De decembermaand komt er weer aan! (feest voor de mens en webwinkels)

De laatste jaren is Sinterklaas niet altijd positief in het nieuws geweest. Zo is er de discussie of de vorm van het feest wel geschikt is voor de 21e eeuw en zijn de meningen hierover verdeelt. . Het sinterklaasfeest is echter nog steeds 1 van de populairste feesten in Nederland. Als we Google Adwords mogen geloven, is in voorgaande jaren gebleken dat het Sinterklaasfeest op nummer 1 staat als het gaat om zoekopdrachten in de maand december. Als webwinkel kun je dan ook flink profiteren van de maand december.

Sinterklaas anno 2016

Het kan vrijwel niet aan je voorbij zijn gegaan; het Sinterklaasfeest staat onder discussie. Zowel in het binnen-als in het buitenland zijn er kampen ontstaan welke of verandering willen zien of het feest willen behouden zoals het nu is omdat het deel uitmaakt van de cultuur. Maar wist je dat het sinterklaasfeest al jaren zowel qua vorm als inhoud aan het veranderen is?

Het sinterklaasfeest is al eeuwen aan het veranderen qua beeld en vorm
Het sinterklaasfeest is al eeuwen aan het veranderen qua beeld en vorm

In het begin van de 19e eeuw werd Sinterklaas nog getoond als ‘een ietwat morsige, slecht geklede man’. Sinterklaas had toen nog vuur in zijn ogen en een enge baard, wat door veel onderwijzers op de scholen niet erg welkom werd bevonden. Op deze manier vonden ze het geen geschikt voorbeeld voor de kinderen die ze in hun schoolbanken hadden zitten. Jan Schenkman bracht daar toen (in 1850) verandering in door het beeld van Sinterklaas te veranderen in ‘een deftige bisschop met een keurige donkere bediende’.

Nu is 1850 al een ruime poos geleden en is er in de tussentijd veel gebeurd, vandaar dat de vraag naar verandering hoogstwaarschijnlijk enkel zal doen toenemen. De laatste jaren hebben beide kampen zich dan ook goed laten horen in hun gedachtegang hoe dat zal moeten. Hoe en op welke manier het feest daadwerkelijk zal veranderen zal enkel de toekomst weten, maar vanuit de marketing geven wij wel graag enkele tips omtrent het inhaken op het sinterklaasfeest.

•  Als Nederlandse webwinkelier is het verstandig om in te haken op het Sinterklaasfeest. Maar kijk daar ook naar je eigen beeld en gedachtegang bij het feest, je hoeft niet perse een braaf beeld van ‘sinterklaas met zijn knecht’ te tonen, waarom zal je bijvoorbeeld niet voor stoere pieten in verschillende kleuren en met gouden sieraden en toffe zonnebrillen kiezen? Bedenk wat past bij jouw organisatie en haak op die manier in op het feest. Past het idee van de gekleurde pieten bij de identiteit van jouw onderneming? Ga daar dan ook voor. Mensen voelen zich gebonden met de identiteit van een onderneming en het sinterklaasfeest kan een uitstekende manier zijn om op een bepaalde manier extra op te vallen. Je vasthouden aan het traditionele feest zoals we deze kennen kan ook heel goed.
  • Paypal heeft onderzoek gedaan naar het shoppen in de Decembermaand en wat blijkt; ‘offline shopping wordt steeds minder prettig gevonden’. Het is dan ook niet gek dat webwinkels eenvoudig tot 25% extra omzet kunnen draaien in deze maand. Wil je het meest uit het feest halen? Ga dan aan de slag met effectieve communicatie, zoals bijvoorbeeld inhakers op het feest.

De kerstman bedacht door coca-cola, of toch niet?

Een andere grote kindervriend is de kerstman. Het merk wat het meest geslaagd heeft ingehaakt op het feest is wellicht Coca-Cola. Het gaat zelfs zo ver dat veel mensen denken dat de rood in wit geklede kerstman een bedenksel is van de frisdrankgigant. Dit klopt helaas niet. De kerstman heeft namelijk heel veel met Sinterklaas te maken.

De kerstman van Coca Cola
De kerstman van Coca Cola

In de 17e eeuw kwamen de Nederlandse immigranten in Amerika aan om daar het ‘Nieuw Amsterdam’ te stichten (nu beter bekend als New York). Een van de tradities die de Nederlanders met zich meebrachten was het sinterklaasfeest. Sinterklaas werd toen verengelst naar ‘Santa Claus’ en werd gevisualiseerd naar een ‘vriendelijke pijprokende dikzak die cadeautjes langs brengt op zijn arrenslee welke voort wordt getrokken door zijn trouwe rendieren’. Dat de kerstman dus eigenlijk net zo goed een Nederlands product is wil helaas nog niet zeggen dat het daardoor binnen ons land even populair is als Sinterklaas. Er ging zelfs een behoorlijke periode overheen voordat de kerstman naar Nederland werd gebracht. De kerstman werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog naar Nederland gebracht door Amerikaanse soldaten. Op dat moment was de kerstman behoorlijk bekend geworden door de reclamecampagne van Coca Cola.

De kerstman is misschien hierdoor ook een vriendelijkere versie van Sinterklaas. Waar sinterklaas een non-fictief personage is en daardoor een echte geschiedenis kent (en met zich meedraagt) is de kerstman bedacht. De kerstman draagt daardoor ook niet onze ‘zware’ wereldgeschiedenis met zich mee.

Enkele marketingtips omtrent het kerstfeest:

• Kortingscodes worden steeds populairder en kunnen uitstekend samenwerken met onze klantenbeoordelingentool. Met speciale kerstcoupons, die bijvoorbeeld alleen geldig zijn in December, zou u in kunnen spelen op de vraag naar acties en kortingen in deze dure maand. Vergeet daarbij niet om aan te geven dat het om speciale codes gaat welke een beperkte geldigheid kennen. Wanneer u de code exclusief houdt (door bijvoorbeeld deze enkel uit te reiken aan klanten welke bij u een beoordeling hebben achtergelaten) bedankt u ook exclusief uw fans en volgers en niet ‘de jan en alleman’. De kortingscode neemt daardoor in relatieve waarde toe voor deze mensen omdat de code exclusief voor hen telt.
  • Kerst is een feest dat voor warmte en gezelligheid staat. Een tijd ook om je van je beste kant te laten zien. Wanneer je iets extra’s geeft in deze periode dan past dit perfect bij het beeld dat mensen bij het feest hebben. Het geven van iets extra’s kan op verschillende manieren, zo kun je de klant een klein cadeautje geven (bijvoorbeeld iets van chocolade) bij de bestelling maar een ander mooi voorbeeld is de ‘Give a toy store‘ van eBay. eBay richtte speciaal een winkel in waar bezoekers digitaal ‘toys’ konden doneren aan kinderen welke zich in lastigere situaties bevonden en het extraatje met kerst wel konden gebruiken.

Oud en nieuw

Het feest waar we de feestmaand mee afsluiten is oud en nieuw. Oud en nieuw kenmerkt zich door vuurwerk, oliebollen, champagne en gelukwensen en goede voornemens. De oorsprong van oud en nieuw bevind zich bij de Germanen, deze verjoegen in de nacht van 31 december op 1 januari de kwade geesten van het oude jaar en verwelkomden het nieuwe jaar. Het feest ging toen gezamenlijk met luidende kerkklokken, ratels die klonken en trommels waar op werd geslagen. Alles om maar zoveel mogelijk lawaai te maken om de kwade geesten te verjagen.

Oud en nieuw op de grote markt van Groningen
Oud en nieuw op de grote markt van Groningen

Tegenwoordig ziet oud en nieuw er wellicht iets anders uit, maar dat (praktisch) iedereen het viert is een gegeven. We tellen massaal de laatste minuut van het jaar af om vervolgens elkaar de beste wensen en een gelukkig nieuw jaar te wensen. Hiermee sluiten we dit blog af met een laatste tip:

• Na de feestelijke versnaperingen van het Sinterklaas-en kerstfeest staat oud en nieuw in het teken van ‘goede voornemens’. Kijk vanuit je organisatie hoe je hier op in kunt haken. Als je bijvoorbeeld sportproducten verkoopt dan zou je juist op 1 januari een kortingsactie kunnen inluiden 😉

Conclusie

Alhoewel december qua temperatuur een koude maand is brengen de feestdagen ons veel warmte. Het is dan ook niet gek dat we massaal meer uitgeven aan cadeautjes, lekker eten en gezelligheid. Daar kun je als webwinkelier de vruchten van plukken. We hebben in dit blog stilgestaan bij de geschiedenis van de feesten en enkele tips die wij je geven om er meer uit te halen. Wij adviseren je om dit altijd op je eigen manier te doen, gekoppeld aan de waarden en normen die jij aan je bedrijf gekoppeld hebt. We zijn benieuwd of je zelf ook tips te delen hebt. Wanneer dat zo is dan kun je deze delen door te reageren op dit blog.

Ik zelf en veel andere mensen vinden december dan ook de leukste maand van het jaar, altijd veel gezelligheid en een hele goede sfeer.

Groet, Vincent