WebwinkelKeur

Nieuwe regels in 2014 voor webwinkels

Vanaf 1 januari 2014 gaat nieuwe consumentenwetgeving in. Dit heeft wat gevolgen voor webwinkels. De belangrijkste is dat de 7 werkdagen retourtermijn opgehoogd wordt naar 14 dagen. Dit is echter niet het enige. In deze blog leggen we uit wat dit voor jou betekent. UPDATE: We hebben nu een completere uitleg beschikbaar.

7 werkdagen wordt 14 dagen
De nu nog wettelijke 7 werkdagen zichttermijn wordt vanaf 2014 wettelijk 14 dagen na ontvangst. In onze modelvoorwaarden was dit al opgenomen en ook adviseerden we webwinkels al geruime tijd deze periode te hanteren. Vanaf komend jaar is dit echter ook bij wet verplicht. Let hierop het verschil tussen werkdagen en dagen! De consument heeft dus 14 dagen na ontvangst van de gehele bestelling (!) om aan te geven dat men een product of de gehele bestelling retour wil doen. Wordt de gehele bestelling geretourneerd, dan moeten ook de verzendkosten voor de heenzending gecrediteerd worden. Dit was echter altijd al verplicht. Het enige wat hierin ook veranderd is dat wanneer je met deelleveringen werkt de termijn pas ingaat na ontvangst van de laatste deellevering.

14 dagen + 14 dagen om te retourneren!
Tevens is de onduidelijkheid uit de vorige wet weggenomen over de periode dat men het product daadwerkelijk retour gestuurd moet hebben. Vanaf 2014 heeft de consument 14 dagen na ontvangst om aan te geven dat men wil retourneren. Vervolgens heeft de consument nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. In het uiterste geval ben je jouw product dus 28 dagen kwijt.

Verzegeling van hygiënische producten
Wordt het dan allemaal strenger? Niet alles. In de oude wet waren hygiënische producten niet opgenomen. Producten als oorbellen en erotische artikelen moesten dus gewoon retour genomen worden. In de praktijk werden deze echter uitgezonderd onder het kopje “persoonlijke artikelen”. Dit was echter niet zoals de wet het bedoelde. Vanaf komend jaar is dit ook duidelijk geregeld. Producten die om hygiënische redenen niet retour kunnen, moeten nu verzegeld worden. Is de verzegeling verbroken, dan kan het product niet retour. Dit moet je dan natuurlijk wel duidelijk communiceren aan de klant. Denk dat dit veel onduidelijkheden op dit gebied weg neemt.

Formulier retourzending
Je bent verplicht de consument te wijzen op zijn rechten tot retourneren. Voor zover niets nieuws. Je moet hiervoor de consument echter ook een standaard formulier bieden. Een voorbeeld hiervan zit als bijlage bij de wet. Nu willen we jou niet het wetboek laten doorspitten, vandaar dat we al een modelformulier voor webwinkels gemaakt hebben. Deze kun je bijvoegen bij de bevestigingsemail en/of op papier bij de bestelling bijvoegen. Op die manier voldoe je eenvoudig aan de informatieplichten van jouw webwinkel.

Terugbetalen
Ook de termijn voor terugbetalen is in de wet geregeld. Als webwinkel krijg je 14 dagen na ontvangst van het modelformulier van herroeping om het reeds betaalde bedrag te crediteren. Het voorbehoud daarbij is wel dat je het artikel inmiddels terug hebt ontvangen. Net als eerder moet je daarbij ook eventuele verzendkosten voor de heenzending vergoeden (wanneer de gehele bestelling retour komt).

Wanneer gaan de nieuwe regels in?
De wet wordt 1 januari 2014 van toepassing. Echter hierna is er een overgangsperiode van 6 maanden waarin webwinkeliers de tijd hebben om aan alle regels te voldoen. Uiterlijk juli 2014 moet jouw website aan de nieuwe regels voldoen. Vanaf 2014 gaan wij echter al toezien op de naleving van de nieuwe regels.

Meer veranderingen
Vanaf 2014 gaan er ook meer zaken veranderen. Zo zullen veiling websites ook onder het herroepingsrecht vallen en zijn ook diensten in grote mate herroepbaar. Deze gevallen zullen voor het overgroot deel van de webwinkels echter niet van toepassing zijn.

UPDATE: We hebben nu een completere uitleg beschikbaar.

Mobiele versie afsluiten