Is een website betrouwbaar? Doorloop de check!

Is een website veilig? Doorloop de check!

De online wereld is niet meer weg te denken. We kunnen én doen zoveel online, dat veel criminelen al enige tijd hebben ontdekt dat er hier makkelijk geld valt te verdienen. Bovendien is de pakkans online erg klein.. Hierdoor zien we dat de criminele activiteiten online de pan uit rijzen. Blijf daarom oplichters voor en check of een website betrouwbaar is. Ik geef je graag tips en tricks hoe je dit kunt doen!

1. Bepaal de officiële URL van het bedrijf

Helaas komt het regelmatig voor dat oplichters gebruikmaken van de naam én het KVK-nummer van een bestaand (bonafide) bedrijf. Zo kunnen oplichters bijvoorbeeld een domeinnaam als Bolaandbiedingen.com regristeren en de consument benaderen, om ze zo te kunnen foppen dat het van het welbekende domein Bol.com komt.

Niet alleen grote ondernemingen hebben hier last van. Zo zag ik recentelijk een politiemelding over het domein Modehuisvandam.nl. Dit, terwijl een bonafide bedrijf met de officiële URL Vandammode.nl al sinds 1995 vertrouwelijk opereert.

Screenshot van melding dat bonafide partij klachten ontvangt over een gelijknamige malafide partij
Een bonafide bedrijf ontvangt veel klachten over een malafide partij die hun naam misbruiken.

Dat iemand een domeinnaam heeft met daarin een bedrijfsnaam en een bestaand KVK-nummer op een website plaatst, bewijst dus nog niet dat de website echt van het vermelde bedrijf is. Gelukkig kun je controleren of de gegevens op de website echt zijn!

Via de website van de kamer van koophandel kun je aan de hand van het KVK-nummer kijken welke domeinnaam bekend is. Staat het domein niet bij de KVK ingeschreven, dan kan er sprake zijn van misbruik.

We zien in praktijk dat lang niet alle bedrijven hun domeinen netjes bij de KVK vermelden – ik zou dit overigens ondernemers wel zeker adviseren. Mocht je als consument twijfel hebben, neem dan contact op met het bedrijf om te valideren dat de domeinnaam echt bij het bedrijf hoort. Zoek daarvoor de officiële domeinnaam van een bedrijf bij de KVK op en neem telefonisch of per email contact op met de contactgegevens op die website om te vragen of een alternatief domein ook onderdeel is van het bedrijf.

Een voorbeeld van hoe de domeinnaam bij een bedrijf wordt weergegeven in de KVK
Domeinnaam van WebwinkelKeur is bij de KVK bekend

2. Let op spelfouten in domeinnaam

Het klinkt erg logisch, maar veel oplichters maken gebruik van subtiele verschillen in domeinnamen. Zo vervangen ze bijvoorbeeld de letter ‘o’ voor een nul ‘0’. Dan krijg je de twee domeinnamen als: b0l.com (malafide) en bol.com (bonafide). Een andere truc is om een letter toe te voegen in de URL waar je snel overheen leest. Dan krijg je bijvoorbeeld abnambro.nl in plaats van abnamro.nl. Sluw he?

3. Check op (veilige) betaalmethodes

Oplichters die valse domeinnamen aanmaken, zijn vaak uit op geld verdienen of het stelen van creditcardgegevens. Een indicatie van betrouwbaarheid is dan ook om te kijken of de webshop bijvoorbeeld achteraf betalen mogelijk maakt, zoals met Klarna of Afterpay.

Online criminelen zullen deze betaalmethodes niet snel aanbieden. Hun verdienmodel is meestal gebaseerd op het snel oplichten van veel mensen en de boel opdoeken als er klachten beginnen binnen te stromen. De pakkans is immers online erg klein..

4. Controleer of de keurmerken echt zijn

Vervelend, maar waar. Veel oplichters kopiëren de logo’s van bekende keurmerken en plaatsen deze op hun malafide website. Controleer dus altijd of het keurmerk dat wordt weergegeven écht aan deze website is toegekend.

Dit kun je bijvoorbeeld handmatig doen door naar de officiële website van het keurmerk te gaan en de domeinnaam op te zoeken. Daarnaast zijn er mooie tools die het controleren eenvoudiger maken. Via WebshopChecker.nl kun je bijvoorbeeld de echtheid van keurmerken en reviews bekijken én kun je te weten komen of er een melding is gemaakt bij de politie. Tevens zijn er browser extensies om de echtheid van keurmerken te controleren. Via veiligwebshoppen.nl kun je bijvoorbeeld direct zien of een webshop is aangesloten bij WebwinkelKeur.

Voorbeeld van hoe WebshopChecker weergeeft hoe betrouwbaar een website is
WebshopChecker helpt je om website checks automatisch uit te voeren.

5. Let op bij lange levertijden

Een groeiend probleem zijn vaak erg jonge ondernemers die snel geld willen verdienen met dropshipping. Hoewel ik niks heb tegen dropshipping als verzendmethode, gebruik ik de naam dropshippers in dit blogbericht om websites aan te duiden die klantenservice niet hoog in het vaandel hebben, maar als doel hebben enkel snel te verkopen.

Deze ondernemers hebben zelf geen voorraad, maar plaatsen de bestelling vaak regelrecht door naar (Chinese) websites, met als resultaat een duur product met lange levertijd, dat je zelf ook op AliExpress had kunnen bestellen.

Zie je dus erg lange levertijd voor bijna alle producten, dan is de kans groot dat je product rechtstreeks bij een consumentenwebsite in het buitenland wordt besteld. Let op: deze levertijden staan vaak in kleine lettertjes weergegeven en niet prominent bij het product!

6. Check hoe lang een website al bestaat

Veel oplichters en snelle dropshippers beweren op hun website dat ze al jarenlang bestaan. Dit doen ze bijvoorbeeld door slogans op hun webshop te plaatsen, als: “10.000+ tevreden klanten” of “Dé webshop voor (..) sinds 2010”. Wanneer een website nog niet lang bestaat, zijn zulke beweringen vaak verzonnen. Met als doel om de onwetende consument zo snel mogelijk over de streep te halen en op te lichten.  Controleer dus of een website al lang bestaat!

Gelukkig zijn hier ook eenvoudige methodes voor. Via https://www.sidn.nl kun je controleren sinds wanneer een domein bestaat. Vaak worden domeinnamen echter verkocht en hoeft de website/webwinkel nog niet zo lang te bestaan als de registratiedatum van een domein.

Het is dan ook verstandig om via web.archive.org te checken hoe een website er in het verleden uit zag en of er op het domein altijd al een webwinkel actief was.

Resultaat van Web Archive voor WebwinkelKeur.nl
Zo zag de voorpagina van WebwinkelKeur.nl er in 2010 uit.

7. Inspecteer de productafbeeldingen

Om te voorkomen dat je een product van AliExpress tegen een forse meerprijs koopt, raad ik je aan om Google Image Search te gebruiken. Daarmee kun je controleren of een productafbeelding elders ook gebruikt wordt, bijvoorbeeld op Chinese websites als AliExpress. Een goed alternatief voor Google Image Search is Tineye.

8. Controleer én lees reviews

Reviews geven een goed beeld van de betrouwbaarheid van een webwinkel. Toch lukt het veel oplichters en onbetrouwbare webwinkels nog steeds om reviews te manipuleren.

Het is daarom verstandig om reviews te controleren of deze niet te positief zijn en/of al geschreven zijn voordat de webwinkel actief werd (zie punt 6 hierboven). Een tool als WebshopChecker helpt je hierin weer om direct te controleren of er reviews bekend zijn over een domein.

9. Twijfels of te mooi om waar te zijn?

Is een product veel goedkoper dan op andere webshops en lijkt een aanbieding vaak te mooi om waar te zijn? Wees dan terughoudend! Vaak zit er dan een addertjes onder het gras. Bij twijfel raden we je sowieso af om te bestellen.

Beetje kort door de bocht dat deel over dropshippen. Wij dropshippen ook veel maar dat komt niet bij een chinese partij vandaan. Ons ontbreekt het stomweg aan ruimte om spullen op te slaan die niet vaak verkocht worden.

Goedemiddag,

Over dropshippen kan inderdaad veel meer worden verteld, maar dan zou de blog te veel focussen op één van de onderwerpen. Er is natuurlijk niets mis met het gebruik van dropshippen als verzendmethode. Vandaar dat er een link naar een blog over dit onderwerp is opgenomen in de blog. In het volgende blogbericht kun je hier meer over lezen: Dropship niet via AliExpress, maar gebruik alternatieven

Over welk deel heb je het precies?

Ik geef namelijk in het blog aan dat ik niks heb tegen dropshipping als verzendmethode, maar wel tegen de groeiende groep (vaak jonge) ondernemers die onder invloed van dropship influencers denken snel rijk te worden over de rug van de consument.

Geen probleem als je dropshipping als onderdeel van je logistiek gebruikt, maar in die gevallen zul je ook gewoon door de test komen. De controles die ik aandraag zijn bedoeld om te kunnen controleren of je het niet indirect bij AliExpress besteld en daar de hoofdprijs voor betaalt en of een ondernemer geen onwaarheden vertelt. Kortom als bonafide ondernemer hoef je je geen zorgen te maken.