Skip to content

Blog

SEO voor uw webwinkel

SEO voor uw webwinkel

2719
1
0

In deze gastblog geeft Mick Mooren van www.Webwinkelbundel.nl zes tips om uw webshop beter vindbaar te maken voor Google.

Keurmerk voor klanten, SEO voor bezoekers
Wanneer u een webshop heeft, wilt u natuurlijk ook dat uw webshop bezoekers trekt en dat deze bezoeken resulteren in verkopen. Een keurmerk speelt een belangrijke rol bij het klant maken van bezoekers. Een keurmerk geeft namelijk vertrouwen aan uw bezoeker, waardoor deze eerder geneigd is tot koop over te gaan. Maar dan heeft natuurlijk wel eerst bezoekers nodig. Er zijn veel punten waar u aandacht aan moet besteden als u wilt dat consumenten uw webshop vinden. SEO, zoekmachine optimalisatie, speelt hierbij een grote rol. In deze blog zal ik zes tips geven voor belangrijke aandachtspunten.

Wat is SEO?
Als u een webshop heeft, zal de term SEO u vast niet onbekend zijn. Voor de duidelijkheid toch een korte uitleg wat SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalization, in het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie. Kort door de bocht is SEO het zo optimaal mogelijk inrichten van een website voor vindbaarheid in Google. Google neemt namelijk een groot aantal factoren in acht om te bepalen op welke pagina / positie uw website tussen de zoekresultaten staat. Hieronder dus zes tips die belangrijk zijn voor uw webshop.

Tip 1: Gebruik uw eigen productomschrijving
Een belangrijk aandachtspunt van Google is unieke content. Een productomschrijving van uw leverancier is dat niet, omdat deze omschrijving waarschijnlijk op meerdere websites te vinden is. Herschrijf deze omschrijving daarom, zodat u unieke content creëert  en dus punten scoort voor uw Google vindbaarheid.

Tip 2: Optimaliseer afbeeldingen
Een afbeelding zonder naam of alt-tekst is niet vindbaar, Google zoekt namelijk op tekst bij de afbeelding. Zorg er daarom voor dat u altijd een unieke en relevante alt-tekst opgeeft bij uw afbeeldingen. Noem een afbeelding niet img123.jpg, maar geef het een relevante naam zoals iphone-hoesje.jpg. Op deze manier creëert u (unieke) content die vindbaar is op Google. Aangezien veel consumenten ook zoeken via Google afbeeldingen, vergroot u hiermee de kans dat consumenten uw webshop vinden.

Zorg er overigens ook voor dat uw afbeeldingen niet onnodig groot zijn. Grote afbeeldingen kosten namelijk meer laadtijd en Google beoordeelt uw webshop daar ook op. Probeer evengoed zoveel mogelijk om afbeeldingen te gebruiken op alle pagina’s voor betere vindbaarheid in Google.

Tip 3: Stimuleer reviews
Zorg dat u bezoekers van uw website de mogelijkheid geeft reviews te plaatsen. User generated content is namelijk een goede bron van unieke content en het mooie is dat andere mensen deze content voor u schrijven. Voor u is dit dus een makkelijke manier om meer punten te scoren bij Google. Probeer reviews te stimuleren en geef bijvoorbeeld korting op de volgende bestelling of verloot een tegoedbon.

Daarnaast vergroten reviews het vertrouwen van nieuwe bezoekers in uw webshop en geeft het bestaande klanten een beleving van interesse.

Tip 4: Korte, eenvoudige URLs
Zorg ervoor dat de URLs van uw pagina’s niet onnodig lang zijn en zorg dat er voornamelijk trefwoorden instaan. Het kan zijn dat uw CMS systeem de URLs onnodig lang maakt met nutteloze variabelen en tags. Zorg er daarom voor dat u dit zo instelt bij uw CMS systeem dat dit niet gebeurt. Korte en relevante URLs scoren namelijk een stuk hoger op Google.

Tip 5: Gebruik interne links
Het gebruik van internet links is een goede manier om punten te scoren bij Google. Door pagina’s aan elkaar te linken, stemt u deze op elkaar af. Gebruik altijd zo gericht mogelijke trefwoorden voor links naar soortelijke producten. Google kent namelijk een hogere waarde toe aan het gedeelte van de zin dat de link bevat. Door met gerichte trefwoorden intern te linken, vergoot u dus uw Google vindbaarheid.

Tip 6: Maak mini-webshops voor verschillende producten
Kleine onderwerp specifieke websites scoren bij Google vaak automatisch hoger dan grotere algemene sites. Daarom kunt u uw webshop soms het beste opsplitsen in meerdere kleine shops die onder een overkoepelende shop vallen. Als u bijvoorbeeld een webshop heeft die kookartikelen verkoopt, dan kunt u deze bijvoorbeeld opsplitsen in pannenshop, keukenmachineshop, bordenshop en koksmessenshop. (Kijk bijvoorbeeld eens op Coolblue.nl.) Als u deze sites onderbrengt bij verschillende hosting bedrijven onder verschillende IP-adressen, zal Google niet zien dat het eigenlijk een shop is. Bovendien zijn deze aparte sites zoekterm specifiek beter vindbaar.

Hopelijk heeft u wat aan deze tips. Controleer of uw webshop optimaal is ingericht op deze punten en ga er zonodig mee aan de slag. Hebben deze tips u geholpen of heeft u zelf nog tips? Vergeet dan niet een reactie te plaatsen. Wilt u advies over SEO, neem dan contact met ons op.

Over de Auteur
Mick Mooren is de medewerker van Webwinkelbundel.nl. Webwinkelbundel.nl verzorgt complete webshop bouw en ondersteuning, aparte online marketing diensten en inkoopvoordeel voor webshops. Tevens staan ze u bij om te voldoen aan de WebwinkelKeur criteria.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *