WebwinkelKeur komt als beste uit A/B test

Een belangrijke reden om lid te worden van WebwinkelKeur is een stijgende conversie. We vinden het dan ook erg mooi om als beste uit een onafhankelijke A/B test te komen van e-commerce specialist Xsarus waarvan Online marketing bureau Stractive de resultaten op MKBServicedesk heeft gepubliceerd.

Xsarus voerde een uitgebreide A/B test uit op Phonegigant.nl. In de test werd het verschil in conversie getest tussen Thuiswinkel Waarborg Reviews (door Kiyoh) en WebwinkelKeur. Er werden afwisselend 4 versies van de webwinkel getoond.

• Originele versie van de website (zonder reviews in de header)
  • Versie met alleen de reviews van Thuiswinkel Waarborg (door Kiyoh)
  • Versie met alleen de reviews van WebwinkelKeur
  • Versie met beide reviews

Hiermee kan dus goed het verschil worden getest tussen het tonen een afwisselende header. In deze test werd nog niet gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die WebwinkelKeur biedt.

De resultaten

Er werd getest onder circa 50.000 bezoekers. Hiermee berusten de resultaten dus niet op toeval. De gemeten resultaten zijn als volgt (in vergelijking met de originele versie):

• Beide reviews in header: absolute conversie stijging van 0,15%
  • Thuiswinkel Waarborg reviews in header: absolute conversie stijging van 0,07%
  • WebwinkelKeur in header: absolute conversie stijging van 0,55%

conversiestijging
Deze percentages lijken laag, maar 0,55% conversiestijging is een absolute stijging. Relatief liggen deze percentages veel hoger. Een stijging van 0,55% op een conversie van 3% is relatief gezien een omzetstijging van 18,3%. Zelfs voor middelgrote webwinkels met bijvoorbeeld 100.000 euro jaaromzet, kan het al snel 15.000 euro omzetgroei opleveren.

Een stijging van 0,55% op een conversie van 3% is een omzetstijging van 18,3%

Verschil in beoordeling

In het onderzoek wordt aangegeven dat het verschil komt door een verschillend gemiddelde. Een verklaring die het onderzoek hiervoor geeft is de vraagstelling. Dat is naar ons idee echter niet helemaal waar. Iemand die bij ons tevreden is komt met een “goed” ook uit op een 8. Waarom het cijfer dan wel hoger is naar ons idee? Een mogelijke verklaring is dat wij nieuwe technieken gebruiken als in-mail beoordelingen, hiermee is de drempel tot het plaatsen van een beoordeling erg laag. De ervaring leert dat een ontevreden klant sneller een ervaring deelt dan een tevreden klant. Door de drempel te verlagen komt de gemiddelde score daarmee hoger uit.

De in-mail beoordelingen werken als volgt in de e-mail kan de consument direct een beoordeling geven, hierna hoeft hij deze enkel aan te vullen met een korte tekst. De naam en het ordernummer en het e-mailadres lezen we daarbij al uit van de webwinkel software. Extra aanvulling van de beoordeling volgt pas in stap 2, dit is echter optioneel en klanten die deze stap over slaan kunnen alsnog gepubliceerd worden.

In sommige e-mail clients waaronder Gmail kan de beoordeling zelfs helemaal binnen de e-mail plaatsvinden. De consument hoeft dan zijn e-mail niet te verlaten om een beoordeling te delen.

Wat de verklaring voor het verschil ook is, het uiteindelijk resultaat is wel dat er een hogere conversie geboekt wordt met WebwinkelKeur, dit terwijl we een streng proces hebben dat de betrouwbaarheid van de beoordelingen garandeert.

Voorbeeld van e-mail uitnodiging: Klanten worden uitgenodigd om te klikken
Voorbeeld van e-mail uitnodiging: Klanten worden uitgenodigd om te klikken

Conversie verhogend materiaal

In deze test werden nog niet conversie verhogende materialen als onze javascript integratie of onze widget meegenomen. WebwinkelKeur probeert altijd voorop te lopen met dergelijke tools en is (één van) de enige partijen die deze tools aanbieden. Onze verwachting is dat de resultaten dan nog gunstiger zouden uitpakken.

Onafhankelijke Test

De test is geheel onafhankelijk uitgevoerd en gepubliceerd door Xsarus en Stractive, wij werden pas na publicatie van de resultaten op de hoogte gebracht. We moedigen dergelijke A/B tests ongeacht de uitkomst aan, omdat deze goed het effect van een keurmerk en klantbeoordelingen weergeven. Mocht jij jouw testresultaten willen delen, neem dan gerust contact met ons op.

Hey Marcel,

Gefeliciteerd met het feit dat er een respectabel effect was. Keurmerken en reviews blijven een goede manier om betrouwbaarheid uit te stralen als webwinkel. Je hebt wel even verzuimd te melden dat bij de reviews een verschil zat in de beoordelingshoogte tussen Kiyoh en WebwinkelKeur reviews. Hetgeen niet onbelangrijk is om het verschil tussen de reviews te verklaren.

“Wat was het resultaat?
Door gebruik te maken van een A/B test heeft Phonegigant de mogelijkheid gehad om daadwerkelijk te meten wat er gebeurt met je conversies bij de verschillende versies van je website. Reviews in je header plaatsen lijkt geen groot verschil te maken, maar de resultaten lieten anders zien.
Beide reviews in de header leverde 0,15% meer conversies op in vergelijking met de originele versie
De Thuiswinkel Waarborg reviews met een gemiddelde beoordeling van een 8,5 leverde 0,07% meer conversies op in vergelijking met de originele versie
De Webwinkelkeur reviews met een gemiddelde beoordeling van een 9,5 leverde 0,55% meer conversies op in vergelijking met de originele versie” http://www.mkbservicedesk.nl/10613/het-belang-test.htm#

Het klopt dat het verschil (waarschijnlijk) werd veroorzaakt door het verschil in gemiddelde. Daar hebben we in ons blog ook aandacht aan besteed, we geven immers een uitleg hoe dat verschil naar ons idee ontstaat en bovendien hebben we verwezen naar het originele onderzoek.

Resultaat blijft dat ons systeem gemiddeld zorgt voor een hoger cijfer en dat dit zorgt voor een hogere conversie. De verklaring is uit internet marketing oogpunt interessant, maar het resultaat blijft hetzelfde. Namelijk een hogere conversie. Het effect hiervan blijkt groter dan de naamsbekendheid van andere partijen die langer dan ons actief zijn.

Ik vond dat jullie de gemiddelden gewoon direct hadden kunnen noemen bij de resultaten, voor een helderder discussie en leesbaarheid. Snap dat jullie niet per se wetenschappelijk willen schrijven, maar ik kreeg hierdoor het gevoel dat jullie wel heel direct oorzaak/gevolg en de kracht van jullie tool wilden inkoppen.

Over de structuur van het blog valt te discussiëren. Dat het aan het gemiddelde lag is een conclusie die zeer waarschijnlijk is. Ik vond het echter netjes om observaties en conclusies te scheiden.

Zelf ben ik overtuigt van de voordelen van onze tool, ik raad echter iedereen aan om onderzoeken altijd kritisch te bekijken en je eigen conclusies te trekken. Vandaar dat we ook direct verwijzen naar onze bron.

We hebben echter jaren veel tijd en geld gestoken in innovatie en systeemverbeteringen. Onderdeel daarvan zijn tweaks in het systeem die wij door en door onderzocht hebben om tot een optimaal rendement voor onze leden te komen. Resultaat blijft dat ons systeem gemiddeld zorgt voor een hoger cijfer en dat dit zorgt voor een hogere conversie. Dit is dan ook zeker geen aanval op Thuiswinkel waar je indirect ook bij betrokken bent. Het gaat enkel om het gebruikte review systeem (Thuiswinkel Waarborg Reviews).

Resultaat is ook dat reviews in alle gevallen zeker werken. Tevens ben ik er van overtuigt dat het resultaat nog positiever was wanneer het keurmerk logo (van Thuiswinkel of WebwinkelKeur) prominenter naar voren werd gebracht.

Wat dat betreft komen andere partijen dus ook positief uit deze en andere tests.