS-server thuis heeft staan dan kun je met elkaar de data uitwisselen zodat er zowel van jouw data als de data van je vriend of vriendin nog een tweede back-up bestaat. Dit is handig voor wanneer er in ramp-scenario’s iets gebeurd met jouw eigen back-up op de NAS.

Heb je een webwinkel gebouwd via het SAAS model, oftewel, je huurt van een dergelijk online platform (mijnwebwinkel, ccvshop etc.) een stukje ruimte voor je webshop, vraag dan zeker aan hen hoe zij de back-ups hebben ingeregeld. Standaard is het zo dat zij dagelijks een back-up maken van hun hele serverpark met daarop alle webshops. In het ergste geval,  kunnen zij alle webshops in één keer terugzetten als alles er uit ligt.

Heb je zelf per ongeluk bijvoorbeeld een keer alle categorieën verwijderd of ben je ineens al je klantgegevens kwijt, dan is dat helaas iets wat zo’n partij meestal niet kan herstellen. Mocht je problemen ervaren met je webshop en je wilt dit herstellen, grote kans dat zij dan geen individuele back-ups kunnen terugzetten. Belangrijk is om dit goed na te vragen en te kijken waar je zelf een back-up van dient te maken!

Conclusie

Het draaien van een back-up van je webwinkel is uiterst belangrijk, want je kunt dan bij fouten altijd je webwinkel terugzetten naar een vorige versie. Draai je zelf ook back-ups van je webwinkel en heb je de nodige tips voor andere webwinkeliers? Dan vernemen we deze natuurlijk graag. Laat vooral een reactie achter op dit blog.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Backups zijn zodanig belangrijk dat wij met een retentie van 10 dagen per uur kunnen terug gaan in de tijd.

240 backups minimaal bewaard dus en kost zoveel hedendaags allemaal niet meer 🙂 (60 euro per maand betalen wij hiervoor)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *