Donkey-Trail
ezels als wandelmaatje.

Lidmaatschap per 11-03-2019 stopgezet

• M&M
    Review voor Donkey-Trail

Een tocht met Donkey-Trail stond al lang op het verlanglijstje. Afgelopen weekend was het zover. Wat een belevenis!
    Ezels zijn ontzettend leuk reisgezelschap. Nog leuker dan verwacht. Als je de gebruiksaanwijzing begrijpt ben je samen een goed team. Om de pret te verhogen werden aan ons gezelschap van twee moeders met twee 12 jarige dochers niet één maar twee ezels toegevoegd.
    Door de mooie natuur en onder de stralende zon gingen wij op weg naar camping De Hoevens. Een prachtige stille plek. De safaritent stond al klaar. Niet veel later werd het diner geserveerd. Wat een verwennerij.
    's Nachts hoorde je de ezels in het weitje er naast eten en af en toe een rondje lopen. 's Ochtends werden wij gewekt met een balkconcert; alles in stijl.
    Na een overvloedig ontbijt en de verzorging van de ezels door de dochters, vertrokken wij weer. Ronald brak de tent weer af en verzorgde het vervoer van de bagage.
    Hoewel het grootste gedeelte van de tocht die dag qua weer druilerig verliep, kon dat ook de stemming niet drukken. Dit is gewoon leuk!

• Peter

Wat een leuke ervaring.

Ik heb vage plannen om in Marokko met ezels door de Hoge Atlas te gaan trekken. Tja, en dan is het handig om dit eens een weekend uit te proberen in Nederland. Dus even op internet gekeken en Donkey-Trail gebeld om in mijn uppie wat ezelervaring op te doen. Zo stond ik op 3 oktober 2015 met Simba op een route door bos en veld in de buurt van Baarle-Nassau. En helaas bleef het daarbij. Na 200 m lopen en het vertrek van Ronald stond ik een uur lang van alles te proberen om het beestje nog een stap vooruit te laten zetten. Nee dus, ik mag koppig zijn, maar een ezel kan dit overtreffen. Dus zat er niks anders op dan Ronald te bellen dat ik met ezelpech was gestrand en daarbij hulp nodig had. Ronald kwam snel weer opdagen en is twee dagen met mij meegelopen om mijn tocht te doen slagen. Hulde voor zo'n service! Al snel werd een tweede ezel ingevlogen en vervolgden wij onze tocht met Simba en Moefra, de leider van de kudde van de Ezelshoeve. De batterij van Simba liep langzaam leeg en 's middags werd ons tempo steeds trager. Dus s avonds opnieuw een teamwisseling. Toffe Peer, een ezel zonder ervaring, kwam Moufra op zondag vergezellen om trailervaring op te doen. Met Ronald ondertussen een klik gekregen en diner en ontbijt gedeeld. En genoten van de kampeerplek. Vooral s ochtends een echte herfstplek, met mijn trekkerstentje nat van dauw en de mist over de velden, en uiteraard aangestaard door de twee ezels. Onze beproeving als ezelfluisteraars kreeg een nieuwe dimensie. Moufra, de leider, wilde niet voorop lopen. En Toffe Peer, het groentje onder in de ezel hiërarchie, vond zichzelf ook niet geschikt voor de eerste plek. Dus hadden we twee ezels die streden om achteraan te mogen lopen. Ik dus proberen om met mijn ezel Moufra toch voorop te lopen, wat op sommige delen van de route lukte. En Ronald had al zijn ervaring nodig om na stilstand Toffe Peer weer op kop te krijgen, zodat deze ezel wordt aangeleerd om tochten te leiden.

Uiteraard was dit alles een heel andere voorstelling dan ik me in mijn uppie had voorgenomen. Maar het was heel gezellig en tof van Ronald om me twee dagen te begeleiden, zodat mijn weekend een succes werd. Nogmaals, ik heb ervan genoten.

Ik voel me inmiddels erkend ezelfluisteraar. En nu maar hopen dat de ezels in Marokko dat ook gaan vinden....

Peter

• Bert van der Schaar
    Review voor Donkey-Trail

Vader-dochters moment zonder vriendjes maar met ezels!!
    Al vele jaren beloofde ik mijn dochters om een keer ezels te gaan knuffelen. Op bijeenkomsten van Dierenlot was de ezelshoeve altijd al stiekem een van mijn favoriete beneficianten...wat is dat toch met ezels?
    Toen afgelopen zomer Donkeytrail van start ging, ontstond het idee van een vader-dochters moment.
    Inmiddels waren ze 19, 20 en 23 jaar, maar voor een dergelijk avontuur ben je nooit te oud én de belofte over ezels knuffelen was eindelijk ingelost.
    Bij aankomst waren we aangenaam verrast over de fantastische sfeer en het enthousiaste team vrijwilligers van de ezelshoeve.
    Leo en Moefra werden onze vriendjes van dat weekend. Om er geen nachtwerk van te maken werden we een eindje op weg gebracht en moesten de ezels met een "kontje" (weer wat geleerd over hulpmiddelen ) de trailer ingeduwd. Het werd een tocht met veel aspecten. Teambuilding, leiding geven, ezelgebruiksaanwijzingen doorgronden, lachen en kleine opstootjes als we weer een vedwaald waren. Eigenwijze genen geef je toch door;-)
    Het was sportief en zelfs de onduidelijkheden in de routebeschrijving waren een uitdaging. Ons routeboekje was bij de derde bocht al losbladig.
    Maar 1 keer door Ronald gebeld of het wel goed ging, want de gps tracker verraadde dat we verkeerd zaten.
    De natuur camping was leuk en de tent was mooi en van alle gemakken voorzien.
    Na een prachtig balk concert kwamen veel camping gasten even kijken.
    Volgende dag was nog even doorstappen, maar we voelden ons al ervaren ezelhoeders.
    Het was een absolute aanrader, waar ik graag op feesten en partijen over vertel. Mijn dochters hebben nog een leuk foto boek gemaakt wat het makkelijk maakt om over de anecdotes te verhalen.
    Gaan we zeker nog eens doen.
    Bedankt Ronald en iedereen van de ezelshoeve

• Marnix
    Review voor Donkey-Trail

Samen met ons dochtertje van 3 jaar een heerlijk weekendje gewandeld met onze vriend Simba. Om de route iets in te korten vanwege ons dochtertje zijn we een klein stukje op weg geholpen de eerste dag en daarna vertrokken met Simba. Simba had wel zin in een wandelingetje door dit mooie gebied en hij wilde ons dochtertje af en toe een flink stuk dragen, na een uurtje of 5 kwamen we aan op de camping waar Ronald ons kamp al perfect had ingericht. Een mooi weitje voor Simba met wat bix en hooi om op te knabbelen en voor ons een mooie tent met alles er op en er aan voor een heerlijke kampeerervaring. Na een goede nachtrust en ontbijt weer vertrokken met Simba voor een mooie wandeling richting de Ezelshoeve. Na een uurtje of 3 vond Simba het mooi geweest en weigerde hij nog 1 stap te zetten, en ja het blijft een ezel dus dan doet ie het ook echt niet meer. Na een telefoontje was Ronald snel ter plaatse om onze vriend weer op gang te helpen maar zodra Ronald zich omdraaide stond Simba weer stil. De laatste 2 uur is Ronald met ons meegelopen wat erg gezellig was en hebben we toch de tocht uit kunnen lopen tot op de Ezelshoeve. 2 dagen een prachtige ervaring die perfect geregeld was en met Stichting de Ezelshoeve een mooi doel steunt. Voor ons zeker voor herhaling vatbaar.

• Diana Jansen
    Review voor Donkey-Trail

SAmen met mijn dochter en een vriendinnetje ( vervroegt verjaardags feestje )2 geweldige dagen gehad. Wij hadden geboekt met eigen tent en spullen.Ondanks het extreme warme weer heeft Leo onze leen ezel het super gedaan. De meiden hebben hem liefdevol verzorgt onderweg door hun drinkwater over de handoeken die Leo op zijn rug en nek had m af te koelen. Ronald petje af hoor 2 uur in de hitte zitten wachten met Leo zodat wij konden gaan zwemmen . We hebben dikke pret gehad en het was met 1 woord GEWELDIG. En Leo die heeft denk ik de tijd van zijn leven gehad met alle aandacht, knuffels van de meiden.
    Dit gaan we zeker nog een keer doen , En Ronald bedankt voor de goede zorgen,
    GRoetjes en zeker tot ziens
    Diana , Sanne en Elsa.

• Sander en Agnes
    Review voor Donkey-Trail

Het was een geweldige ervaring om te mogen wandelen met ezel Leo. Begeleider Ronald had alles tot in de puntjes verzorgd. Van de lunchpakketten, avondmaaltijd en het ontbijt tot aan de koffie en de thee. Bij aankomst op de schitterende natuurcamping stond onze 'luxe' tent al klaar. Gezellig ingericht en het ontbrak ons werkelijk aan niets. Absolute aanrader voor iedereen die een unieke ervaring wil opdoen om twee dagen volledig verzorgd met een ezel op pad te gaan. Uitdagende wandelroutes door prachtige natuur. Verder wil ik Stichting de Ezelshoeve en Ronald bedanken voor het uitlenen van Leo en de 'hulp' onderweg.

• André Bouma
    Review voor Donkey-Trail

Erg gezellig en een rustgevende ervaring...gaan we zeker nog een keer doen