Dropgigant is lekker bezig

Bij een webshop in drop en oud-Hollands snoep denk je misschien niet direct aan drie jonge ondernemers. Toch zijn de eigenaren van webshop Dropgigant, Louis, Sjoerd en Niels, alle drie pas 27, afkomstig uit de marketingwereld en nog maar twee jaar bezig met hun webshop. Met succes, want hun bedrijf groeit zo hard, dat ze binnenkort willen verhuizen naar een groter magazijn. Lekker bezig jongens!

Benieuwd naar het verhaal achter Dropgigant, spraken we met Louis, één van de drie eigenaren. Het had overigens maar weinig gescheeld of we hadden het met hem gehad over pelletkachels. Want dat er een webshop zou komen stond vast, de vraag was alleen welke producten ze zouden gaan verkopen. ‘Niels en ik hebben allebei bij een marketingbureau gewerkt,’ zegt Louis. ‘Dat was prima werk en we haalden mooie resultaten voor klanten. Maar op een gegeven moment hadden we zoiets van: waarom doen we dat niet voor onszelf? Want een webshop runnen is eigenlijk niet zoveel moeite. Dachten we. Nou, daar zijn we wel een beetje op teruggekomen.’

Dropgigant is, midden in de lockdown, letterlijk begonnen aan de keukentafel. ‘We hebben echt zitten kijken: wat gaan we verkopen? Wasmachines, waterontharders, pelletkachels? Allemaal grote apparaten eigenlijk, waarvoor veel ruimte en een groot startkapitaal nodig was. We hadden al vrij snel door dat dat hem niet ging worden. Toen kwam Niels met het idee: waarom doen we geen snoep? Het is een leuke markt, maar er waren al wel veel snoepwinkels. Daarom hebben we echt vanuit de achterkant gekeken: waar wordt veel naar gezocht? Wat bieden bestaande winkels? Welke leveranciers zijn er? Zo kwamen we erachter dat drop best veel zoekvolume had en dat niemand zich daar eigenlijk op richtte. Er was één concurrent, maar dat was meer een snoepwinkel en die werd toen we drie maanden bezig waren verkocht. Nu, een paar jaar later, denk ik dat ik kan zeggen dat we bijna elk dropje in Nederland wel hebben.’

‘Ons magazijn is ingericht als een bar’

Louis, Sjoerd en Niels startten het bedrijf naast hun baan in loondienst, maar de een na de ander zegde het afgelopen jaar zijn baan op om fulltime aan Dropgigant te kunnen werken. In eerste instantie richtte de webshop zich vooral op consumenten, maar al binnen twee maanden kwam de eerste grote zakelijke order binnen. ‘Nu komen ze van alle kanten: gemeentes, overheden, echt hele grote bedrijven, dat zijn leuke orders.’ Toch pakken Louis, Sjoerd en Niels alles nog zelf in.

‘Het mooiste van onze website is dat we bijna elk snoepje aanbieden in een verpakking van 100 gram. We kopen groot in bij fabrikanten in Nederland en we importeren zelf. We verpakken iedere bestelling in kraftzakjes.’ Daarbij komt hun horeca-ervaring van pas. ‘We zijn allemaal begonnen in de horeca. En een bon is een bon, of het nu 5 drankjes zijn of 5 zakjes snoep. Ons vul-magazijn is qua logistiek zelfs ingericht als een bar. Het is een serieuze operatie, er staan grote stellingkasten vol afgesloten bakken en een grote RVS werkbank. Mooi om te zien, in het begin pakten we op het bureau in, met een weegschaaltje van €5 en een plastic schepje. Maar elke dag dat je bezig bent probeer je het ook een beetje te optimaliseren’.

Niels (l), Sjoerd (r) en Louis (rechtsonder)

Inmiddels verkoopt Dropgigant meer dan 300 soorten drop. Hebben ze die ook allemaal zelf geproefd? ‘Ja, we proeven alles zelf. Want van alle snoepjes willen we een heel duidelijke beschrijving op de site zetten en ze kunnen vergelijken met gerelateerde producten. Het is heel simpel en heel ingewikkeld tegelijk, want uiteindelijk zitten er vaak maar 5 tot 10 ingrediënten in drop. Het gaat om kleine, subtiele verschillen die je vindt door het te proeven. We zijn meer dan twee uur bezig voordat een snoepje live staat op de website. Die aandacht zie je terug. We bieden ook veel drop aan die je in principe nergens anders kunt kopen dan online, omdat het nergens in de winkel te vinden is, of uit het assortiment gehaald is. Wij maken er een sport van om die soorten op te nemen in het assortiment.’

‘Als je gewoon eerlijk bent naar je klanten, heb je weinig gedoe’

Retouren zijn best een ding voor veel webshops, maar zouden er echt mensen zijn die drop of snoep retour sturen? ‘Er zijn een paar redenen waarom iets retour zou komen’, legt Louis uit. ‘Fabrikanten veranderen wel eens hun recepturen. Sommige soorten die vroeger een bepaalde smaak hadden, smaken nu anders. En er wordt heel veel nagemaakt. Dat iemand een dropje verzint en 10 andere fabrikanten het namaken. Daarnaast is drop een natuurproduct. Dus als de fabriek verplaatst wordt en ander water gaat gebruiken, dan is de drop hetzelfde maar smaakt het anders. En wanneer een machine net anders afgesteld staat en dropjes 2 mm dikker zijn, dan heb je een ander mondgevoel. Het is heel persoonlijk en niet altijd iets waar wij iets aan kunnen doen, maar dat is op zich niet heel erg. Vaak bestellen mensen meerdere kleine zakjes. We pakken het zo in dat ongeopende verpakkingen retour kunnen. We reageren het liefst binnen 24 uur op vragen en klachten en komen altijd tot een oplossing. Als je gewoon eerlijk bent naar klanten, heb je weinig gedoe.’

‘Als de klant tevreden is en daarna nog 4 keer bestelt, dan zit daar je winst.’

De grootste problemen waar Dropgigant mee te maken heeft, zijn met de logistiek, dat pakjes onderweg kwijtraken. ‘Dat is ook het enige waar we geen controle over hebben. Zo’n klein pakketje blijft wel eens op de band staan bij de vervoerder. Maar het komt niet vaak voor. Het zijn natuurlijk ook geen wasmachines, die raken minder snel kwijt en die zou ik wel terug willen hebben. Ik zie sommige webshops zo zuur publiekelijk reageren op ontvangen reviews, ‘dat is mijn schuld niet’. Maar ik denk dan: je kunt er misschien niks aan doen, maar jij hebt er wel eindverantwoordelijkheid voor. Meestal sturen we gewoon een nieuw pakketje, daar doen we niet zo moeilijk over. Een nieuw pakketje sturen kost maar weinig tijd en we willen het gewoon zo snel mogelijk oplossen. Als de klant tevreden is en daarna nog 4 keer bestelt, dan zit daar je winst.’

‘Soms ben je een soort maatschappelijk werker’

Service is sowieso erg belangrijk voor Louis en zijn collega’s. Iemand helpen die niet zo digitaal vaardig is, is een hoogtepuntje van Louis’ dag. ‘Geweldig! Mensen waarderen het heel erg als je echt de tijd neemt om ze te helpen om keuzes te maken of om een snoepje te zoeken. Soms ben je meer een soort maatschappelijk werker. Dat zijn ook wel mensen die heel loyaal zijn, dus je krijgt het direct weer terug, je ziet het in de beoordeling, maar ook in het contact en in bestellingen.’ Over die beoordelingen gesproken, waarom koos Dropgigant voor WebwinkelKeur? ‘Toen ik voor klanten de marketing deed, raadde ik WebwinkelKeur altijd aan als ze een reviewplatform nodig hadden. Ik heb slechte ervaringen met een aantal andere platforms en veel andere keurmerken zijn zo duur, voor eigenlijk niks. Zelf hebben we dus ook voor WebwinkelKeur gekozen. We hebben nu meer dan 1250 reviews en een score van 9,5. Dat mag van mij nog wel naar een 9,8 maar ik ben er heel blij mee.’

‘Niet afwijken van je visie’

Wat is de grootste uitdaging op dit moment? ‘De groei in goede banen leiden. We zijn maar met z’n drieën, dus er zit best wel snel een max aan wat je aankan. Het systeem moet zo zijn ingericht dat je alles zo optimaal mogelijk kunt doen. We verzenden op de dag van bestelling en daarmee hebben we onszelf ook wel wat druk opgelegd.’ En waar is Louis het meest trots op? ‘Ik vind het heel vet dat we op geen enkele manier zijn afgeweken van de visie die we hadden. En dat je ziet dat het ook werkt, als je het gewoon doet op de manier zoals het bedacht is.’

‘Ik zag die enorme loods al voor me’

De tip van Sjoerd voor andere webwinkeliers? ‘Begin met jezelf afvragen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Als je dingen doet omdat je denkt dat het moet, maar van binnen niet echt overtuigd bent, dan denk ik niet dat het echt succesvol kan zijn. En het tweede, en ik denk het belangrijkste, is om het voor je te zien. Visualiseer het en ga dan pas doen. Het klinkt misschien vreemd, maar ik zag die loods van 2500m2 waar je met vier man de deur moet opentrekken al voor me toen we begonnen. Als je het niet kunt zien, het je niet kunt inbeelden, heb je ook niets om naartoe te werken. Wij willen gewoon in de kortste tijd de beste en grootste zijn, ook in kwaliteit. En de enige manier waarop we dat echt kunnen bereiken is als onze visie en wat we doen compleet met elkaar in lijn zijn.’