WebwinkelKeur

Featured snippets benutten voor webshops: de kers op de SEO-taart

featured snippets google

Vandaag de dag willen we alle mogelijke informatie op een presenteerblaadje voorgeschoteld krijgen. Hoe kies ik de beste LED verlichting voor mijn aquarium? Hoe maak ik de lekkerste mojito? Hoe verbind ik mijn smartwatch met mijn telefoon? Hoe gaat het ondertussen met Marco Borsato? Mensen zoeken elke dag antwoorden op de meest uiteenlopende vragen en Google is er om ons op onze wenken te bedienen. En die antwoorden vinden we vaak in zogenaamde featured snippets. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze ‘uitgelichte zoekresultaten’ dé natte droom zijn van menig SEO-specialist.

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn korte tekstfragmenten (snippets) die bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen om een snel antwoord te geven op de vraag van een surfer. De content die in zo’n featured snippet verschijnt, wordt automatisch gegenereerd uit de pagina’s in de Google-index. Die index van webpages is een beetje te vergelijken met de fichebak van een bibliotheek. In plaats van dat je vroeger urenlang in een stoffige bib boeken diagonaal moest doorploeteren om het antwoord op je vraag te vinden, doet Google het werk voor jou. De zoekmachine snort voor jou gewoon de beste ‘fiche’ op met de beste respons op jouw prangende vraag.

Soorten featured snippets

Er bestaan drie soorten featured snippets, en volgens GetStat is de ‘paragraaf snippet’ de vaakst voorkomende vorm:

Paragraaf snippets

De belangrijkste vorm van snippets zijn de paragraaf snippets. ‘Wat is vragen?’ worden door Google vaak beantwoord met een paragraaf snippet. Dit is bijvoorbeeld hoe Google de vraag: ‘Wat is een strijkvrij overhemd?’ beantwoordt:

Lijst snippets

Het antwoord op de vraag: ‘Hoe rank ik hoger in Google’ wordt weinig verrassend beantwoord aan de hand van een lijst snippet, in dit geval een numeriek lijstje.

Mensen zijn overigens dol op lijstjes en daarom verwachten we dat ze ook in Google nog zullen toenemen aan populariteit. Sommige featured snippets leren ons ook iets over onze maatschappij. Zo drukt Google ons met een bullet point snippet met de neus op de feiten wat in 2019 de populairste zoektermen waren in Nederland: en ja hoor, tot spijt van wie het benijdt, daar prijken ook Ajax en Bridget Maasland in het lijstje.

Tabel snippets

Met de tabel snippets rolt Google echt met de spierballen en tonen ze tot wat ze allemaal in staat zijn. De zoekmachine schotelt de info niet gewoon voor zoals het op een website staat voorgekauwd. Nee, Google selecteert de data waarnaar de gebruiker op zoek is en presenteert het netjes in een overzichtelijke tabel. Als we op zoek zijn naar de beste hypotheekrente, willen we de rentes natuurlijk in een mooi tabelletje voorgeschoteld krijgen!

Belang van featured snippets

Onnodig te zeggen dat een featured snippet het walhalla is in het SEO-universum. Daarom worden ze ook weleens de ‘position zero’ of ‘ranking #0’ genoemd. Een featured snippet is als webwinkelier uiteraard niet alleen maar om trots op te zijn. Je dringt er de concurrentie letterlijk mee naar het achterplan. Met name bij de mobiele weergave palmt de featured snippet het grootste deel van het scherm in en moet de gebruiker omlaag scrollen om de volgende zoekresultaten te zien.

Een uitgelichte snippet springt meteen in het oog en leidt vanzelfsprekend tot meer (veel meer) organisch verkeer. In een case studie van Search Engine Land wordt zelfs gerept van een boost van 516% (!) in organische traffic en verhoogde de Click Through Rate (CTR) van 2% naar 8%. Rapportcijfers waar elke webwinkelier en SEO specialist van droomt.

Hoe bemachtig je een featured snippet?

De vraag van één miljoen is natuurlijk hoe ook wij zo’n featured snippet kunnen bemachtigen? Helaas zal je uitgerekend het antwoord op deze vraag niet terugvinden in een snippet. Google haalt de featured snippets vaak uit pagina’s die sowieso al op de eerste plaats, of in ieder geval eerste pagina, gerangschikt zijn, maar dat is zeker niet altijd het geval. Gelukkig zijn er een aantal handige tips om de kans om met je webshop in een featured snippet te verschijnen aanzienlijk te vergroten.

Vind geschikte zoektermen

Een van de beste manieren om snippets te vinden die je kan optimaliseren, is door in de huid van je publiek te kruipen. Op welke vragen willen mensen een antwoord? Plaats jezelf in de schoenen van iemand die nieuw is in jouw industrie en die nog niet zoveel kaas heeft gegeten van jouw product of dienst. Wanneer je artikel een relevante vraag beantwoordt, is de kans op het bemachtigen van een featured snippet groter. Als je bijvoorbeeld smartwatches verkoopt, weet je dat potentiële klanten zich vragen zullen stellen over de functies die ze nodig hebben.

Maar hoe weet ik welke vraag zoektermen interessant zijn? Om een beter zicht te krijgen op welke vragen de zoekers zich stellen, kun je het volgende doen.

Wat veel webwinkeliers nogal eens vergeten is dat Google.nl zelf ook een zoekwoorden tool is in principe. Let goed op zoekwoord suggesties van Google zelf. Denk aan de auto suggest functie. Dat is wanneer je iets half intypt in de zoekbalk en Google komt met allerlei suggesties. Ten slotte, kan er helemaal onderaan aan gerelateerde zoekwoorden sectie zijn. Voer de termen handmatig uit, en noteer in bijv. een Excel sheet welke termen reeds een featured snippet tonen.

Richtlijnen voor featured snippets

Eenmaal je de beste vraag keywords geïdentificeerd hebt, is het kwestie van kwalitatieve content te maken die een adequaat antwoord biedt op de relevante zoekvraag. Maar ook hier zijn er enkele belangrijke richtlijnen om rekening mee te houden:

Nú je weet wat featured snippets zijn en waarom ze zo belangrijk zijn, bestaat er geen enkel excuus meer om niet te proberen er eentje te pakken te krijgen.

Mobiele versie afsluiten