Skip to content

Blog

Google shopping: De ins en outs van slimme en standaard shopping campagnes

Google shopping: De ins en outs van slimme en standaard shopping campagnes

Er zijn talloze manieren om voor jouw webwinkel online te adverteren. Eén van deze manieren is om een shopping campagne in Google te creëren. De laatste ontwikkelingen op gebied van artifical intelligence en automatiseringen voegen daar ontzettend veel opties aan toe. Hiermee kun je jouw online shopping campagnes écht te laten scoren, hoewel ook standaard campagnes nog steeds interessant blijven. Verdiep je daarom in de functies van Google Shopping om te kijken wat interessant is voor jouw webshop.

Wat is google shopping ook alweer?

Je hebt vast weleens van Google Shopping gehoord, als dat niet het geval is, heb je het vast en zeker weleens voorbij zien komen. Google Shopping is dé zoekmachine voor vergelijkingen van producten via Google. Het is een dienst waarmee winkeliers hun producten op een visueel aantrekkelijke manier kunnen adverteren in de zoekmachine van Google. Dit betekent dat als iemand naar een product zoekt dat jij verkoopt, Google relevante shopping advertenties laat zien. Als de gebruiker op jouw advertentie klikt, leidt Google hem of haar rechtstreeks naar de productpagina.

Stel je bent op zoek naar een zilveren horloge voor dames. In 2021 typ je dan uiteraard als eerst in Google ‘zilveren horloge dames’. Binnen no time heb je tientallen resultaten waarvan direct een productfoto en prijs wordt getoond. Elke Google Shopping-advertentie bevat een afbeelding, de producttitel, de prijs, en de naam van de verkoper. Soms laat de advertentie ook specifieke informatie zien, zoals verzendkosten of recensies. Op dit moment wordt Google Shopping in meer dan 40 landen ondersteund. Hoewel Google Shopping niet de enige zoekmachine is voor het vergelijken van prijzen, is het wel verreweg de meest populaire zoekmachine.

Binnen deze Google Shopping campagnes zijn er verschillende mogelijkheden. Zo zijn er slimme en standaard shopping campagnes die allebei hun eigen voordelen hebben.

Standaard Google Shopping campagnes

De gebruiker ziet geen verschil tussen slimme en standaard campagnes. Beiden zorgen voor (visueel) dezelfde resultaten. Een groot voordeel van de standaard campagnes is de volledige controle die je over de campagne hebt. Bij standaard shopping campagnes ben je bijvoorbeeld vrij om de biedstrategie te kiezen, zoekwoorden uit te sluiten, doelen in te stellen en kun je zien welke exacte zoektermen mensen hebben ingetypt toen ze jouw advertentie zagen.

Maar wat zijn slimme shopping campagnes precies?

Een nieuwe vorm van het creëren van Google Shopping campagnes is de slimme Google Shopping campagne. Het grote verschil tussen standaard en slimme shopping campagnes is dat bij slimme Google Shopping campagnes machine learning en artificial intelligence een grote rol spelen bij jouw advertenties. Deze technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om de waarde van elke advertentie geheel automatisch te maximaliseren. De slimme shopping-campagnefunctie kan display-advertenties en shopping-productadvertenties weergeven via de zoekfunctie van Google, YouTube en Gmail (afhankelijk van hoe relevant de advertentie is voor het publiek).

Verschil slimme en gewone Google Shopping campagnes

Het grootste verschil tussen standaard en slimme campagnes is dat bij slimme shopping campagnes automatisering een belangrijke rol speelt. Google Smart Shopping-campagnes gebruiken bestaande shopping-campagnes en gebruiken vervolgens AI en machine learning om ze te verbeteren. Check hieronder een aantal andere grote verschillen:

google_shopping_campagnes
Verschil slimme en gewone Google Shopping campagnes

Biedstrategie van standaard en slimme campagnes

Een van de belangrijkste overwegingen bij het kiezen tussen slimme en standaardcampagnes is de biedstrategie. Waar sommige andere geautomatiseerde biedstrategieën zich richten op het verhogen van het aantal conversies, richten slimme Shopping-campagnes zich op het maximaliseren van de conversiewaarde in plaats van op de opbrengst. Deze biedstrategie is bedoeld om een ​​zo hoog mogelijk rendement te behalen met het door jou opgegeven budget. Een andere biedoptie is om de Target ROAS (Return on Advertising Spend) te gebruiken, die zich ook richt op de conversiewaarde maar waar je meer controle hebt over je uitgaven en de ROI-doelstelling.

Wanneer kies je voor een standaard campagne?

Standaard Google Shopping campagnes zijn ideaal wanneer je de volledige controle over een campagne wilt hebben. Ook is een standaardcampagne noodzakelijk wanneer je nieuw bent in de Google shopping campagne wereld aangezien er nog geen eerdere data is om een slimme campagne in te richten. Daarnaast is een standaard campagne handig wanneer je bepaalde zoekwoorden wilt uitsluiten om irrelevante consumenten weg te filteren. Dat bespaart kosten wanneer kliks onnodig worden gebruikt.

Wanneer kies je voor een slimme campagne?

Slimme campagnes zijn ideaal wanneer je de customer journey wilt verkorten. Onderzoek toont aan dat adverteerders gemiddeld ongeveer 29 vertoningen nodig hebben voordat de klant een aankoop doet. Dat betekent dat jouw advertenties 29 keer aan dezelfde gebruiker moeten worden getoond voordat hij of zij besluit actie te ondernemen en uw product of service te kopen. Slimme Shopping-campagnes pakken dit probleem aan door de lat hoger te leggen en jouw advertenties gedurende een kortere periode op meerdere netwerken te tonen. Hierdoor worden potentiële klanten veel eerder overtuigd om een aankoop te doen.

Een andere handige functie van slimme campagnes is de identificatiemogelijkheid van Google om mensen te identificeren die het meest geïnteresseerd zijn in jouw producten. Google kan consumenten lokaliseren die nu klaar zijn om te kopen. Bij het gebruik van slimme campagnes kan je hiervan enorm profiteren. Verder zijn slimme shopping campagnes nuttig wanneer je veel gegevens hebt van bijvoorbeeld mensen die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief, of gegevens van websitebezoekers om de AI van Google te voeden. Met deze informatie is het mogelijk om de kracht van slimme campagnes te benutten om zo jouw advertenties op het juiste moment aan de juiste mensen te laten zien.

Kortom

Naast de standaard shoppingcampagne kan een slimme shoppingcampagne dus ook een goede optie zijn om het meeste uit jouw shoppingcampagne te halen. Toch is er geen eenduidig antwoord of je beter kunt kiezen voor een standaard- of slimme shoppingcampagne. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Bekijk daarom goed wat de beste optie voor jouw shopping campagne is voordat je de keuze voor een standaard- of slimme shoppingcampagne maakt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *