2020: een jaar in het teken van corona

2020 een jaar in het teken van corona

2020: het jaar dat in het teken stond van de pandemie. Traditioneel schrijven we eind december of begin januari een terugblik op het afgelopen jaar en een vooruitblik naar het komende jaar. Dit jaar moesten jullie een maandje langer wachten. Dit geeft echter goed weer hoe druk en hectisch 2020 voor ons is geweest.

Uiteraard stond het jaar onverwachts in teken van corona. Iets wat aan het begin van het jaar nog een gekke ziekte in China was die hooguit de aanvoer van producten verstoorde, werd al snel de realiteit in ons kikkerlandje. Naast thuiswerken betekende dit voor ons team ook een flinke aanwas van nieuwe leden. Zakelijk gezien erg mooi, maar met de kinderen thuis en extra keuringen, disputen, vragen en moderaties extra druk. Allereerst wil ik dit blogbericht gebruiken om het team nogmaals te bedanken. Vorig jaar schreef Daan al dat het team veerkracht liet zien, deze veerkracht was dit jaar nog eens dubbel en dwars nodig!

Naast de impact van corona op ons team waren er ook ondernemers die het zwaar hadden. Denk aan dat ze offline verkopen of in een bepaalde sector actief zijn die enorm is getroffen door corona. Voor die ondernemers wilden we dit jaar wederom ons steentje bijdragen. Dit is een druppel op een gloeiende plaat, maar het gebaar werd door veel ondernemers gewaardeerd. Aan de andere kant zagen e-commerce ondernemers juist hun omzet stijgen, we hopen natuurlijk dat jij je tot die laatste groep mag rekenen!

Nieuwe website & 10-jarig bestaan

Met alle focus op corona zou je bijna vergeten dat we dit jaar veel gave dingen hebben gerealiseerd. We vernieuwden onze hele website en zijn dan ook tevreden met het resultaat. Wel gooide corona wat roet in het eten. We wilden namelijk graag het effect van de nieuwe site meten, maar het effect van corona op de statistieken was te groot om wat zinnigs te kunnen zeggen.

Dan zouden we nog bijna vergeten dat we dit jaar ons 10-jarig bestaan hebben gevierd! Dat moest wat kleinschaliger en online plaatsvinden in verband met de maatregelen. Het was echter toch een mooie mijlpaal om even bij stil te staan.

WebwinkelKeur bestaat 10 jaar
WebwinkelKeur bestaat 10 jaar

iDeal slechts 12 cent per betaling

Het jaar 2020 begonnen we met een mooie samenwerking. Op de Webwinkel Vakdagen brachten we het partnerschap van Buckaroo onder de aandacht. WebwinkelKeurleden konden (21-02-2024 gestopt) hierdoor voor slechts 12 cent iDeal betalingen accepteren. Ook andere online betaalmethodes zijn tot 60% goedkoper! Dit zonder maandelijkse abonnementskosten of staffelvoorwaarden. Een mooie extra reden om lid te worden van WebwinkelKeur – al zeggen we het zelf! Bekijk het actueel overzicht van exclusieve kortingen.

Een nieuw functie: Product Reviews

Ons development team zat in 2020 zeker niet stil. Naast het vernieuwen van onze website, werden er gave nieuwe functies ontwikkeld. Zo zorgden we voor allerlei optimalisaties, denk daarbij aan: onze vernieuwde mobiele sidebar, het automatisch toevoegen van externe reviewscores of de detectie van nepreviews om de betrouwbaarheid van ons platform te garanderen.

Naast optimalisaties was er nog tijd voor nieuwe functies! Bij het ontwikkelen van nieuwe functies luisteren we graag naar de wensen van onze leden. Product reviews was daarbij de meest gevraagde functie. U vraagt, wij draaien! Daarom hebben we afgelopen jaar product reviews geïntroduceerd voor de WooCommercegebruikers onder ons.

De product reviews koppeling maakt het mogelijk om reviews over je producten te verzamelen als onderdeel van de normale reviewflow. De klant krijgt nog steeds maar één reviewverzoek, maar kan daarbij kiezen om specifiek zijn gekochte producten ook te beoordelen. De beoordelingen stuurt onze software weer terug naar je webshop, waardoor deze reviews op je productpagina verschijnen. Hiermee kun je sterren in Google verdienen, tevens zorgt het voor een hogere conversie en minder retouren.

Wij hopen komend jaar de ondersteuning voor product reviews uit te breiden. Zodat gebruikers van andere software gebruik kunnen maken van deze nieuwe functie.

product reviews dashboard
Product reviews verzamelen als onderdeel van de normale reviewflow

Een nieuw badge: “Hart voor de zaak”

Met ons manifest voor goed ondernemerschap willen we leden de kans geven om zichzelf nog beter te profileren. Door het ondertekenen van het manifest geef je aan dat je staat voor eerlijk ondernemerschap op het gebied van reviews verzamelen, belasting betalen, duidelijke communicatie en niet dropshippen (via sites als AliExpress).

Daarnaast geven we je de mogelijkheid om op jouw ledenprofiel van WebwinkelKeur je eigen smoel te laten zien :)! Als kleine tot middelgrote ondernemer is het goed om de mens achter je webshop te laten zien. Het wekt vertrouwen op en vergroot de gunfactor wanneer je laat zien waar jij als ondernemer en mens voor staat. Middels foto’s en een persoonlijk verhaal geef je jouw ledenprofiel een eigen gezicht.

Heb je het manifest nog niet ondertekend of nog niet voorzien van leuke persoonlijke foto’s? Lees dan nog even ons introductiebericht. Al 567 ondernemers gingen je voor, waaronder Erna van Hondencadeautjes.nl!

Voorbeeld van de nieuwe ondernemersbadge voor Hondencadeautjes.nl
Voorbeeld van de nieuwe ondernemersbadge voor Hondencadeautjes.nl

Teamuitbreiding

Naast nieuwe functies hebben we het afgelopen jaar nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. Allereerst kwam Tsanko ons development team versterken, waardoor we nu meer capaciteit hebben om gave dingen te ontwikkelen. Tevens zijn Lana en Nizella gestart als support expert. Zij zorgen ervoor dat jij netjes geholpen wordt of het nu gaat om een vraag, keuring of een geschil.

Nieuwe collega's in 2020
Nieuwe collega’s in 2020

Hoe we dit jaar goed ondernemerschap beloonden

De missie van WebwinkelKeur is om goed ondernemerschap te belonen. Dat doen we o.a. door webshops, die voldoen aan onze gedragscode, te voorzien van een keurmerk en webshops die een stapje extra zetten te belonen met badges.

Op het moment dat ik deze blog schrijf zijn er 7.900+ webshops aangesloten bij WebwinkelKeur. Een onverwachte grote groei, mede doordat het aantal klanten dat online hun aankopen moesten doen flink toenam.

Wat hebben we zoal gedaan in 2020? Een paar gegevens op een rijtje:

• Er zijn 8.955 juridische keuringen uitgevoerd. Zo helpen wij webwinkels om de wetten en regelgeving juist toe te passen.
  • Er kwamen 1.410 problemen van klanten binnen die er met de webwinkel niet uitkwamen. Bij 22 van deze geschillen is het ons helaas niet gelukt om beide partijen bij elkaar te brengen en is er een juridisch bindend advies gevraagd bij de geschillencommissie DigiDispuut.
  • Er zijn 711.142 reviews verzameld door onze leden. Deze ervaringen kunnen potentiële klanten helpen bij het maken van een juiste keuze bij welke webwinkel zij hun product het beste kunnen bestellen.
  • Het manifest werd door 567 ondernemers ondertekend voor goed ondernemerschap.

2021: Tijd voor kwaliteit

Helaas staat het begin van 2021 wederom in het teken van corona. We werken nog steeds thuis, maar we hopen in de loop van 2021 weer langzaam terug te keren naar ons kantoor. Natuurlijk blijft thuiswerken voor het team mogelijk en is het voor een online bedrijf goed te doen. Toch is het fijn om elkaar soms persoonlijk te kunnen spreken! Het was een hectisch jaar met veel groei en vernieuwing. Daarom is het goed om in 2021 meer rust te nemen en om aandacht te besteden aan de details.

Het jaar 2021 willen we benutten door bestaande zaken en functies te optimaliseren. In praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat we onze keuringen nog duidelijker en het plaatsen van reviews voor consumenten makkelijker willen maken, zonder enorme wijzigingen door te voeren. Succes zit hem immers in de details!

Daarnaast hebben we de ambitie om de product reviews functie, die we dit jaar voor WooCommerce lanceerden, ook voor andere partijen beschikbaar te stellen. We hebben hierbij onze leden gevraagd voor welke software ze graag ondersteuning zien. We hopen dit jaar meerdere pakketten te kunnen ondersteunen.

Dit allemaal betekent niet dat we dit jaar met niets nieuws komen, innovatie zit in ons DNA. Daarbij luisteren we graag naar welke nieuwe functies jullie (onze leden) vragen en proberen we terugkerende verzoeken mee te nemen in onze planning. Naast product reviews kijken we graag of er komend jaar tijd is voor aanvullende functies.

Leden, bedankt!

Dan rest me alleen nog om, naast ons team, tevens alle leden van WebwinkelKeur te bedanken. Fijn dat jullie massaal voor ons hebben gekozen! We blijven graag naar jullie luisteren, dus kom gerust met feedback of suggesties. Op een mooi en gezond 2021!