WebwinkelKeur

Meer omzet draaien? Zorg dat de koopervaring van A tot Z in orde is!

mijn koopproces bij een webshop

Wil jij als webwinkelier  een goede omzet draaien? Dan moet je verder gaan dan een leuke website, kwalitatieve producten en een goede klantenservice. Het is belangrijk om het gehele aankoopproces van de consument te doorlopen om er zo voor te zorgen dat alles piekfijn in orde is. Dit heb ik mogen doen bij een lid van ons. Het proces vertel ik hier uitgebreid, waardoor jij hier als webwinkelier flink wat bruikbare tips uit kunt halen om jouw omzet een boost te geven. Happy shopping!

Als consument doorloop je zes fases tijdens het koopproces. We zetten ze graag even voor je op een rijtje:

1. Bewustwording behoefte
  2. Informatie zoeken
  3. Alternatieven evalueren
  4. Aankoopbeslissing
  5. Aankoop
  6. Evaluatie aankoop

Bewustwording behoefte

De eerste fase waar een consument zich in bevindt tijdens een koopproces is het bewust worden dat hij ergens behoefte aan heeft. Bij mij kwam deze bewustwording toen ik in de spiegel naar mijn uitgroei keek. Mijn haar kon echt wel een verfbeurt gebruiken. Dat zette mij aan het denken en zorgde ervoor dat ik in het koopproces belandde. Ik had immers geen haarverf in huis en om mijn ‘probleem’ (mijn uitgroei) op te lossen, had ik verf nodig.

Hoe zorg je ervoor dat de klant bij jou terecht komt in deze fase?

Informatie zoeken

De fase van informatie zoeken was ik al gepasseerd. Mijn haar verf ik namelijk al een x-aantal jaar met dezelfde haarverf, waar ik dan ook zeer content mee ben. Voor mij was deze fase bedoeld om te kijken welke webshops mijn soort verf verkochten, maar er zijn ook klanten die helemaal op nul beginnen en in deze fase onderzoek doen naar verschillende merken en modellen.

Zo geef jij de klant de juiste informatie:

Alternatieven evalueren

De klant wil altijd wat het beste is voor hem of haar. Daarom bekijkt hij in deze fase verschillende alternatieven. Deze worden met elkaar vergelijken om zo het ‘winnende’ product te vinden. Ik heb in mijn leven veel verschillende verfproducten uitgeprobeerd. Vaak zocht ik op speciale aanbiedingen, reviews en hoe schadelijk ze waren voor mijn haar. Het blijkt maar weer dat ik telkens niet tevreden was, omdat ik de bewustwording van mijn behoefte telkens een andere haarverf opzocht. In dit geval was ik al enige tijd bekend met XP 100 haarverf. In tegenstelling tot de voorgangers, was ik over dit product wél tevreden. Dat maakte mijn keuze gemakkelijk en daarom hoefde ik geen alternatieven te evalueren.

Met deze elementen trek jij de klant over de streep:

Google resultaten van XP haarverf

Aankoopbeslissing

Zelf ben ik een enorm fan van online shoppen. Ik had alleen nog nooit de haarverf XP 100 online aangeschaft, dus het begon al spannend! Ik kwam erachter dat XP 100 niet veel werd aangeboden door Nederlandse webshops. Aan de ene kant fijn omdat ik sneller kan beslissen, aan de andere kant zorgt flinke concurrentie voor voordelige prijzen. Goed, mijn product had ik dus op meerdere websites gevonden. Wat mij over de streep trok om bij Fun4Hairshop te bestellen was hun goede expertise, toegankelijke klantenservice, lidmaatschap van een keurmerk en super veel positieve reviews. Daarnaast kon ik duidelijk op hun productpagina zien dat ze binnen 24 uur verzonden. Ook boden ze veel verschillende betaalmethodes aan en waar ik ook heen scrolde, ik kon hun gemiddelde reviewscore kon bekijken.

Reviewscore zichtbaar met behulp van onze sidebar rechts

Hoe zorg jij dat klanten hun winkelmandje vullen bij jou?

Verwante artikel getoond op fun4hairshop

Aankoop

Mijn aankoop was snel gedaan. Ik wist immers dankzij de service welke producten ik samen kon gebruiken. Het afrekenen verliep soepel en ik kreeg direct een bevestigingsmail met mijn bestelinformatie. In de mail werd nog doorverwezen naar het WebwinkelKeur Keurmerk, wat voor een geruste consument kan zorgen. Eén dag later kreeg ik al een doos aangereikt van PostNL. Yay! Mijn pakketje was nu al binnen. Hoewel veel webshops adverteren dat ze het verzenden binnen 24 uur, maakte deze webshop het ook echt waar. Dat zorgde bij mij voor een glimlach op mijn gezicht.

Tips voor een tevreden klant:

Pakketje van Fun4hairshop secuur ingepakt

Evaluatie aankoop

De titel zegt het al: bij de laatste fase gaat een consument na wat ze van hun aankoop vonden. Zijn ze zo tevreden dat ze het product vaker bij je willen bestellen? En als ze dan zo tevreden zijn, wil je als webwinkelier uiteraard dat ze hun ervaring delen in een review. Of zijn bepaalde verwachtingen niet waargemaakt waardoor ze het toch willen retouren of het bij één bestelling laten. Ook bij dit proces kun je betrokken zijn. Zo kun je na aankoop actief vragen naar reviews en relevante aanbiedingen. Dit helpt weer om andere klanten voor je te winnen. Ik was zéér tevreden over mijn bestelling. Ik werd continu op de hoogte gehouden via mailtjes, het pakketje ontving ik gauw en secuur en de producten hebben hun werk goed gedaan. Via een mail werd mij automatisch gevraagd of ik een review wilde achterlaten. Dit heb ik dan ook met alle liefde gedaan!

Mijn review over Fun4hairshop

Tips voor het verzamelen van reviews:

Mobiele versie afsluiten