WebwinkelKeur

Hoe het uitbesteden van je fulfilment jou meer groei en vrijheid oplevert

Het ontvangen en uitpakken van een pakketje is voor je klanten een bijzonder moment. Met een mooie verpakking, een persoonlijk berichtje of een kleine verrassing bij hun bestelling sta je in contact met je klant en maak je een feestje van het uitpakmoment! Hartstikke leuk om te doen, maar tegelijkertijd is het uitpakken en opslaan van voorraad, het inpakken en verzenden van bestellingen erg tijdrovend.

Zeker als je shop steeds beter gaat lopen, blijft er daardoor steeds minder tijd over voor marketing en het ontwikkelen van nieuwe producten. En laat dát nou precies zijn waar jij goed in bent! “Als je merkt dat het euforische gevoel van een nieuwe bestelling steeds vaker plaatsmaakt voor een toch ietwat geïrriteerd gevoel, is het tijd om de logistiek van je bedrijf uit te besteden”, zegt Simone Visser van fulfilmentbedrijf Sipack.

 

Met haar team verzorgt Simone het fulfilment voor meer dan veertig verschillende webshops. Dat betekent niet alleen verpakken en verzenden, maar ook het uitpakken en opslaan van voorraad, het samenstellen van pakketten en het managen van retouren. “Er zit zoveel persoonlijke aandacht achter”, zegt ze. “Inpakken is maar een klein deel van wat we doen.” Zo denkt ze strategisch mee met klanten die bijvoorbeeld een andere checkout-optie willen, die bij bestedingen boven een bepaald bedrag een cadeautje willen meesturen, of die hun processen willen vereenvoudigen. “Veel webwinkeliers werken alleen, dan is het leuk als je elkaar kunt inspireren. We voelen ons ook echt collega’s van onze klanten.”

Snel opschalen

Als kind dook Simone al regelmatig in de papiercontainer bij school, op zoek naar leuke post. Die liefde voor post zat er dus al vroeg in. Nadat zij in haar vaders drukkerij begon met het handmatig inpakken van producten voor klanten, volgden er steeds meer opdrachten. Ze vond dat zo leuk dat ze in 2012 (midden in de crisis) besloot haar eigen bedrijf te beginnen. In 2015, na drie jaar doorbuffelen zonder vakantie, nam ze haar eerste medewerker aan. Inmiddels zijn ze met z’n tienen. En als het nodig is kan Sipack makkelijk opschalen. “Tijdens corona waren we met wel 70 mensen.”

Binnen de logistieke branche bevindt Sipack zich in een luxe-positie. Er wordt gewerkt tijdens kantoortijden en daardoor is het geen probleem goede medewerkers te vinden. “Wij doen niet aan ‘voor middernacht besteld is morgen in huis’. Wij zijn van tot 4 of 5 uur ‘s middags besteld, is morgen in huis. Daarmee gaan we ook een beetje in tegen de haastmaatschappij. De webshops voor wie wij de logistiek verzorgen vinden het belangrijk dat het goed gebeurt. En hun klanten mogen ook wel een beetje ‘eager’ zijn, dat ze echt uitkijken naar hun pakketje. Die voorpret hoort erbij.”

Werken waar je wilt

Wat levert het uitbesteden van het fulfilment haar klanten op? “Het brengt hen heel veel vrijheid. 10 bestellingen inpakken op een dag is goed te doen, dat kun je vaak zelf wel. Maar aan de andere kant houdt het nooit op. Ben je net klaar met inpakken, komt de volgende bestelling binnen. En dan gaat de bel en komt er weer voorraad binnen. Op vakantie kunnen is ook zoiets. Je bent ondernemer, maar je moet ook even afstand kunnen nemen. En eigenlijk moet je kunnen werken waar je wilt. We zien dat bedrijven die het fulfilment uitbesteden, niet alleen aan ons hoor, dat die de vrijheid krijgen om te groeien omdat ze meer tijd hebben voor marketing en fotoshoots, adverteren. Ze maken echt een vliegende start.”

Een makkelijke overgang

Werk je met Sipack samen, dan wordt je webshop gekoppeld aan hun systeem. Vanaf dat moment stromen de betaalde bestellingen automatisch bij Sipack binnen en die worden vervolgens afgehandeld in jouw eigen huisstijl. Zodra het pakket dichtgaat, wordt er een verzendlabel geprint en wordt je bestelling automatisch – in je eigen webshop – afgehandeld, inclusief een track en tracecode. Zo blijf je zelf in de lead en zie je statussen veranderen terwijl jij vanaf iedere plek kunt werken!

Wil je weten of jouw webshop ook gekoppeld kan worden en wil je bij Sipack aan tafel? Vul dan het vragenformulier in op de website. Simone en haar team zien dan direct welke informatie jouw kant op kan en maken samen met jou een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Een deel van het team van Sipack, met Simone rechtsonder op de foto.

Aanbod voor leden van WebwinkelKeur

Als mooie aanvulling heb je als WebwinkelKeur-lid ook nog eens een streepje voor. Sipack betaalt namelijk jouw lidmaatschap van WebwinkelKeur, tot aan de Plus-variant. En dit doet Sipack zolang je met hen samenwerkt. “Dit doen we omdat we geloven in de groei bij betrouwbare webwinkels”, zegt Simone. “Dit genereert meer bestellingen én meer verbinding en dat is precies waar wij ons allemaal hard voor maken: jij als webwinkelier, WebwinkelKeur en Sipack!”

 

Dit blog kwam tot stand in samenwerking met Simone Visser van Sipack

Mobiele versie afsluiten