Google sterren minder vaak weergegeven in zoekresultaten

Een interessant nieuwsbericht van TheSemPost, het aantal zoekresultaten met Google sterren is de laatste dagen sterk afgenomen. In januari gaven we al aan dat dit in de toekomst te verwachten was door fout gebruik van Rich Snippet sterren.

De reden voor deze daling is niet direct gegeven, maar misbruik van Google sterren valt te verwachten als oorzaak. De laatste tijd werden de Google sterren steeds vaker ingezet op manieren waarvoor deze niet bedoeld zijn. Google lijkt dan ook minder vaak de sterren weer te geven om misbruik te voorkomen.

Zorgt gebruik van Rich snippet sterren dan voor daling in de zoekresultaten? Dat lijkt vooralsnog niet het geval. Google geeft de sterren echter gewoon niet meer weer bij veel pagina’s. Ook grotere websites als Yelp zijn hiermee getroffen.

Daling van aantal resultaten met Google sterren in de zoekresultaten
Daling van aantal resultaten met Google sterren in de zoekresultaten

Interessant, zie het inderdaad een hoop gebeuren dat de opmaak voor deze sterren wordt misbruikt. Vooral bij websites met een zeker status worden de sterren dan voor vrijwel alle pagina’s getoond i.p.v. op één pagina. Zijn er zelf ook hartstikke schuldig aan. Men compagnon heeft bij een klant van ons jullie plugin iets aangepast om deze markup toe te voegen en ook daar werden de sterren gewoon getoond. Ze staan daar nu op alle categoriepagina’s en productpagina’s waar geen individuele productreviews staan. Ik verwacht dat ze vooral dat soort praktijken zullen gaan aanpakken. Hoop in ieder geval niet dat ze hetzelfde pad volgen als bij de video snippets, daar werden voornamelijk de snippets van websites met een lage autoriteit minder getoond.