Skip to content

Blog

Verschil product reviews en webwinkel reviews

Verschil product reviews en webwinkel reviews

2724
0
0

Er is nog wel eens wat onduidelijkheid rondom reviews, sommige webwinkels laten hun producten beoordelen, anderen hun dienstverlening en sommigen lijken het te combineren. De ene review is de andere niet, graag leggen we je daarom uit wat precies het verschil is tussen productbeoordelingen en webwinkelbeoordelingen.

Webwinkel review

De naam zegt het eigenlijk al. Een webwinkel review is een review welke primair dient in te gaan op jouw dienstverlening. In een webwinkel review vraag je de klant om zaken te beoordelen als levertijd, communicatie, prijs & garantie. Kortom allemaal zaken die over jouw bedrijf gaan en haar dienstverlening. Natuurlijk zal een klant in een dergelijke review ook wel iets zeggen over het gekochte product, maar het hoofdzakelijke doel is jouw dienstverlening te beoordelen.

Een verzoek om jouw webwinkel te beoordelen verstuur je dan meestal ook kort na levering. De bestelling staat dan nog vers in het geheugen van de klant.

Webwinkel reviews kun je vervolgens weer tonen op elke pagina van jouw website, ze gaan niet specifiek over één product maar zijn bedoeld om het vertrouwen in jouw bedrijf en daarmee de conversie te verhogen. Jij bent dan ook de enige die webwinkel reviews kan verzamelen.

Product review

Een product review gaat om de eigenschappen van een product. Je vraagt hierin een consument primair hoe goed het product bevalt in gebruik, wat de prijs/kwaliteit is, etc. Een product review is dan ook te koppelen aan een specifiek product (of dienst).

In principe zou je product reviews samen met andere webwinkels kunnen delen. Er zijn immers meer webwinkels die hetzelfde product verkopen.

Een verzoek om een product te beoordelen is het meest relevant enkele weken tot maanden na aankoop. De klant heeft dan immers tijd gehad om het product te gebruiken en weet de voor- en nadelen van een product.

Combineer product reviews met webwinkel reviews

Wij raden af om in hetzelfde verzoek zowel een product als jouw dienstverlening te beoordelen. Zoals aangegeven wordt een webwinkel review bij voorkeur gedaan kort na aankoop en een product review enkele weken tot maanden later. Deze twee combineren in één review is dan ook lastig.

We raden je dan ook aan om allereerst een webwinkel review verzoek te versturen. Dat kan bijvoorbeeld via WebwinkelKeur. Doe dit circa 4 dagen na verzending van de volledige bestelling.

Vervolgens kun je circa 4-6 weken later een verzoek voor een product review versturen. Het voordeel is dan dat de consument nogmaals aan jouw webwinkel herinnerd wordt. Wellicht is hij dus op zoek naar een nieuwe aankoop. Dit nogmaals op een later moment doen kan dus leiden tot een herhaalaankoop.

Wil je jouw klanten niet twee keer lastig vallen met een verzoek? Dan raden we je aan om in ieder geval webwinkel reviews te verzamelen. Jou beoordelen kunnen immers alleen jouw klanten, terwijl beoordelingen over jouw producten wellicht ook elders beschikbaar zijn.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *