WebwinkelKeur

Google Shopping feed optimalisatie – zo doe je dat!

Google Shopping feed optimalisatie - zo doe je dat!

Google Shopping feed optimalisatie - zo doe je dat!

Winst behalen met Google Shopping feed optimalisatie? Google Shopping is en blijft nog steeds een van de meest gebruikte verkoopkanalen voor webshops en dat is geen verrassing. Tegenwoordig kun je naast betaalde advertentie jouw producten zelfs gratis aanbieden! Dubbel de kans dus om meer zichtbaarheid voor je producten te creëren. Je producten kunnen zowel in een standaard zoekopdracht naar voren komen als in het Shopping tabblad zelf. En of dat gebeurt hangt onder andere af van de kwaliteit van je product feed. Om zoveel mogelijk voordeel uit je Google Shopping campagnes te halen, geef ik in dit artikel een aantal tips zodat je snel aan de slag kunt met het optimaliseren van je Google feed

Wat is Google feed optimalisatie?

Feed optimalisatie werd voorheen vaak overgelaten aan de IT-afdeling, maar tegenwoordig is het efficiënt beheren van je productgegevens eenvoudiger dan ooit. Door je product feed te optimaliseren, vergroot je de kans dat jouw producten op het juiste tijdstip, op de juiste plaats en aan de meest relevante doelgroep worden getoond. Hierdoor zal de ROI van je Google Shopping advertenties hoger komen te liggen aangezien het aantal irrelevante klikken hiermee sterk daalt.

Google Shopping feed optimalisatie – de voordelen:

Om een beter idee te krijgen van de voordelen dat het managen en optimaliseren van product feeds met zich meebrengt, lees je hier de meest voornaamste.

Een geoptimaliseerde feed:

Hoe begin je met het optimaliseren van je Google Shopping feed? 6 tips!

Er zijn verschillende manieren om je shopping feed een boost te geven. Dit hangt af van de producten die je verkoopt en wat voor webshop je runt. Elke webshop is ten slotte anders en zo ook de product feeds.

Gelukkig zijn er ook methodes die op elke feed toegepast kunnen worden, ongeacht de producten die je verkoopt. Om je op weg te helpen, beschrijf ik hieronder 6 handige feed optimalisatie tips.

1.    Focus op je succesvolle producten

Sommige producten zijn simpelweg winstgevender dan andere en door onrendabele producten uit te sluiten van je feed hou je meer budget over om de producten te ondersteunen die beter verkopen. Wanneer je een goed overzicht hebt op je “winners” (succesvolle producten), kun je bijvoorbeeld denken aan het opzetten van een campagne waarin je ze in combinatie met een actie of promotie adverteert.

2.    Gebruik retargeting in jouw voordeel

Als een aantal mensen hun winkelkarretje achterlaten wanneer ze jouw product overwegen, is het een goed idee om ze te retargeten. Probeer de focus van je shopping feed tevens te richten op reclame naar klanten die eerder een aankoop overwogen. Een kleine herinnering aan de artikelen die ze eerder zagen, zet vaak aan tot aankoop en kan zelfs aanzetten tot een betere klantenbinding.

3.    Gebruik negatieve zoekwoorden

Door negatieve zoekwoorden, of “uitsluitingszoekwoorden” te gebruiken, kun je je advertenties uitsluiten van niet-relevante zoekopdrachten. Als je bijvoorbeeld gloednieuwe Adidas schoenen verkoopt, wil je niet verschijnen voor tweedehands Adidas schoenen. Door het woord “tweedehands” uit te sluiten, verschijnen je advertenties niet voor mensen die dit zoekwoord gebruiken. Dit kan je veel geld besparen, aangezien je hiermee het aantal klikken van de verkeerde doelgroep verlaagt.

Negatieve zoekwoorden zijn van toepassing op elk soort product, dus of je nu schoenen of beauty producten verkoopt, het is sterk aan te raden ze te gebruiken om irrelevante, betaalde, klikken te voorkomen en je conversies te verhogen.

4.    Maak zinvolle product titels en beschrijvingen

De titels en beschrijvingen van je producten kunnen een enorme impact hebben op de vindbaarheid. Je wilt namelijk dat beide de zoekwoorden bevatten die klanten intypen wanneer ze op zoek zijn naar jouw product. Wanneer ze te veel afwijken van de zoekopdrachten, dan is de kans dat ze op jouw advertentie klikken minder groot. Daarnaast is de kans ook groot dat je een irrelevante doelgroep bereikt en dus betaalt voor elke klik.

Ten tweede moeten je titels en beschrijvingen ook geoptimaliseerd worden voor elk apparaat waarmee je klanten producten bestellen. Op een desktop toont Google meer tekens (35) dan op een mobiel apparaat (25). Probeer daarom zoveel mogelijk te beschrijven binnen deze richtlijnen zodat potentiële kopers je advertentie niet zomaar negeren.

Tenslotte moeten jouw titels en beschrijvingen voldoen aan de verwachtingen van niet alleen de klant, maar ook Google. Google heeft strikte richtlijnen voor zijn titels en beschrijvingen en het komt er op neer dat advertenties zo overtuigend en relevant mogelijk moeten zijn met betrekking tot de zoekopdracht van de klant.

5.    Sluit producten uit

Sommige producten zijn op een bepaald het moment het adverteren niet meer waard.

Dit kan komen omdat de verkoopcijfers te laag liggen ten opzichte van de advertentiekosten of het zijn seizoensgebonden producten. Hoe dan ook, door deze producten niet meer op te nemen in je Google Shopping feed, kun je onnodige kosten voorkomen en worden er enkel advertenties met relevante en meer winstgevende producten weergegeven.

6.    Volg wijzigingen op

Succes is niet meteen gegarandeerd met Google Shopping advertenties. Daarom is het van vitaal belang om alle wijzigingen op te volgen die je aan je data feed aanbrengt. Hierdoor kan je effectief bijhouden of bepaalde wijzigingen een positieve of negatieve invloed gehad hebben op de prestaties van advertenties.

Statistieken zoals vertoningen, cost per click en de klikfrequentie zijn allemaal van belang wanneer je het succes na de wijzigingen wilt meten. Je kunt ook het succes van zoekwoorden opvolgen en vergelijken welke opnieuw gebruikt kunnen worden, evenals welke zoektermen de verkeerde soort zoeker aantrekken.

De resultaten met Google Shopping feed optimalisatie

Door deze wijzigingen aan te brengen aan je feed, zorg je ervoor dat je advertenties een grotere kans hebben op het bereiken van de juiste soort koper op het juiste moment. Dit genereert op zijn beurt meer vertoningen, verlaagt de CPC, en verhoogt in het algemeen je winst. Bovendien kan een geoptimaliseerde feed je ook een zee aan tijd besparen. Vooral als je grote shopping campagnes runt, met tal van producten en al helemaal in combinatie met een datafeed tool.

Mobiele versie afsluiten