Antilope Outdoor – Vanuit eigen passie beginnen.

Vanuit je eigen passie beginnen, zo zien we het graag bij Webwinkelkeur. Antilope Outdoor is een outdoor winkel aan de A15, midden in Drechtsteden. De eigenaren zijn fanatieke wandelaars, en begonnen hun webwinkel tijdens een goede wandeling. Al snel groeide het idee uit tot een heuse webwinkel en iets later volgde ook een fysieke. ‘Als je geholpen wordt, zoals je zelf geholpen zou willen worden dan zorgt dat voor onderscheidt’, is de eigen kijk op het sportieve ondernemerschap van de eigenaren van Antilope Outdoor. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral verder.

Op de webwinkel wordt aangegeven dat de eigenaren van Antilope Outdoor ook zelf fanatieke wandelaars zijn. Is vanuit hier de interesse in een outdoor zaak begonnen, of is hier een andere reden voor?

Klopt, we waren onderweg en een beetje aan het filosoferen over fietsen, mooie bestemmingen en leuke producten. Tot we op een gegeven moment tegen elkaar zeiden, hoe leuk zou het zijn om hier dagelijks mee bezig te zijn. Dat bleek de basis voor de winkel en webwinkel zoals die nu staat.

DSC_2053
De eigenaren van Antilope Outdoor voor hun winkel

Hoe is de groei gegaan? Ging het geleidelijk of waren er echte keerpunten?

Met behoorlijke fluctuaties. We voeren een behoorlijk seizoensgebonden product. Het is ook een ontdekkingsreis, wat werkt wel en wat brengt uiteindelijk niet het gewenste resultaat. We merken dat online verkoop maar ook zeker oriëntatie voor steeds meer mensen belangrijk is en dus moeten wij daar ook aanwezig zijn.

U geeft aan dat online verkoop steeds belangrijker wordt, maakt u dan ook actief gebruik van sociale media, zoekmachine optimalisatie en andere vormen van online marketing? Zo ja, merkt u een groot verschil met offline marketing kanalen?

We hebben een Facebook en Twitter account, met name de eerste is voor ons een leuk medium om nieuwe of interessante dingen te communiceren. Zoekmachine optimalisatie is een bijna dagelijks terugkerend vraagstuk. Het vervelende is dat het best wel ongrijpbaar is en blijft, hoewel er natuurlijk genoeg vuistregels zijn, die we proberen toe te passen. We zijn aangesloten op Marktplaats, beslist.nl en Google shopping. Alleen aanmelden is niet genoeg, uitzoeken hoe en wat werkt is de grootste klus.

Er is een wereld van verschil tussen online en offline marketing activiteiten, maar allebei hebben we het nodig. Onze fysieke winkel is het belangrijkste afzetkanaal, dus mensen uit de directe omgeving, die ook aangesproken worden door offline marketing zijn heel belangrijk. De combinatie is van belang.

Antilope Outdoor heeft zowel een fysieke winkel (langs de A15, midden in de Drechtsteden) als een webwinkel. Wanneer kwam je op het idee om een webwinkel te starten?

Het begon met het idee om een webwinkel te starten. Maar dat bleek al vrij snel onmogelijk voor de high-end producten die wij graag wilden voeren. Daarom zijn we begin 2013 gestart met de fysieke winkel en daarnaast direct ook met de webwinkel. Het is eigenlijk nooit een vraag geweest of er een webwinkel zou moeten komen, het was en is meer een vraag hoe die eruit moet zien. Leuk maar tijdrovend.

DSC05792
Antilope Outdoor, een zonnige dag!

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit bij Antilope Outdoor?

Omdat we nog in de opstartende fase zitten hebben we afwisselend ook nog onze vaste baan. Afwisselend werken we dan in de winkel. Een gemiddelde werkdag bestaat dus eigenlijk niet.

Merk je een groot verschil tussen het ‘runnen’ van een webwinkel en van een fysieke winkel? Zo ja, wat zie je als het grootste verschil?

Ja een heel groot verschil. Misschien is het belangrijkste wel het persoonlijk contact wat je via een webwinkel mist. Outdoor draait goeddeels om beleving en dat is juist heel erg lastig via internet. De opmaak van onze huisstijl probeert daarin nog iets goed te maken, maar uiteindelijk blijft en website een ´koud´ verkoopplatform.

Wat onderscheidt jullie van andere outdoor winkels?

Snelheid, vandaag besteld is morgen in huis. Mocht het onverhoopt niet binnen zijn dan altijd snel via de mail of telefoon contact. De tijd nemen voor een goed advies en mensen de kans geven om in alle rust meerder producten te proberen. Advies op basis van praktijk kennis, theoretische kennis van de producten en gefocussed op een oplossing voor de klant en niet een commercieel top deal.

Om een idee te geven, redelijk recent hebben we voor iemand 4 reistandenborstels opgestuurd. Graag in 4 verschillende kleuren. Onze bestelling bij de leverancier bevatte maar 1 kleur, terwijl we er uitdrukkelijk om 4 hadden gevraagd. Navraag bij de leverancier leerde dat het onmogelijk is om een kleur te kiezen, een tandenborstel met een verkoopprijs van z’n 1,75 Euro gaat in bulk en het is commercieel niet verantwoord om er tijd in te  steken. Uiteindelijk zijn ze toch gekomen en was de klant blij. Koste ons tijd en geld, maar als je geholpen wordt zoals je zelf geholpen zou willen worden dan zorgt dat voor onderscheidt.

CIMG1753
De binnenkant van de winkel.

Als je overnieuw konden beginnen met Antilope Outdoor, wat zou je dan anders hebben gedaan?

Direct met ons huidige kassasysteem zijn begonnen. Onze eerste leverancier ging na 2 maanden failliet en de helft werkte niet.

Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Heb je ambitie om verder te groeien?

We willen graag kunnen leven van de winkel, maar verder is groei niet onze drive. Mensen enthousiasmeren voor en het van dienst kunnen zijn bij het buitenzijn is onze belangrijkste motivatie voor de toekomst. We hopen en verwachten dat mensen graag geholpen willen worden door ervaringsdeskundigen. Anders krijg je het voorbeeld van de dokter die niet kan opereren maar de patiënt instructies geeft hoe bij zichzelf een operatie uit te voeren.

Heb je ter afsluiting nog wat toe te voegen?

We vinden het leuk om samen te werken met organisaties die proberen het beste te zijn in dat wat ze doen. Bedankt WebwinkelKeur dat jullie dat nastreven en wij van jullie diensten gebruik mogen maken.

Klein puntje, probeer als review websites ook de verkoopportalen (zoals beslist.nl, marktplaats etc) te overtuigen dat het geen goed idee is dat iedere webshop 10 review omgevingen moet hebben om op de verschillende site ervaringen te kunnen delen. Veel beter is dat verkoopplatformen de reviews van de systemen die daarvoor gemaakt zijn gebruiken, zoals Webwinkelkeur.

Reactie WebwinkelKeur: Zijn we helemaal mee eens. Grote partijen als Beslist en Marktplaats zullen echter graag eigen reviews blijven verzamelen in verband met de extra unieke content, extra verkoopargumenten en voor binding van webwinkels. Zelf zijn we wel aan het kijken of we als keurmerk ook een bundeling kunnen maken van deze reviews. In de praktijk is dat echter lastig.