Edelrijk.nl: Succes door service

Deze keer interviewen we in de rubriek “webwinkelier in beeld” Maurice Valentijn van Edelrijk.nl. Edelrijk is sinds begin 2013 online, Maurice is echter geen onbekende in e-commerce land. Naast eigenaar van een hostingbedrijf runt hij diverse online ondernemingen. Edelrijk heeft een bijzonder assortiment, naast een aanbod pendels en edelstenen vallen vooral de kristallen schedels op in het assortiment. Graag bekijken we hoe deze ervaren ondernemer dit niché product aan de man brengt.

Hoe is het idee voor Edelrijk.nl ontstaan?
Dat is niet van de ene op de andere dag geweest, persoonlijk “heb” ik al langere tijd iets met edelstenen en dan voornamelijk kristallen schedels en de mythe daarom heen. Het heeft dan ook een jaar geduurd voor ik er iets “zelfstandig” mee wou gaan doen, toen uiteindelijk die keuze was genomen moest er gekeken worden in welke vorm. Dat werd al snel een webwinkel als keuze aangezien ik -al zeg ik het zelf- redelijk wat e-commerce kennis heb. Het moest en zou in elk geval gespecialiseerd worden in edelstenen en dan kristallen schedels en alles uit voorraad leverbaar.

Edelrijk voorpagina van 16 mei 2013
Edelrijk voorpagina van 16 mei 2013

Waarom ben je direct begonnen met een eigen voorraad?
Ik wil weten wat we verkopen, het vasthouden, voelen en weten wat een product inhoud. Zo bouw je de beste klantenservice, immers weten we waarover we praten ipv een handleiding voorlezen van product x en y. Daarnaast kunnen we die extra mile lopen voor de klant die iets met spoed nodig heeft. Edelstenen zijn tijdloze producten, de investering in de voorraad is dus niet op langere termijn met een verlies van waarde.

Hoe ben je aan de leveranciers voor de producten gekomen?
Ik ken mijn weg redelijk goed op internet en had al een kleine 7 jaar ervaring met inkopen ook vanuit het buitenland. Al vrij snel had ik een aantal leveranciers gevonden welke konden leveren wat ik graag wilde aanbieden. Hierin is wel gekeken naar de kwaliteit vs service i.p.v. enkel de inkoopprijs. Edelstenen en voornamelijk kristallen schedels zijn een lastig product om te verkopen omdat de “klik” er moet zijn met de potentiele koper. Het was dus van groot belang dat we van alles wat we inkopen op voorhand al keuze konden maken aan de hand van geleverde (unieke) foto’s van de kristallen schedels. Wij hebben inmiddels een dergelijke verstandhouding met de leveranciers dat we op voorhand duidelijke unieke fotos krijgen waaruit we vervolgens onze keuze maken.

In het assortiment heb je o.a. Kristallen schedels. Dit lijkt een redelijk niche product. Hoe bereik je hiermee effectief geïnteresseerden?
Dat klopt, de kristallen schedels zijn voor mij persoonlijk ook de doorslag geweest om te beginnen met de webwinkel. Het is een zeer select publiek welke kristallen schedels zoekt om te kopen, maar zijn wel erg trouw. Onze kracht om steeds meer publiek te bereiken voor kristallen schedels is groot inkopen waardoor de prijs lager is dan onze concurrenten maar toch met een gezonde winstmarge om te kunnen groeien. Ook hebben wij de kristallen schedels in al hun voorkomende vormen. Van menselijke schedel tot raven schedel. En achter iedere vorm van kristallen schedel hangt zijn eigen verhaal/mythe. Ook klanten die “speciale” schedels wensen (denk hierbij aan een edelsteen soort) kunnen wij van dienst zijn. Zo zijn wij de eerste in Europa met fluoriet en rozekwarts raven schedels omdat wij ze speciaal hebben laten maken.

Je hebt het over een Mythe achter de schedels?
Kristallen schedels bestaan al eeuwen, er zijn dan zoals de mythe ook gaat 12 schedels gevonden die gelinkt zijn aan de oude maya, Atlanta. Deze zijn zodanig oud maar hebben een zo hoge bewerking graad waarvan we pas hedendaags de technieken hebben om ze te kunnen maken. Dat fascineert me enorm. Kristallen schedels worden aangekocht wegens hun vermeende krachten en kennis door veelal mediums of die er een “klik” mee hebben. De kristallen schedels worden dan ook niet geassocieerd met de dood o.i.d. maar als kennisbron.

Ik heb vernomen dat je ook regelmatig op beurzen staat. Hoe rendeert deze vorm van offline marketing?
Het is voornamelijk naamsbekendheid wat je ermee genereert, op de beurzen zijn ze het traditionele edelsteen werk nog gewend. Wij staan er met naast de reguliere edelstenen met gemiddeld circa 70 tot 100 kristallen schedels in alle maten. Hierdoor komen er interessante gesprekken naar voren zoals waarom schedels, waar komen ze vandaan. De visitekaartjes van ons vliegen op beurzen in elk geval de deur uit vanwege het “edelkadootje” wat we ervan gemaakt hebben. Door de beurzen hebben we in elk geval al een 2500+ edelkadootjes verspreid en dus ook onze naam “welke men meeneemt”.

Origineel cadeau met visitekaartje
Origineel cadeau met visitekaartje

Wat zou je anders doen wanneer je weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen?
Niets eigenlijk, vanaf dag 1 dat we online zijn is het met een duidelijke visie door ervaringen in het verleden. We zijn te kort online om ook daar nu al goede conclusies uit te trekken of we iets anders hadden moeten doen.

Er zijn veel hobby matige webwinkels in dezelfde branché. Op welke manier onderscheiden jullie je van deze webwinkels?
Zoals in elke branche heb je hobbymatige webwinkels online, onze kracht is voornamelijk gericht op de voorraad die we hebben. Alles wat online staat is uit voorraad leverbaar tegen lage (of geen) verzendkosten. Kortom korte levertijden garanderen en betaalbare prijzen. We zijn tot elke dag 20.00 bereikbaar op de klantenservice en weten waarover we praten in tegenstelling de 1001 dropshipper werkende webshops die zelf hun producten niet eens kennen of ooit in handen hebben gehad. Daarnaast uiteraard het specialisme in producten, we zijn geen warenhuis met van alles en nog wat maar behouden de “visie” op 1 productsoort maar dan in al zijn facetten.

Hoe zal Edelrijk er over 2 jaar voor staan?
Goh, dat is een lastige vraag hoe we er dan voorstaan, ik heb geen flauw idee. Wat ik wel weet waar we naar toe willen werken in 2 jaar tijd. Een nog groter aanbod van edelstenen, ook de boeken afdeling moet hierin groeien. Eigenlijk de “bol.com of wehkamp” voor edelstenen, kristallen schedels en wat er mee te maken heeft. Bekend staan als “specialist in”. We investeren nu voornamelijk in uitbreiding van aanbod, en we houden een reserve voor de klantenservice te optimaliseren in bereikbaarheid en verzendprocessen heen en terug optimaliseren.

Wat zal er in de toekomst veranderen in webwinkelland?
We zien erg hard de mobiele markt opkomen, tablets en smartphones. Steeds meer consumenten zijn “couch buyers” daar zullen we het komende jaar dus extra veel aandacht aan gaan geven in de webwinkel zelf.

Ederlijk: Van wireframe ontwerp naar mobiel design
Ederlijk: Van wireframe ontwerp naar mobiel design

Hoe verschillen “coach buyers” van “normale” bezoekers?
We zien inmiddels een trent van in begin van de avond via een mobiel device bezoekers en zoekacties. En dan 1,5/2 uur later gemiddeld via normale PC de bestelling. Dit is mede doordat onze website nog niet optimaal is voor mobiel gebruik inclusief afreken procedure. We zijn echter te kort online, en hebben de focus eerst op de klantenservice gelegd om er nu definitieve uitspraken over te doen. Ook betaalopties krijgen steeds meer mogelijkheden voor betalingen via een mobiel device. Komende 6 maanden zullen we dus a/b testen gaan doen hoe dit beste aan te pakken. In Q1 2014 moet alles 100% mobiel compatible zijn.

Welke tip zou je geven aan startende webwinkeliers om een succes te maken van hun webwinkel?
Verwacht niet dat als je een product online plaatst in een webwinkel dat het automatisch verkoopt. Richt je op service ipv “snelle sales”. Dan bouw je een vaste klantenkring die automatisch een aantal euro meer over hebben voor een product omdat ze weten “dat het geregeld wordt”

Marcel, Bedankt voor de tijd nemen om ons te leren kennen en te plaatsen in een leuk artikel! Ook namens Suzanne en rest van edelrijk team!