Met deze 9 tips meer reviews voor je webshop!

Dat reviews werken hoeven we jou niet meer te vertellen, maar hoe zorg je er nu voor dat je voldoende reviews krijgt? Zeker als kleine webshop kan het lastig zijn om genoeg reviews binnen te krijgen. In deze blog vertel ik jou wat je kunt doen om het aantal reviews dat je krijgt te verhogen.

Hoeveel reviews is realistisch?

Voor we het aantal reviews dat je krijgt gaan verhogen is het eerst tijd om de verwachtingen juist te hebben. Want zeg nu eens eerlijk: vul jij ieder reviewverzoek in die je ontvangt? 😊 Ga dan eens na of jouw klant dit wel doet. Het is namelijk niet realistisch om elke klant een review te laten schrijven. Vandaag de dag bestellen mensen zoveel online en krijgen ze evenveel reviewverzoeken. Lang niet elke klant zal de moeite nemen om die ook allemaal in te vullen.

Bij WebwinkelKeur zien we dat een percentage van rond de 10% tot 15% realistisch is. Dus bij elke 100 bestellingen 10 tot 15 reviews. Per branche (en webshop) zal dat percentage wat verschillen. Maar hoe krijg je die klant nu zover om een review te plaatsen?

Tip 1: Automatische reviewverzoeken op het juiste moment

Allereerst is het natuurlijk zaak om reviewverzoeken te versturen, doe dit niet met een eigen mailtje en een link naar de reviewpagina, maar zorg voor een koppeling met je reviewplatform. Bij WebwinkelKeur hebben we voor vrijwel elk platform wel een koppeling beschikbaar.

Deze koppeling zorgt ervoor dat het schrijven van een review makkelijker wordt. Zo vullen we gegevens als klantnaam, e-mailadres en ordernummer al voor de klant in. Ook hoeft de klant na het schrijven van zijn review zijn e-mailadres niet te bevestigen met een activatielink, we weten namelijk al dat de klant toegang heeft tot het opgegeven e-mailadres doordat we hem daarop met het reviewverzoek mailen. Kortom het plaatsen van een review is een stuk makkelijker!

Dan is het nog zaak het reviewverzoek ook op het juiste moment te versturen. Verstuur je het reviewverzoek te kort op de verzending van het artikel, dan loop je de kans dat de klant het product nog niet in huis heeft, wat kan leiden tot een negatieve review. Ook kan het gebeuren dat de klant net zijn product heeft geopend en een probleem heeft geconstateerd. Als hij dan nog geen kans heeft gehad om daarover contact op te nemen, dan kan de review dienen als eerste contactmoment.

Verstuur je het reviewverzoek te laat, dan is de klant zijn bestelling al deels vergeten en neemt de kans op een review af. We raden daarom aan te testen met een meest geschikte periode na verzending voor het reviewverzoek. Daarbij is het reviewverzoek versturen 4 dagen na verzending een goed uitgangspunt.

Tip 2: Val op met een origineel onderwerp!

Iedereen krijgt dagelijks zoveel e-mails dat het zaak is om op te vallen in de mailbox. Dat kan met een origineel onderwerp.

Met de nodige creativiteit kun je jouw reviewverzoeken laten opvallen. Dat kan bijvoorbeeld met een onderwerp dat aansluit bij jouw webshop, verkoop je stickers? Dan kan een onderwerp als “Blijf je plakken?” leuk zijn. Verkoop je kinderkleding dan is een onderwerp als “Kleding te klein of kind te groot?” een optie. Waarschijnlijk kun jij veel leukere onderwerpen verzinnen voor jouw webshop. Het gaat erom dat deze opvalt tussen alle andere e-mails.

Uit eerdere onderzoeken blijkt daarbij dat in de regel je webwinkelnaam toevoegen aan de onderwerpregel verstandig is en dat ook een vraagteken conversie verhogend werkt.

Bij WebwinkelKeur wijzig je het onderwerp van de e-mail eenvoudig in het dashboard onder Uitnodigingen > Instellingen.

Tip 3: Schrijf een aantrekkelijke email

Nu je de aandacht getrokken hebt met een origineel onderwerp is het zaak die aandacht vast te houden in de e-mail. Schrijf een aantrekkelijke, maar niet te lange email waarin je de klant vraagt om zijn review achter te laten. Maak het geen verhaal van meerdere alinea’s, maar zorg voor een bondige en sympathieke tekst die uitnodigt tot het schrijven van een review.

Voorbeeld van een e-mail met korte tekst en beloning
Voorbeeld van een e-mail met korte tekst en beloning

Bij WebwinkelKeur wijzig je de inhoud van de e-mail eenvoudig in het dashboard onder Uitnodigingen > Instellingen.

Tip 4: Zet One-click reviews aan

Maak je het plaatsen van een review makkelijker, dan zul je ook meer reviews ontvangen. En wat is nu makkelijker dan een review plaatsen met slechts 1 klik? Dat is precies wat ‘one-click reviews’ ™ mogelijk maakt.

Klanten ontvangen van ons een e-mail waarin ze kunnen klikken op 1 tot 5 sterren. De klantnaam, het e-mailadres en het ordernummer is al bekend in onze software. Met 1 klik hebben we de review al te pakken! We vragen na deze klik nog wel om een aanvulling van de review, bijvoorbeeld door het invullen van een aanvullende tekst. Reviews met tekst zijn namelijk waardevoller dan enkel sterren.

Besluit een klant niet de moeite te nemen extra informatie te delen dan blijft de review met 1 klik geplaatst.

Je activeert one-click reviews door in te loggen op dashboard.webwinkelkeur.nl. Klik vervolgens op Uitnodigingen en kies voor Instellingen. Onder aan deze pagina vind je het vinkje om one-click reviews te activeren.

Eenvoudig one-click reviews activeren
Eenvoudig one-click reviews activeren

Tip 5: Subcriteria uitschakelen

Sommige webshops vragen klanten om hele evaluatieformulieren in te vullen, maar weinig klanten hebben daar zin in. Een algemene beoordeling met sterren en een toelichting is meestal meer dan genoeg. We raden je dan ook aan om de subcriteria uit te schakelen. Daarmee wordt het beoordelingsformulier veel overzichtelijker.

Heb je dit nog niet gedaan, log dan in op ons dashboard en navigeer naar Beoordelingen > Instellingen. Zet bij “Beoordelingscriteria” de 4 velden op “Geen” en klik op Opslaan. Je valt klanten nu niet meer lastig met onnodige vragen.

Schakel subcriteria uit
Schakel subcriteria uit

Tip 6: Herinneringen

De aanhouder wint! Het is daarom mogelijk om na het versturen van een reviewverzoek de klanten die nog geen review geplaatst hebben nogmaals een e-mail te versturen. Wel kan dit op sommige klanten opdringerig over komen.

In het dashboard vind je onder “Uitnodigingen > Instellingen” de optie “Uitnodiging herinnering”, zet een vinkje om de herinnering te activeren en geef op hoeveel dagen na het eerste reviewverzoek de herinnering verzonden moet worden. Stel je hier bijvoorbeeld 7 in, dan ontvangt de klant 7 dagen na zijn eerste e-mail nogmaals een herinnering met de mogelijkheid om een review achter te laten.

Tip 7: Koppel externe bronnen

Reviews zijn helemaal ingeburgerd, vandaar dat klanten gevraagd en ongevraagd op diverse plekken hun review achter kunnen laten. Zo is je webwinkel waarschijnlijk ongevraagd bekend op andere reviewsites en kunnen er reviews achtergelaten worden bij platformen als Facebook, Google en Bol.

Om je reviewaantal te verhogen en een compleet beeld weer te geven over jouw bedrijf bieden we de optie om “externe reviewbronnen” te koppelen. Je leest hier alles over in het kennisbank item over externe reviewbronnen.

Ook de score uit externe review platformen telt mee voor jouw gemiddelde
Ook de score uit externe review platformen telt mee voor jouw gemiddelde

Tip 8: Beloon reviews

Positief gedrag moet beloont worden, zo kun je klanten die de moeite nemen om een review te plaatsen ook belonen. Belangrijk daarbij is dat je niet alleen positieve reviews beloond, maar elke review of die nu positief of negatief is.

Veelgebruikt is een kortingscode, maar deze manier van belonen is wat op zijn retour. Een negatieve klant zal waarschijnlijk niet nogmaals bij jou willen bestellen en een positieve klant kan het gevoel krijgen dat hij omgekocht wordt om een positieve review te plaatsen. Dat komt de betrouwbaarheid van je reviews niet ten goede.

Je kunt reviews ook op andere manieren belonen, bijvoorbeeld door een bedrag per review te doneren aan een goed doel. Op die manier vergroot je het aantal reviews, doe je wat goeds en verbeter je daarmee je imago.

LET OP! We raden aan om klanten niet langer te belonen voor het schrijven van een review. Dit gezien de nieuwe wet van 28 mei 2022 waarbij het verplicht is om bij dit soort reviews een melding te plaatsen dat deze gesponsord zijn.

Tip 9: Overtref klantverwachtingen

Misschien wel de belangrijkste tip, overtref de klantverwachting. Een klant die “lauw tevreden” is zal minder snel een review plaatsen dan een klant die super enthousiast is over jouw service. Omgekeerd is dit ook het geval, ontevreden klanten zijn meestal fanatieker met reviews dan tevreden klanten.

Nu is het product op tijd opsturen niet voldoende om de klantverwachting te overtreffen, je zult echt wat extra’s moeten doen. Bijvoorbeeld door het uitpakken een feestje te maken met een persoonlijk briefje of originele verpakking, door het verlenen van extra nazorg of door een leuke goodie bij de bestelling te doen. Doe dus een stapje extra en overtref daarmee de klantverwachting.

Nog een tip! Ik ben sinds een tijd begonnen met het meesturen van een kaartje waarop ik bedank voor de bestelling en ik de review mail aankondig. Dit is mij heel goed bevallen.

Hoi, ik wilde de aantal dagen aanpassen voor het versturen van een uitnodiging. Dit heb ik in het verleden al eens gedaan. Nu zie ik nergens de optie meer? Ik heb geen plus pakket.

Hoi Diana,

Ik zie dat je gebruikt maakt van Woocommerce/Wordpress. Binnen je webwinkelsoftware ga je daarvoor naar Plugins>Webwinkelkeur>settings. Hier kun je het aantal dagen aanpassen. Succes!