WebwinkelKeur

Oneerlijke concurrentie van webwinkels?

We horen het vaak in de media. Bestaande ondernemers hebben het zwaar, als reden wordt altijd genoemd de concurrentie van webwinkels. Bestaande winkels geven aan dat webwinkels producten veel goedkoper aan kunnen bieden, omdat ze geen duur pand hebben. Is dat echter een valide argument?

Gisteren had ik deze discussie ook met Heimen van Pricemotion. Ook hij was het met me eens dat winkels de schuld voor de krimp wel erg makkelijk afschuiven op webwinkels.

Het is inderdaad zo dat voor veel bestaande winkels de huur van het pand een grote kostenpost is. Afhankelijk van de oppervlakte en ligging betalen winkels als snel een paar duizend in de maand aan huur. Die huurprijs hangt vooral af van oppervlakte en ligging. Een winkel wil namelijk graag in het centrum zitten, want daar komen veel mensen langs.

Voor een webwinkel is het niet anders. Een webwinkelier wil graag gevonden worden. Daarvoor is het niet genoeg om te wachten tot de bezoekers voorbij komen lopen. Er moet geadverteerd worden! Vaak worden er hoge bedragen betaald aan Google Adwords, Marktplaats en prijsvergelijkers. Veel webwinkels hebben hierdoor per verkoop een erg lage marge of leggen zelfs toe op de (eerste) verkoop. Daarbij moet het product dan ook nog eens verzonden worden naar de klant en dat is meestal ook voor rekening van de webwinkel.

Of webwinkels een product dus goedkoper kunnen leveren? Ik denk het niet. Ze hebben ook dezelfde kosten voor voorraad, daarbij komen nog aanvullende kosten zoals advertenties en verzendkosten die traditionele winkels niet of beperkt hebben. De enige grote verschil is dus het winkelpand, in vergelijking met de marketing kosten van webwinkels valt dat bedrag echter mee. Niet voor niks openen de grote spelers als Coolblue zelf ook (grote) winkelpanden. De huur van dat pand in het centrum is dan ook primair een uitgave aan marketing.

De middenstand heeft het zwaar, veel winkels staan dan ook leeg

Waarom het dan naar mijn idee toch zwaar is voor de middenstand? Dat heeft vooral te maken met een veranderde consument. De consument van vandaag weet wat iets moet kosten en heeft zich vaak al voor het winkelbezoek goed georiënteerd. Niet langer kan een winkel hoge marges berekenen of een net iets duurder product aan de consument verkopen dan hij nodig heeft. In de gehele keten staan de marges onder druk en is het harder werken voor minder geld. Hierdoor krijgen winkels het zwaar en moet je innoveren, dat geldt overigens ook voor webwinkels. Of dat een goede ontwikkeling is? Dat weet ik niet, maar tegenhouden doe je het niet.

Laten we niet de problemen van de middenstand afschuiven op de webwinkels. De wereld veranderd en de consument ook. De winkel moet ook veranderen. Doen ze dat niet, dan lopen ze de kans om de komende jaren onder de voet gelopen te worden.

Mobiele versie afsluiten