Skip to content

Blog

Nieuwe regels in 2014 voor webwinkels

Nieuwe regels in 2014 voor webwinkels

3784
13
0

Vanaf 1 januari 2014 gaat nieuwe consumentenwetgeving in. Dit heeft wat gevolgen voor webwinkels. De belangrijkste is dat de 7 werkdagen retourtermijn opgehoogd wordt naar 14 dagen. Dit is echter niet het enige. In deze blog leggen we uit wat dit voor jou betekent. UPDATE: We hebben nu een completere uitleg beschikbaar.

7 werkdagen wordt 14 dagen
De nu nog wettelijke 7 werkdagen zichttermijn wordt vanaf 2014 wettelijk 14 dagen na ontvangst. In onze modelvoorwaarden was dit al opgenomen en ook adviseerden we webwinkels al geruime tijd deze periode te hanteren. Vanaf komend jaar is dit echter ook bij wet verplicht. Let hierop het verschil tussen werkdagen en dagen! De consument heeft dus 14 dagen na ontvangst van de gehele bestelling (!) om aan te geven dat men een product of de gehele bestelling retour wil doen. Wordt de gehele bestelling geretourneerd, dan moeten ook de verzendkosten voor de heenzending gecrediteerd worden. Dit was echter altijd al verplicht. Het enige wat hierin ook veranderd is dat wanneer je met deelleveringen werkt de termijn pas ingaat na ontvangst van de laatste deellevering.

14 dagen + 14 dagen om te retourneren!
Tevens is de onduidelijkheid uit de vorige wet weggenomen over de periode dat men het product daadwerkelijk retour gestuurd moet hebben. Vanaf 2014 heeft de consument 14 dagen na ontvangst om aan te geven dat men wil retourneren. Vervolgens heeft de consument nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. In het uiterste geval ben je jouw product dus 28 dagen kwijt.

Verzegeling van hygiënische producten
Wordt het dan allemaal strenger? Niet alles. In de oude wet waren hygiënische producten niet opgenomen. Producten als oorbellen en erotische artikelen moesten dus gewoon retour genomen worden. In de praktijk werden deze echter uitgezonderd onder het kopje “persoonlijke artikelen”. Dit was echter niet zoals de wet het bedoelde. Vanaf komend jaar is dit ook duidelijk geregeld. Producten die om hygiënische redenen niet retour kunnen, moeten nu verzegeld worden. Is de verzegeling verbroken, dan kan het product niet retour. Dit moet je dan natuurlijk wel duidelijk communiceren aan de klant. Denk dat dit veel onduidelijkheden op dit gebied weg neemt.

Formulier retourzending
Je bent verplicht de consument te wijzen op zijn rechten tot retourneren. Voor zover niets nieuws. Je moet hiervoor de consument echter ook een standaard formulier bieden. Een voorbeeld hiervan zit als bijlage bij de wet. Nu willen we jou niet het wetboek laten doorspitten, vandaar dat we al een modelformulier voor webwinkels gemaakt hebben. Deze kun je bijvoegen bij de bevestigingsemail en/of op papier bij de bestelling bijvoegen. Op die manier voldoe je eenvoudig aan de informatieplichten van jouw webwinkel.

Terugbetalen
Ook de termijn voor terugbetalen is in de wet geregeld. Als webwinkel krijg je 14 dagen na ontvangst van het modelformulier van herroeping om het reeds betaalde bedrag te crediteren. Het voorbehoud daarbij is wel dat je het artikel inmiddels terug hebt ontvangen. Net als eerder moet je daarbij ook eventuele verzendkosten voor de heenzending vergoeden (wanneer de gehele bestelling retour komt).

Wanneer gaan de nieuwe regels in?
De wet wordt 1 januari 2014 van toepassing. Echter hierna is er een overgangsperiode van 6 maanden waarin webwinkeliers de tijd hebben om aan alle regels te voldoen. Uiterlijk juli 2014 moet jouw website aan de nieuwe regels voldoen. Vanaf 2014 gaan wij echter al toezien op de naleving van de nieuwe regels.

Meer veranderingen
Vanaf 2014 gaan er ook meer zaken veranderen. Zo zullen veiling websites ook onder het herroepingsrecht vallen en zijn ook diensten in grote mate herroepbaar. Deze gevallen zullen voor het overgroot deel van de webwinkels echter niet van toepassing zijn.

UPDATE: We hebben nu een completere uitleg beschikbaar.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Goedemiddag,

Ik heb ’n meningsverschil met ’n webwinkel. Ik heb ’n hele bestelling binnen 5 dagen retourgestuurd maar krijg de verzendkosten niet terug.
De kosten voor het retoursturen zijn voor mijn rekening dat is duidelijk maar de kosten van het toezenden zou ik retour moeten krijgen.

Dit klopt helemaal. Neem gerust contact op via onze e-mail als het een lid van ons betreft. Ik denk echter gezien dat datum dat het geschil al is opgelost?

Goeden middag,
Een vraagje, had bij fietsenwinkel een fiets besteld en betaald. kreeg bericht dat deze uitverkocht is. Had ik graag mijn geld terug. Dit duurt zeker 10 werkdagen.
Dit vindt ik wel erg lang dat je meer dan twee weken op je geld moet wachten, want er is niets geleverd.Nu is mijn vraag kan dit, als ik mijn geld overmaak staat het binnen een uurtje op de rekening van fietsenwinkel, en ik moet twee weken wachten.
Beetje vreemd.
groetjes
JOHN JANSSENS

Wettelijk is het bij een retour zo dat de webwinkel 14 dagen heeft om het bedrag terug te storten. Langer dan 2 weken lijkt me in deze dus niet schappelijk (hoewel het hier strict niet om het herroepingsrecht gaat). Echter heeft een webwinkel ook wat tijd nodig om de terugbetaling te verwerken. Ik zou daarom in deze ook als redelijke termijn 2 weken aan houden.

Gaat de termijn in op de dag van ontvangst zelf, of pas de dag erna? Omdat er staat: 14 dagen na ontvangst van de artikelen. Soms (of meestal) wordt een artikel pas eind vd dag of in de avond bezorgd, waardoor die dag al verloren is. Als deze meetelt, heb je dus eigenlijk maar 13 dagen opzicht-termijn.
Het zou in mijn opinie logischer zijn, als de 14 dagen termijn ingaat, om 00:00 uur tussen de dag van ontvangst en de eerste dag van de zicht-termijn. Dan heb je de volle 14 dagen en op de laatste dag van deze termijn moet je je RMA kenbaar hebben gemaakt, of niet (voor 00:00 uur ’s nachts.)

Is mijn denkwijze correct en wie kan of durft dit nader toe te lichten?
Bij voorbaat dank!

De bedenktijd bij producten gaat in op he moment dat de volledige bestelling is ontvangen door de consument. Deze periode gaat lopen op de dag dat de consument de producten ontvangt.

Voorbeeld van consuwijzer: de consument ontvangt op 2 maart een product. De bedenktijd begint dan op 3 maart en eindigt op 16 maart. Is 16 maart een feestdag of valt het in het weekend? Dan eindigt de bedenktijd de eerstvolgende werkdag erop. Dus als 16 maart een zaterdag is, dan eindigt de bedenktijd op maandag 18 maart.

balance board gekockt bij een deelnemer van u, na 1 uur doet de board het niet goed, krijg ik te horen dat ik hem maar moet resetten, gedaan, mijn dochter er weerop, stopt 1 van de 2 motors weer met als gevolg dat mijn dochter er vanaf valt.

inmiddels terug gebracht en ze gingen hem maken, nu al een paar dagen kwijt, liefts wil ik mijn geld terug, hoe zit dat met die 14 dagen niet goed geld terug garantie….

In principe heeft u bij een defect garantie, de webwinkel moet het product dan kosteloos herstellen. Lukt dat niet, dan heeft u recht om het contract te ontbinden en uw geld terug.

Het herroepingsrecht staat hier los van. Dit recht is geen 14 dagen niet goed geld terug garantie, enkel wanneer u het product niet uitgebreid gebruikt heeft kunt u gebruik maken van dit recht. De vraag is dan ook hoe lang u het product heeft gebruikt.

Wel is het natuurlijk zo dat het schappelijk zou zijn van de webwinkel of bij een defect na zon korte termijn uw geld terug te krijgen. Ik zou daarom aanraden eerst contact op te nemen met de webwinkel voor een oplossing. Komen jullie er samen niet uit, dan bemiddelen we graag.

ik ben de 14 dagen net paar dagen voor bij,
heb ik nou geen recht meer op om het nog terug te retourneren?
want als ik goed heb begrepen staat er boven dat ik na 14 dagen nog +14dagen heb om het echt terug te retourneren?

Je moet binnen 14 dagen melding maken, dus aangeven dat je wilt retourneren. Als je dat gedaan hebt, dan heb je vanaf dat moment nogmaals 14 dagen om retour te sturen. In principe heb je na 15 dagen dus geen wettelijk recht op retour meer als je niet eerder melding hebt gemaakt, je kunt de webwinkelier wel vragen om coulance.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *