Kabeltje.com – “Je wordt niet zomaar webwinkelier”

In de rubriek “Webwinkel in beeld” geeft een webwinkel een kijkje in de keuken en zijn visie op het ondernemen op het internet. Deze keer is het de beurt aan Wouter Hol van Kabeltje.com. Hij heeft niet alleen een erg succesvolle webwinkel, ook deelt hij regelmatigs podcasts gericht op webwinkeliers via Webwinkel.FM. Lees deze keer hoe Kabeltje.com de stap maakt van zolderkamertje webshop tot dé specialist op kabel gebied, webwinkelier word je namelijk niet zomaar.

Hoe is het idee voor Kabeltje.com ontstaan?
Toen ik nog op de middelbare school zat verkocht ik alles wat los en vast zat via het internet. In het begin ging dat via zogenaamde inkoopacties. In een inkoopactie bestelden veel mensen dezelfde producten bij 1 leverancier. Zodoende kreeg je korting. Via de inkoopacties sites bood ik samen met een vriend vanalles aan. Het begon met baseball caps –binnen 3 weken had ik 150 petjes verkocht- en ging al snel door naar tshirts en truien, maar ook bar en cocktail accessoires, energie drankjes, tuinsproeiers. De gekste dingen verkochten we. Op de inkoopacties sites werd ook vaak gevraagd naar een artikel of product. Zo vonden veel mensen het vervelend dat de kabels bij de gewone elektronica winkels zo duur waren en wilden ze graag een inkoopactie voor kabels zien. Zodoende begonnen we met de verkoop van kabels. Dat was al direct een enorm succes. Binnen een paar weken verkochten we voor duizenden euro’s aan kabels.
Voor elke inkoopactie registreerden we een paar domeinnamen onder het mom van “je weet maar nooit”. In eerste instantie was dat bedoelt om de plaatjes op te hosten, maar al snel volgden eenvoudige webshops. Zo hadden we op gegeven moment een handvol webshops draaien, waaronder kabeltje.com. Al vanaf het begin liep Kabeltje.com verreweg het best. Waar onze andere shops een paar bestellingen in de week hadden, deed kabeltje.com er een paar per dag. Uiteindelijk hebben we besloten om alles dicht te doen en alleen verder te gaan met Kabeltje.com.

Hoe ging het opzetten van de webwinkel? Tegen welke valkuilen liep je aan?
We hebben vanalles uitgeprobeerd. Elke webwinkel draaide op een ander platform, zodat we goed konden testen  welk platform het beste was. Uiteindelijk is de keuze gevallen voor Zen-cart, omdat die op dat moment het beste opgepikt werd door Google en het snelste draaide.
Een grote valkuil waar wij in liepen was het kunnen verwerken van een groter aantal bestellingen en het managen van een steeds groter wordende voorraad. 2 bestellingen per dag kan je nog wel even na schooltijd inpakken. 20 bestellingen per dag wordt al vrij lastig, daar ben je toch wel een paar uur mee bezig als je niet uit kijkt (en lang moet zoeken naar waar je ook alweer de kabeltjes opgeslagen hebt). 100 bestellingen per dag wordt gewoon problematisch. Ons systeem was niet goed genoeg geautomatiseerd om zulke aantallen te kunnen verwerken. Er moesten te veel handelingen verricht worden om een bestelling te verwerken. Ik heb toen een paar nieuwe modules laten ontwikkelen zodat we bijvoorbeeld een hele rits aan bestellingen tegelijkertijd konden printen, op “verzonden” konden zetten en een verzendetiket konden printen. Dat scheelt je toch alweer 3 uur werk op een dag!
Uiteindelijk konden we het echt niet meer aan om zelf de logistiek te verzorgen. Ons magazijn was een bende en nieuwe medewerkers –studenten en vrienden van ons- konden de kabels niet meer terug vinden. In 2010 hebben we besloten om de logistiek uit te besteden aan een bedrijf. Dat betekent dat zij de kabels opslaan en de orders inpakken.

Wouter Hol als winnaar van de Thuiswinkel Award XS 2012 in de categorie Consumentenelektronica, ook het jaar daarvoor won Kabeltje.com deze publieksprijs

Wat zou je anders doen wanneer je weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen?
Achteraf kan je altijd beter zeggen wat je beter had kunnen doen. Met de kennis van nu had ik toen, met hulp van een lening, een veel snellere start kunnen maken. We hadden dan direct kunnen knallen met de marketing, enorm assortiment kunnen aanbieden en dergelijk. We hebben nog altijd geen lening of ander vreemd vermogen in de zaak zitten. Dat brengt rust, maar ook beperkingen in je groei. Toch zou ik niemand willen adviseren om een lening te nemen.

Hoe hebben jullie de marketing aangepakt om van een beginnende webwinkel te komen tot wat jullie nu zijn?
We zijn direct begonnen met adwords. Wat we dan altijd deden is ons zo goed mogelijk inleven in de klant. Wat zou een klant nou intikken in Google als hij inderdaad op zoek is naar een kabel om die via internet te bestellen? Zo hadden we toentertijd de keywords bepaald. Als je op gegeven moment honderden euro’s per week aan het uitgeven bent aan Google, dan wil je toch wel zeker weten dat dat werkt en of dat niet beter kan. Zodoende zijn we op zoek gegaan naar het allerbeste bureau om onze adwords campagnes aan toe te vertrouwen zodat we optimaal gebruik maken van ons budget.
Verder geloof ik heilig in het hebben van eigen voorraad. Ik hoef nooit nee te verkopen als mijn site zegt dat het op voorraad is. We zijn namelijk niet afhankelijk van een of andere leverancier of andere moeilijke “just in time” constructie. Nee, wij hebben gewoon enorme planken met enorme stapels kabels liggen, zodat we altijd direct kunnen versturen. Dat is wat de klant wilt.

De webwinkel is opgezet in 2007 op het moment dat jullie nog naar school gingen, op welk moment heb je besloten full-time met het bedrijf aan de slag te gaan?
Ik stopte na een half jaar met mijn HBO studie omdat ik het niks vond. Ik heb toen nog kort gewerkt als uitzendkracht in het magazijn van een lokale groothandel. In het najaar van 2008 werd het zo druk dat het geen zin maar had om te werken voor die groothandel. Ik had met ze afgesproken dat ik alleen voor ze zou werken als ik af en toe zou mogen bellen onder werk. Ik was op gegeven moment meer aan het bellen dan aan het werk voor de groothandel. Sinds het najaar van 2008 werk ik dus fulltime voor het bedrijf. Toen woonde ik nog bij mijn ouders dus het gaf niet zo veel als er een maand minder winst (lees: meer geïnvesteerd) was. Toen hadden we al parttime personeel voor ons werken, in 2009 namen we de eerste fulltime krachten aan. Toen begonnen we ook met onszelf een (minimum) salaris uit te betalen.

Welke werkzaamheden verzorgen jullie zelf en welke deel is extern onder gebracht?
Ik geloof in het uitbesteden van werkzaamheden die een ander bedrijf beter en goedkoper kan doen dan wijzelf. Zodoende hebben we best een groot gedeelte uitbesteed. Het belangrijkste is de logistiek. Sinds april 2010 is dat uitbesteed aan een bedrijf hier een paar kilometer verderop. Ook de SEA, oftewel de Google advertenties, worden door een ander bureau verzorgd. Daarnaast is ook de ICT, dus het programmeerwerk, hosting en onderhoud van onze site, uitbesteed aan een ander bureau.
Wat we zelf doen is onder andere de klantenservice, inkoop en het gewone management van het bedrijf. Ook de invulling op de shop, facebook en twitter en blogs verzorgen we zelf.

Wat onderscheidt jullie van andere webwinkels?
In 2007 was het nog revolutionair dat je binnen 24 uur kon leveren uit eigen voorraad. De weinige webwinkels die toen ook kabels verkochten die leverden pas na een week of nog langer. Niemand die daar op gaat zitten wachten. Mede daardoor hadden wij een flinke voorsprong op de rest. Inmiddels is dit gemeengoed geworden. De vele nieuwe concurrenten die er bij gekomen zijn die doen dat ook, of pretenderen in elk geval dat te doen.
Wel zijn wij een van de weinigen die orders tot 9 uur  ’s avonds (binnenkort half 10) aan kunnen nemen en dezelfde dag nog verzonden kunnen hebben, zonder daar extra kosten voor te rekenen. Lang niet alle andere webwinkels kunnen dit en er zijn er zelfs die meer verzendkosten durven te vragen als je na de middag besteld.
Daarnaast leveren wij gewoon de allerbeste service. Zonder onze klanten daar voor te belonen of te verleiden, hebben ruim 21.000 mensen onze service beloond met een 9,2 als rapportcijfer. Concurrenten hebben dit opgelost door hun klanten korting te geven als ze een 10 gaven voor hun service. Dat is leuk, maar geeft natuurlijk niet een realistisch beeld van hun service.
Onze service houdt onder andere in dat je gewoon kan bellen met ons als je een technische vraag hebt over kabels of aansluiten. Je krijgt dan direct mij of een van mijn drie collega’s aan de lijn. Je krijgt direct goede en begrijpbare hulp en/of advies. Ik durf te beweren dat er geen enkele andere webwinkelier in Nederland is die meer van kabels af weet dan ikzelf. Veel bekende winkelketens en ook veel webwinkels verwijzen daarom de “moeilijke” klanten door naar ons.

Hoe zien jullie de toekomst van Kabeltje.com?
Rooskleurig.

Wat zal er in de toekomst veranderen in webwinkelland?
Elke webwinkel zal alles continue blijven verbeteren. In de toekomst wordt het dus alleen maar moeilijker om een webwinkel te hebben en vooral te beginnen. Maar dat is ook juist de uitdaging. Zorg dat je altijd een stapje voor bent op de concurrent. Wij gaan vooral uit van onze eigen kracht en zullen dus vooral onze eigen site blijven verbeteren. Ik denk dat elke webwinkelier dat zou moeten doen. Je site is toch het belangrijkste, meestal zelfs het enige, platform waar de daadwerkelijke verkoop en dus de omzet vandaan komt.

Welke tip zou je geven aan startende webwinkeliers om een succes te maken van hun webwinkel?
Als je een webwinkel begint, zorg dan dat je goed snapt waar je aan begint. Heel vaak zie ik mensen die ook een webwinkel willen beginnen omdat ze gehoord hebben dat je daar geld mee kan verdienen of omdat ze denken dat zoiets makkelijk te doen is. Ik zeg dan: “Je wordt ook niet zomaar hartchirurg en zo word je ook niet zomaar webwinkelier”. Daarmee bedoel ik niet dat je een zware opleiding moet volgen, maar wel dat je moet weten waarmee je bezig bent. Zorg dat je weet wat je gaat verkopen en zorg dat je vooral een goede, realistische reden geeft aan de consument om bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Als je die reden niet kunt bedenken of niet kunt geven, dan ben je al gedoemd te mislukken.
Verder moet je goed nadenken over hoe je de logistieke keten gaat inrichten. Neem je de producten zelf op voorraad? Of ga je direct vanaf jouw leverancier versturen? En waarom? Veel webwinkeliers gaan hier aan voorbij. Die denken veel na over hippe dingen als SEO, social media en zulke dingen, maar vergeten de basis, namelijk het kunnen leveren van een product.