WebwinkelKeur

Meer dan de helft van de online shoppers heeft een klacht over hun aankoop

Vandaag gaan we het hebben over een onderwerp waar jij als verkoper ’s nachts waarschijnlijk wel eens zwetend van wakker bent geworden – klachten. Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat 56% van de online shoppers wel eens klachten heeft over hun bestelling, Ouch! Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Daarom leg ik in dit blog uit hoe je klachten het beste kunt voorkomen.

Stijging internetaankopen

Ik begin even met een aantal interessante cijfers. In onderstaande grafiek is duidelijk te zien dat de internetaankopen in de afgelopen jaren sterk gestegen zijn – en daar zijn wij natuurlijk net zo blij mee als jullie.

Overzicht internetaankopen vanaf 2015 tot 2021

De grootste groei is duidelijk te zien in de categorie kleding en schoenen. Maar liefst 59% van de ondervraagden kocht volgens het onderzoek kleding, schoenen of accessoires zoals sieraden.

Internetaankopen per categorie vergeleken

Op plek 2 staat het bestellen van een maaltijd online gevolgd door meubels en woonaccessoires.

Te late levering levert de meeste ergernis op

56% van de Nederlanders geeft aan wel eens klachten te hebben over een bestelling. Dat is 5% meer dan in 2019. De grootste ergernis blijkt een te late levering te zijn. 40% klaagde hierover. Dat is een stijging van 6% vergeleken met 2019. Dit wordt gevolgd door technische problemen bij het bestellen of betalen in de webwinkel (19%). En als laatst het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen en het lastig kunnen vinden van informatie over garantie (beide 13%).

Het aantal slachtoffers van online fraude is nauwelijks veranderd sinds 2019.

Voorkomen is beter dan genezen

Wil jij ’s nachts weer slapen als een roosje? Dan is het misschien slim om erbij stil te staan hoe je bepaalde klachten kunt proberen te voorkomen. Natuurlijk begrijp ik ook dat sommige klachten echt buiten je macht liggen, en dat er klanten zijn die misschien graag klagen (oeps, zei ik dat hardop 😉?). Maar hoe lekker is het als je in ieder geval het gevoel hebt dat jij er alles aan hebt gedaan om een klacht te voorkomen. Daarom krijg je van onze klantenservice een paar tips – helemaal gratis en voor niets.

Wat doe jij eraan om klachten te voorkomen?

Mobiele versie afsluiten