Een reviewmail design met meer conversie? Yes please!

design reviewmail voor meer conversie

Als webwinkelier is de kans groot dat je reviews verzamelt met onder andere (automatische) reviewmails. Want hoe meer reviews jij toont op je webshop, hoe betrouwbaarder je overkomt! Dan is het wel zo handig dat zo’n dergelijk verzoek voor het achterlaten van een review stimulerend werkt. Begin dit jaar kon je lezen dat wij aan de slag gingen met het testen van verschillende designs voor onze reviewmail. De uitkomst van de test? Die verbaasde ons! Lees onze ontdekkingen en wat het betekent voor jou als lid WebwinkelKeur!

1. Diverse reviewmail designs getest

Bij het testen van de designs, hebben wij veel combinaties uitgeprobeerd. De gemaakte combinaties hebben wij uiteindelijk onderverdeeld in de drie onderstaande categorieën:

• Basic: enkel tekst met hyperlinks (geen optie tot gebruik van eigen tekst).
  • Huidig: het huidige design (voornamelijk als maatstaf).
  • Nieuw: een mail met meer design elementen (in stijl van de ledenpagina).

Al snel zagen we dat de basic en huidige mail redelijk gelijk opgingen; ze behaalden goede resultaten! De mail met meer design elementen bleef echter achter. Tevens liep dit design ook tegen wat problemen aan met het tonen van de opmaak in bepaalde mailclients. Deze categorie konden we dus wegstrepen!

We gingen verder met het aanpassen van de basic en nieuwe mail. Hoewel je verwacht dat het oog ook wat wil, bleek de basic mail het beter te doen! We kunnen hier wellicht uit concluderen dat bij dit soort functionele mailtjes een eenvoudige CTA (Call to Action) betere resultaten oplevert. De kracht van ‘function over form’ (functie over schoonheid) is hierbij bevestigd. We konden het echter hier niet bij laten, gezien de mail in onze ogen er mager uitzag.

Hoewel we initieel een mail in stijl van de ledenpagina wilden, blijkt ‘function over form’ (links) hier vruchten af te werpen.

2. Best getest design verder optimaliseren

De basic mail kwam als beste uit de bus. Hier wilden we verder in optimaliseren. We deden voorzichtige aanpassingen in het design. Bij elke stap bekeken we de statistieken en merkten we een lichte stijging in de resultaten. Het was een kwestie van de grens vinden; want te veel design en je bent weer terug bij af.

De zogeheten ‘radio buttons’ worden in onze best scorende mail op de verkeerde manier gebruikt, maar alsnog herkent de consument de functionaliteit en weten ze dit te gebruiken. Wat ook belangrijk bleek te zijn waren de aflopende sterren, zodat voor de lezer snel en makkelijk te bepalen was wat nu de beste en slechtste score was.

Tijdens het optimalisatieproces hebben wij besloten dat het invoeren van eigen tekst ook mogelijk moest zijn. Zelfs voor de basic mail. Dit mocht alleen de functie van de mail (reviews verzamelen) niet in de weg staan natuurlijk. Gelukkig bleek uit verschillende testen dat dit geen negatieve gevolgen had. Dit betekent dus dat de mail qua functionaliteit niks inlevert!

Ik kan eerlijk gezegd niet zeggen dat ik zelf warm word van het gekozen design. Het voelt als een mail uit het boek ‘Reviews plaatsen voor dummies’. De cijfers liegen er echter niet om; het design zorgt voor 40% meer conversie ten opzichte van de andere designs. Met conversie bedoelen we trouwens in dit geval hoeveel klanten er een review hebben geplaatst. In een wereld waar alles er tegenwoordig ‘gelikt’ uit moet zien, zijn de gebruikers denk ik gewend geraakt aan een ‘zakelijk’ design. Bij mailtjes betekent dat in veel gevallen naar de prullenbak. Tevens mogen we niet vergeten dat duidelijkheid ontzettend belangrijk is, daarbij is zo min mogelijk ruis dus gewenst.

3. Wat betekent de nieuwe reviewmail voor jou als lid?

Allemaal leuk en aardig dat we testen, maar wat betekent dit voor jou als lid van WebwinkelKeur :)? We hebben alle belangrijke punten op een rijtje gezet:

1. De basic mail wordt spoedig doorgevoerd als standaard mail (die iedereen zal versturen).
  2. De keuze is gebaseerd op onderzoek en statistieken naar meer conversie (verzamelde reviews).
  3. Met een PLUS-pakket (en hoger) kun je nog altijd je eigen tekst gebruiken.

Je hoeft dus als lid zelf niks te doen – scheelt weer ;-)!