WebwinkelKeur

WebwinkelKeur komt als beste uit A/B test

Een belangrijke reden om lid te worden van WebwinkelKeur is een stijgende conversie. We vinden het dan ook erg mooi om als beste uit een onafhankelijke A/B test te komen van e-commerce specialist Xsarus waarvan Online marketing bureau Stractive de resultaten op MKBServicedesk heeft gepubliceerd.

Xsarus voerde een uitgebreide A/B test uit op Phonegigant.nl. In de test werd het verschil in conversie getest tussen Thuiswinkel Waarborg Reviews (door Kiyoh) en WebwinkelKeur. Er werden afwisselend 4 versies van de webwinkel getoond.

Hiermee kan dus goed het verschil worden getest tussen het tonen een afwisselende header. In deze test werd nog niet gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die WebwinkelKeur biedt.

De resultaten

Er werd getest onder circa 50.000 bezoekers. Hiermee berusten de resultaten dus niet op toeval. De gemeten resultaten zijn als volgt (in vergelijking met de originele versie):


Deze percentages lijken laag, maar 0,55% conversiestijging is een absolute stijging. Relatief liggen deze percentages veel hoger. Een stijging van 0,55% op een conversie van 3% is relatief gezien een omzetstijging van 18,3%. Zelfs voor middelgrote webwinkels met bijvoorbeeld 100.000 euro jaaromzet, kan het al snel 15.000 euro omzetgroei opleveren.

Een stijging van 0,55% op een conversie van 3% is een omzetstijging van 18,3%

Verschil in beoordeling

In het onderzoek wordt aangegeven dat het verschil komt door een verschillend gemiddelde. Een verklaring die het onderzoek hiervoor geeft is de vraagstelling. Dat is naar ons idee echter niet helemaal waar. Iemand die bij ons tevreden is komt met een “goed” ook uit op een 8. Waarom het cijfer dan wel hoger is naar ons idee? Een mogelijke verklaring is dat wij nieuwe technieken gebruiken als in-mail beoordelingen, hiermee is de drempel tot het plaatsen van een beoordeling erg laag. De ervaring leert dat een ontevreden klant sneller een ervaring deelt dan een tevreden klant. Door de drempel te verlagen komt de gemiddelde score daarmee hoger uit.

De in-mail beoordelingen werken als volgt in de e-mail kan de consument direct een beoordeling geven, hierna hoeft hij deze enkel aan te vullen met een korte tekst. De naam en het ordernummer en het e-mailadres lezen we daarbij al uit van de webwinkel software. Extra aanvulling van de beoordeling volgt pas in stap 2, dit is echter optioneel en klanten die deze stap over slaan kunnen alsnog gepubliceerd worden.

In sommige e-mail clients waaronder Gmail kan de beoordeling zelfs helemaal binnen de e-mail plaatsvinden. De consument hoeft dan zijn e-mail niet te verlaten om een beoordeling te delen.

Wat de verklaring voor het verschil ook is, het uiteindelijk resultaat is wel dat er een hogere conversie geboekt wordt met WebwinkelKeur, dit terwijl we een streng proces hebben dat de betrouwbaarheid van de beoordelingen garandeert.

Voorbeeld van e-mail uitnodiging: Klanten worden uitgenodigd om te klikken

Conversie verhogend materiaal

In deze test werden nog niet conversie verhogende materialen als onze javascript integratie of onze widget meegenomen. WebwinkelKeur probeert altijd voorop te lopen met dergelijke tools en is (één van) de enige partijen die deze tools aanbieden. Onze verwachting is dat de resultaten dan nog gunstiger zouden uitpakken.

Onafhankelijke Test

De test is geheel onafhankelijk uitgevoerd en gepubliceerd door Xsarus en Stractive, wij werden pas na publicatie van de resultaten op de hoogte gebracht. We moedigen dergelijke A/B tests ongeacht de uitkomst aan, omdat deze goed het effect van een keurmerk en klantbeoordelingen weergeven. Mocht jij jouw testresultaten willen delen, neem dan gerust contact met ons op.

Mobiele versie afsluiten