Reviewmail in een nieuw jasje

Je ziet het misschien op het eerste oog niet. Maar bij WebwinkelKeur zijn we achter de schermen altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen om onze diensten te verbeteren. Met als doel het verhogen van het vertrouwen van jouw webshop bezoekers en het verhogen van je conversie. Van jouw bezoeker een vaste klant maken is een zeer goed streven – maar wij kijken verder! Een belangrijk doel is ook om jouw klanten reviews te laten plaatsen. Met die reviews maak je van nieuwe bezoekers weer klanten! Wij willen je daar wel een handje bij helpen. Hierom zijn wij nog eens in de reviewmail gedoken!

Show, don’t tell

Als UXer en Conceptor (iemand die zichzelf pijnigt door in de onzichtbare problemen van een bedrijf te duiken) kom ik vaak oog in oog met “universele waarheden” te staan. Mensen lezen bijvoorbeeld nauwelijks. Hoor jij dus bij de laatste 17 mensen die tot hier is gekomen: bedankt! Anyway, het doel van de reviewmail moet dus direct duidelijk zijn.

Ten eerste zijn we begonnen met een stuk herkenning.
Het logo van ons keurmerk in combinatie met het logo – wanneer je die hebt ingeladen in jouw dashboard – en de naam van jouw webwinkel.

De afbeelding in de nieuwe reviewmail

Ten tweede: welke actie moet de klant ondernemen?

Herkenbare en duidelijke knoppen in onze nieuwe ledenpagina stijl. Zowel de sterren als de knop eronder zijn interactief. Ik geloof hier namelijk in de kracht van herhaling. Het enige doel van de mail is dat er interactie is met deze knoppen.

interactieve knoppen

Het laatste deel is gereserveerd voor de tekst waarin we vragen om een review. Leden met een PLUS pakket of hoger kunnen deze tekst en het onderwerp van de mail zelf aanpassen via het dashboard! Voorheen stond deze tekst vrijwel bovenaan in de mail – ik had hier mijn twijfels bij. Dat wil niet zeggen dat dit stuk van de mail onbelangrijk is. Maar ik zie zelf liever klanten daadwerkelijk een review schrijven dan verdwalen in een tekst over het schrijven van een review.

Testen, testen en nog eens testen van de reviewmail

Een design maken dat binnen het keurmerk en de doelstelling past is één, kijken of het in de praktijk ook zijn vruchten gaat afwerpen is een tweede. We zullen dus moeten testen. Ter vergelijking hebben we 3 versies die we gaan onderzoeken. De oude, nieuwe en tekst-only versie. Die laatste is interessant, want bij deze mail stappen we af van welk design ook en tonen we enkel tekst met de nodige linkjes. Voor ons is het belangrijk om de begrijpen waar we de meeste conversie mee behalen. Hoe beter wij dit begrijpen, hoe beter wij onze leden kunnen ondersteunen. Trouwens de nieuwe mail zal het vanuit design wel beter doen op mobile devices. Lees ook hoe je meer uit je reviewmail kan halen: 9 tips om meer reviews voor je webshop te creëren.

Note! Om eerlijke en pure data te ontvangen testen wij als volgt: we rouleren bij elk account en bestelling tussen de 3 verschillende typen mailtjes. Wil je dit niet? Dan kun jij jezelf via het dashboard uitschrijven. Jouw klanten ontvangen dan het ‘oude’ reviewmail design.

Reviewmail in een nieuw jasje

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk heb gemaakt hoe wij de komende tijd met de nieuwe reviewmail testen.
Heb je nog vragen, tips, of opmerkingen? Plaats ze dan hieronder in de reacties  🙂

Meer lezen over dit onderwerp

Ik vind de sterren waardering ‘meter’ wel erg veel op die van Trustpilot lijken. En ik hoop dat jullie niet in dezelfde valkuil trappen als zij (trustpilot) om ‘bijna’ verplicht een review te schrijven ipv alleen de waardering in het aantal sterren te geven.

Dag Peter,

Je kunt maar zoveel kanten op bij reviews, er zijn in die zin altijd ‘bewezen’ concepten.
Wat betreft het enkel geven van sterren: dit is nog zeker makkelijk mogelijk!
Hoewel we de klant een verzoek doen ook iets te schrijven is het plaatsen van enkel sterren geen uitdaging geworden met deze update.
Daarbij hebben we ook altijd nog de One-click review functie die een klant in staat stelt dit al te doen vanuit de email met 1 klik 🙂

Dank voor de feedback, we vonden de ontwikkelingen ver over tijd maar uiteraard testen we eerst de uitwerking voordat we een definitieve keuze maken!

Beste Rov,

Bedankt voor je interesse in het testen van onze nieuwe reviewmail. Om zoveel mogelijk data te verzamelen hebben wij voor automatische deelname gekozen met de optie om je uit te kunnen schrijven indien je niet wilt meedoen aan het testen.

Ik wens je een fijne avond toe!

Goedemorgen Nienke, we kunnen helaas nog niet zeggen hoe lang de test duurt omdat we een goede steekproef van gegevens nodig hebben. Maar we zullen het periodiek controleren om te zien waar we staan. Wanneer we met vertrouwen een definitieve keuze kunnen maken zullen we het laten weten. Aangezien we werken met een opt-out in plaats van opt-in zal het sneller voorbij zijn! Je kunt in je dashboard aangeven of je wel of niet aan de testfase mee wilt werken. Dit staat onder uitnodigingen>instellingen.

Is het wellicht ook mogelijk om klanten foto’s te laten uploaden bij een review? Dat zou voor ons echt perfect zijn en laat toekomstige webshop bezoekers met nog meer vertrouwen kijken naar onze producten.

Het jammere is wel dat je met de focus op achtergelaten reviews voorbij gaat aan onmeetbare zaken die wel belangrijk kunnen zijn.

Zo hechten wij erg aan ons tekstje, die blijkbaar straks blijkbaar ergens onderaan verschijnt. ‘Mensen lezen niet’ is maar tot op zekere hoogte waar. Voor ons is 20% procent meer of minder geplaatste reviews volstrekt irrelevant en wat we in de tekst meegeven veel belangrijker. Niet zozeer de feitelijke inhoud, wel wat we uit willen stralen / gevoel / waar we voor staan.

Misschien valt het mee en staat het onderaan alsnog prima (dat kan goed) maar ik hoop dat jullie inderdaad meenemen dat zo’n tekst wel degelijk belangrijk kan zijn.

De webshops aangesloten bij Webwinkelkeur de mogelijkheid blijven geven om ook via jullie tools/systemen onderscheidend te zijn is wat mij betreft een groot goed. Het conversiepercentage van reviews is voor onze webshop eigenlijk totaal niet interessant. Veel belangrijker voor ons is dat de mail bij ons past, en uitstraalt wat we willen uitstralen.

Al snap ik dat het belangrijk kan zijn hoeveel reviews men krijgt, ik hoop dat jullie ook (blijven) denken aan de mogelijkheden voor webshops om zich ook via jullie systemen te onderscheiden in persoonlijke benadering en wegblijven van een al te eenvormige uitingen- ook al zullen die gemiddeld genomen beter converteren en dus meer reviews opleveren.

Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie! Ik kan me natuurlijk voorstellen dat jullie gehecht zijn aan jullie tekst. Het is logisch dat je je wilt onderscheiden en een bepaalde boodschap wilt uitstralen, dit juichen wij ook toe. We nemen daarom je feedback mee en zullen deze inventariseren.

Nogmaals bedankt voor de feedback en nog een prettige dag gewenst!

Kan ik ook zien wie welke ontvangen heeft? Dit is voor ons ook wel interessant namelijk, het is niet zo dat wat voor de grote bulk werkt bij onze klanten ook werkt. Zou dus heel graag die data van ons zelf ook willen kunnen inzien, erg belangrijk!

Goedemorgen Michael,

Dank voor het idee. Dit kan nu nog niet ingezien worden, echter is dit natuurlijk wel mogelijk om in te bouwen. Het is een goed idee. We zullen het intern bespreken.

Het zou fijn zijn om meer mogelijkheden te hebben de review uitnodigingen aan te passen naar je eigen huisstijl. Bijvoorbeeld door het kleurgebruik, lettertype, grootte van het logo te kunnen wijzigen.

Is het een idee om klanten de mogelijkheid te geven om foto’s te uploaden bij een review? Voor ons product zou dat echt top zijn.

Dat is zeker een goed idee Romy! Mensen herinneren beelden beter dan woorden. Een foto zegt daarom ook meer dan duizend woorden. Ik geloof niet dat iemand tegenwoordig nog een review van duizend woorden wil lezen.

Jouw feedback nemen we zeker mee voor de verdere verbeteringen van ons reviewsysteem. Dank daarvoor!