Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Nieuwe webwinkelregels 13 juni 2014 definitief van toepassing

Eind 2013 informeerden we je al over de nieuwe EU regels die vanaf begin dit jaar al van toepassing zijn. Vanaf 13 juni 2014 ben je echter verplicht om hier volledig aan te voldoen. Webwinkeliers moeten door deze wetswijziging een aantal belangrijke zaken wijzigen in zowel hun webwinkel als in hun algemene voorwaarden.

Zorg ervoor dat je webwinkel en algemene voorwaarden tijdig voldoen aan deze nieuwe regels want anders kan waakhond OPTA je een boete opleggen die kan oplopen tot maar liefst €450.000, -. We verwachten niet dat dit direct gaat gebeuren, maar beter je webwinkel goed voor elkaar dan achteraf problemen. Vandaar dat we deze blog hebben geschreven in samenwerking met Gielen Juridisch Advies om jou een overzicht te geven van alle wijzigingen.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

De nieuwe EU Richtlijn heeft gevolgen voor de volgende 3 onderwerpen:

  • Herroepingsrecht (ook wel de wettelijke bedenktijd genoemd);
  • Bestelproces
  • Informatieverplichtingen

Wettelijke bedenktijd / Herroepingsrecht
De wettelijke bedenktijd gaat op de schop. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Langere bedenktijd: de Wettelijke bedenktijd oftewel de zichttermijn wordt verhoogd van 7 dagen naar 14 dagen. Klanten krijgen voortaan 14 kalenderdagen -na ontvangst van alle producten- de tijd om te bedenken of ze hun aankopen willen behouden of terug willen sturen.
  • Modelformulier voor herroeping: vanaf 13 juni a.s. ben je verplicht om een modelformulier aan te bieden die klanten kunnen gebruiken om gebruik te maken van hun herroepingsrecht. Dit formulier moet via de website én bij de bevestiging van de overeenkomt aangeboden worden. Zorg ervoor dat het formulier gedownload of digitaal ingevuld kan worden. Het herroepingsformulier is ook beschikbaar via onze website.
  • Terugsturen: een klant die gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht heeft nadat hij aan je bekend heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht 14 dagen de tijd om zijn aankopen retour te sturen. De klant hoeft er dus niet voor te zorgen dat het product binnen 14 dagen door jou ontvangen is. Hij hoeft slechts aan te tonen dat hij binnen die 14 dagen heeft verzonden.
  • Verzendkosten retourzending: als webwinkelier mag je zelf bepalen of de verzendkosten die een klant betaalt voor het retour zenden van zijn aankopen voor rekening komt van de klant of de webwinkel. Zijn deze verzendkosten voor rekening van de klant? Dan moet je dit duidelijk vermelden op je website en algemene voorwaarden. Doe je dit niet, dan komen de kosten voor rekening van de webwinkel. Vermeld het ook nog even expliciet in je voorwaarden of ze voor rekening voor jou of voor de klant zijn.
  • Terugstorten productbedrag na herroeping: heeft de klant je laten weten dat hij zijn aankopen wilt retourneren? Dan heb jij als webwinkelier niet meer 30 dagen na ontvangst van de aankopen de tijd om het productbedrag terug te sturen maar slechts 14 dagen nadat de consument aangegeven heeft gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht.
    Let op: je moet het aankoopbedrag terugbetalen 14 dagen nadat de klant aangegeven heeft te willen retourneren, niet als het product daadwerkelijk retour is. Wel mag je eisen dat het product inmiddels is ontvangen of dat de klant aantoont dat het product aan je verzonden is.
  • Uitzonderingen herroepingsrecht: bepaalde producten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Om welke producten dit gaat is in de wet vastgelegd. Voorheen konden hygiënische producten (denk hierbij aan: cosmetica en ondergoed) binnen de bedenktijd geretourneerd worden. Volgens de nieuwe EU Richtlijn zijn deze producten nu uitgesloten wanneer ze verzegeld geleverd worden en de verzegeling is verbroken. Je kunt hygiënische producten dus eventueel verzegelen en daarbij duidelijk aangeven dat wanneer de verzegeling verbroken is deze niet meer terug mogen.
  • Uitbreiding herroepingsrecht: voorheen waren aankopen via een online veilingwebsite uitgesloten van het herroepingsrecht. De EU Richtlijn bepaalt dat dergelijke aankopen nu wel onder het herroepingsrecht vallen. Alleen aankopen via een openbare veiling (waarbij de klanten daadwerkelijk aanwezig zijn) zijn uitgesloten van het herroepingsrecht.

Informatieverplichtingen
In tegenstelling tot vroeger moet je als webwinkelier nog meer informatie verstrekken op je website. Hieronder een overzicht welke informatie je extra vanaf de nieuwe wet moet verstrekken op je website:

  • Contactinformatie: je webwinkel vermeld natuurlijk al een aantal belangrijke contactgegevens zoals: adres, e-mail, telefoonnummer, kvk nummer en btw nummer op een goed vindbare plek. Een geschikte pagina hiervoor is de contact pagina. Alleen voor niet-klanten mag je een telefoonnummer hebben waarvan de kosten hoger liggen dan het standaard lokaal/basistarief.  Voor bestaande klanten met vragen over hun bestelling mogen de gesprekskosten niet hoger zijn dan het lokaal/basistarief. Heb je een 0900 nummer voor klanten? Dan mag deze niet meer kosten dan 15 cent per minuut.
  • Informatie over garantie: klanten moet je goed informeren over de garantie.
  • Uitleg over klachtenprocedure: je bent verplicht om je klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die jij als webwinkelier hanteert. Denk bijvoorbeeld aan: hoe moet een klacht worden ingediend, binnen welke termijn handel je klachten af etc.
  • Prijs & extra kosten: Je moet als webwinkelier duidelijk de totale kosten weergeven, dus inclusief eventuele extra kosten.
    Breng je extra kosten (bijvoorbeeld: kosten voor betaalkosten, administratiekosten, boekingskosten etc.) in rekening dan mag je deze niet meer verstoppen in het bestelproces. Ze moeten duidelijk en zichtbaar zijn voor je klanten. Kosten die je verstopt hoeft de klant niet te betalen.
    Let op: voor betaalmethoden (bijvoorbeeld transactiekosten, abonnementskosten of kosten voor een rembourszegel) mag je niet meer kosten in rekening brengen dan je zelf moet betalen. Stel de kosten voor een iDEAL betaling zijn € 0,99 dan mag je niet € 5,- in rekening brengen. Het gaat hier echter wel om zowel variabele als vaste kosten. Lees hierover meer bij WebwinkelRecht.
    Weet je op voorhand de hoogte van de extra kosten niet? Vermeld dan de wijze waarop deze berekend worden.

Bestelproces

  • Bestelknop
    Huidige bestelknoppen moeten allemaal gewijzigd worden. Want volgens de nieuwe wet moet het voor klanten duidelijker zijn dat ze met de bestelling een betalingsverplichting hebben. Huidige knoppen met alleen de tekst ‘bestellen’ is niet duidelijk genoeg. Wel goed is een knop met de tekst: ‘bestelling met betalingsverplichting’. Webwinkels die geen duidelijke bestelknoppen hebben lopen het risico dat de overeenkomst vernietigbaar is (in Nederlands: de koop is niet tot stand gekomen).
Een button met de tekst "Bestellen" is niet langer voldoende

Een button met de tekst “Bestellen” is niet langer voldoende

Let op: als keurmerk gaan we hier echter niet op controleren. Zelf zijn we namelijk van mening dat de (meeste) klanten wel weten dat ze moeten betalen en dat wanneer niet gekozen is voor een achteraf betaalmethode de levering toch pas plaats vind na betaling. Deze nieuwe bestelknop gaat dan ook zijn doel voorbij.

  • Vakjes aanvinken: bied je extra opties (bijkopen garantie, bijpassende kabel, batterijen annuleringsverzekering etc.) dan mag je deze extra opties niet meer standaard aangevinkt hebben. De klant moet dit expliciet zelf aanvinken.
  • Levering binnen 30 dagen: gekochte producten dienen binnen dertig dagen geleverd te worden, tenzij de klant expliciet toestemming geeft voor een langere levertijd. Overschrijd je deze leveringstermijn, dan heeft de klant het recht om de bestelling te annuleren.

Algemene voorwaarden
Je webwinkel alleen aanpassen volgens de nieuwe regels is niet voldoende. De wijzigingen moeten ook worden gedaan in je algemene voorwaarden. Pas in ieder geval de volgende zaken aan in je Algemene Voorwaarden:

  • Wettelijke bedenktijd
  • Duidelijk omschrijving van zowel garantie en klachtenprocedure
  • Wijze van retourzending, opnemen dat retourzending ook via modelformulier mogelijk is
  • Levering binnen 30 dagen plaatsvindt
  • Zijn de kosten voor retourzending voor rekening van de klant, vermeldt dit dan in de algemene voorwaarden
  • Terugbetaling van het aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) geschiedt binnen 14 dagen
  • Hygiënische producten uitgesloten van het herroepingsrecht? Geef duidelijk aan (in je algemene voorwaarden en de informatiepagina) dat wanneer de verzegeling verbroken is, deze niet meer geretourneerd kunnen worden.

Voor WebwinkelKeur leden hebben we hiervoor standaard algemene voorwaarden beschikbaar.

EU Proof Scan
WebwinkelKeur leden kunnen voordelig bij Gielen Juridisch Advies hun webshop en algemene voorwaarden laten controleren of ze voldoen aan de bovenstaande nieuwe EU regels. Je ontvangt een uitgebreid rapport waarin aangegeven wordt wat je eventueel zou moeten aanpassen zodat je geen boete van maximaal € 450.000, – riskeert. Zelf aan de slag met de nieuwe regels, kijk dan op de website van de ACM waar een uitgebreide uitleg plus checklist staat.

EU Proof Scan
Screening van webwinkel & Algemene Voorwaarden op nieuwe EU Regels
(incl. uitgebreid rapport met adviespunten)WebwinkelKeur Leden betalen slechts € 29,- (excl. Btw)
ipv € 99,- (excl. Btw)

Gebruik maken van de EU Proof Scan?
Neem dan contact met ons op of direct met Gielen Juridisch Advies of vraag de EU Proof Scan via het aanmeldformulier EU Proof Scan

Morgenhof 27
6418 JS Heerlen
045 70 78 118 of 06-461 077 05

info@gielenjuridischadvies.nl

www.gielenjuridischadvies.nl