Featured snippets benutten voor webshops: de kers op de SEO-taart

featured snippets google

Vandaag de dag willen we alle mogelijke informatie op een presenteerblaadje voorgeschoteld krijgen. Hoe kies ik de beste LED verlichting voor mijn aquarium? Hoe maak ik de lekkerste mojito? Hoe verbind ik mijn smartwatch met mijn telefoon? Hoe gaat het ondertussen met Marco Borsato? Mensen zoeken elke dag antwoorden op de meest uiteenlopende vragen en Google is er om ons op onze wenken te bedienen. En die antwoorden vinden we vaak in zogenaamde featured snippets. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze ‘uitgelichte zoekresultaten’ dé natte droom zijn van menig SEO-specialist.

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn korte tekstfragmenten (snippets) die bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen om een snel antwoord te geven op de vraag van een surfer. De content die in zo’n featured snippet verschijnt, wordt automatisch gegenereerd uit de pagina’s in de Google-index. Die index van webpages is een beetje te vergelijken met de fichebak van een bibliotheek. In plaats van dat je vroeger urenlang in een stoffige bib boeken diagonaal moest doorploeteren om het antwoord op je vraag te vinden, doet Google het werk voor jou. De zoekmachine snort voor jou gewoon de beste ‘fiche’ op met de beste respons op jouw prangende vraag.

Soorten featured snippets

Er bestaan drie soorten featured snippets, en volgens GetStat is de ‘paragraaf snippet’ de vaakst voorkomende vorm:

• Paragraaf snippet: 81,95%
  • Lijst snippet (genummerd of bullet points): 10,77%
  • Tabel snippet: 7,28%

Paragraaf snippets

De belangrijkste vorm van snippets zijn de paragraaf snippets. ‘Wat is vragen?’ worden door Google vaak beantwoord met een paragraaf snippet. Dit is bijvoorbeeld hoe Google de vraag: ‘Wat is een strijkvrij overhemd?’ beantwoordt:

Lijst snippets

Het antwoord op de vraag: ‘Hoe rank ik hoger in Google’ wordt weinig verrassend beantwoord aan de hand van een lijst snippet, in dit geval een numeriek lijstje.

Mensen zijn overigens dol op lijstjes en daarom verwachten we dat ze ook in Google nog zullen toenemen aan populariteit. Sommige featured snippets leren ons ook iets over onze maatschappij. Zo drukt Google ons met een bullet point snippet met de neus op de feiten wat in 2019 de populairste zoektermen waren in Nederland: en ja hoor, tot spijt van wie het benijdt, daar prijken ook Ajax en Bridget Maasland in het lijstje.

Tabel snippets

Met de tabel snippets rolt Google echt met de spierballen en tonen ze tot wat ze allemaal in staat zijn. De zoekmachine schotelt de info niet gewoon voor zoals het op een website staat voorgekauwd. Nee, Google selecteert de data waarnaar de gebruiker op zoek is en presenteert het netjes in een overzichtelijke tabel. Als we op zoek zijn naar de beste hypotheekrente, willen we de rentes natuurlijk in een mooi tabelletje voorgeschoteld krijgen!

Belang van featured snippets

Onnodig te zeggen dat een featured snippet het walhalla is in het SEO-universum. Daarom worden ze ook weleens de ‘position zero’ of ‘ranking #0’ genoemd. Een featured snippet is als webwinkelier uiteraard niet alleen maar om trots op te zijn. Je dringt er de concurrentie letterlijk mee naar het achterplan. Met name bij de mobiele weergave palmt de featured snippet het grootste deel van het scherm in en moet de gebruiker omlaag scrollen om de volgende zoekresultaten te zien.

Een uitgelichte snippet springt meteen in het oog en leidt vanzelfsprekend tot meer (veel meer) organisch verkeer. In een case studie van Search Engine Land wordt zelfs gerept van een boost van 516% (!) in organische traffic en verhoogde de Click Through Rate (CTR) van 2% naar 8%. Rapportcijfers waar elke webwinkelier en SEO specialist van droomt.

Hoe bemachtig je een featured snippet?

De vraag van één miljoen is natuurlijk hoe ook wij zo’n featured snippet kunnen bemachtigen? Helaas zal je uitgerekend het antwoord op deze vraag niet terugvinden in een snippet. Google haalt de featured snippets vaak uit pagina’s die sowieso al op de eerste plaats, of in ieder geval eerste pagina, gerangschikt zijn, maar dat is zeker niet altijd het geval. Gelukkig zijn er een aantal handige tips om de kans om met je webshop in een featured snippet te verschijnen aanzienlijk te vergroten.

Vind geschikte zoektermen

Een van de beste manieren om snippets te vinden die je kan optimaliseren, is door in de huid van je publiek te kruipen. Op welke vragen willen mensen een antwoord? Plaats jezelf in de schoenen van iemand die nieuw is in jouw industrie en die nog niet zoveel kaas heeft gegeten van jouw product of dienst. Wanneer je artikel een relevante vraag beantwoordt, is de kans op het bemachtigen van een featured snippet groter. Als je bijvoorbeeld smartwatches verkoopt, weet je dat potentiële klanten zich vragen zullen stellen over de functies die ze nodig hebben.

Maar hoe weet ik welke vraag zoektermen interessant zijn? Om een beter zicht te krijgen op welke vragen de zoekers zich stellen, kun je het volgende doen.

• Data-analyse aan de hand van Google Search Console: hier vind je vaak al tal van zoekvragen die als zoekopdracht gesteld worden. Deze kun je dan gebruiken als inspiratie om nieuwe content over te creëren. Let wel, niet alle vragende zoekopdrachten zal Google een featured snippet tonen. Check dit eerst dus even handmatig. Je kunt in Google Search Console filteren op de volgende tekstfragmenten om vragende zoektermen te achterhalen ‘wat’ ‘hoe’ ‘hoeveel’ enzovoort. Een andere tool die populair is voor dit doeleinde is het kosteloze Answer The Public.

Wat veel webwinkeliers nogal eens vergeten is dat Google.nl zelf ook een zoekwoorden tool is in principe. Let goed op zoekwoord suggesties van Google zelf. Denk aan de auto suggest functie. Dat is wanneer je iets half intypt in de zoekbalk en Google komt met allerlei suggesties. Ten slotte, kan er helemaal onderaan aan gerelateerde zoekwoorden sectie zijn. Voer de termen handmatig uit, en noteer in bijv. een Excel sheet welke termen reeds een featured snippet tonen.

• Loeren bij de concurrentie: probeer te achterhalen welke featured snippets jouw concurrenten hebben. Aantekening: dit kan alleen met professionele SEO pakketten tools als SEMrush. Deze kost ca. 100 Euro per maand. Er is een gratis proefperiode. Wellicht volstaat die om alle featured snippet mogelijkheden van het moment te achterhalen.

Richtlijnen voor featured snippets

Eenmaal je de beste vraag keywords geïdentificeerd hebt, is het kwestie van kwalitatieve content te maken die een adequaat antwoord biedt op de relevante zoekvraag. Maar ook hier zijn er enkele belangrijke richtlijnen om rekening mee te houden:

• Schrijf voor mensen, niet voor een zoekmachine: breng je verhaal zoals je het zou doen op de marktplaats of zelfs aan de toog van je stamkroeg (maar niet na het tweede of derde glaasje bier). Maak gebruik van tools zoals Yoast SEO die je een idee geven over de leesbaarheidsscore van je tekst.
  • Jij bent de specialist: overtuig je publiek en bewijs je expertise op jouw website!
  • Feiten, feiten en nog eens feiten: voorzie je content van objectieve informatie en maak gebruik van bronnen om de feiten te staven. Werk aan je geloofwaardigheid door externe links te voorzien naar domeinen met autoriteit. Run je bijvoorbeeld een gezondheidswebwinkel, refereer dan naar een partij zoals Voedingscentrum om beweringen te onderbouwen.
  • Maak gebruik van lijstjes, bullet points en tabellen, net zoals je soms ziet in de lijstjes featured snippets.
  • Geen platte tekst: structureer je content aan de hand van paragrafen met 40 à 60 woorden per paragraaf.
  • Neem een beetje een voorbeeld aan Wikipedia – de ultieme digitale encyclopedie waarin je het antwoord vindt op werkelijk al je vragen en probeer de vraag zoekwoord zo gedetailleerd en grondig mogelijk te beantwoorden. Maak een uitgebreide FAQ met een kant-en-klaar antwoord op alle mogelijke vragen.
  • Enkele technische dingen om in de gaten te houden: gebruik een SSL-verbinding, dus bij voorkeur HTTPS, en gebruik verschillende, horizontale landscape afbeeldingen met een hoge resolutie. Extra pro tip: Google lijkt een voorkeur te hebben voor afbeeldingen met een breedte van 1.200 pixels en 800.000 pixels in totaal.

Nú je weet wat featured snippets zijn en waarom ze zo belangrijk zijn, bestaat er geen enkel excuus meer om niet te proberen er eentje te pakken te krijgen.