Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Zo krijg je meer potentiële klanten in je webwinkel (deel 1)

Bezoekers zijn essentieel voor elke webshop. Zij zijn immers degenen die uiteindelijk voor jouw omzet zorgen. Op zich is het niet zo lastig om veel bezoekers naar je webshop te trekken. Het trekken van de juiste bezoekers – potentiële klanten – dát kan wel een uitdaging zijn. In dit eerste artikel van de tweedelige serie geef ik je 5 tips om meer kwalitatieve bezoekers naar je webwinkel te trekken.

meer potentiële klanten webwinkel

1. Ken je doelgroep / klanten

Weet jij wie jouw ideale klanten zijn? Weet je welke mensen jouw producten kopen en waarom ze dat doen? Hier wordt niet altijd bij stil gestaan, maar deze kennis is ontzettend belangrijk voor het succes van je webwinkel. Zorg dat je duidelijk hebt aan welke behoeften jouw producten voldoen en welke problemen jij met je producten oplost. Wees bij het bepalen van je doelgroep zo specifiek mogelijk. Webwinkels in een nichemarkt ervaren doorgaans minder concurrentie en hebben daardoor minder tijd en geld nodig voor hun marketing.

Als je een beeld hebt van je ideale klanten, is de volgende stap om te onderzoeken hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken. Welke websites bezoeken zij, op welke social media kanalen zijn ze actief, welke magazines lezen ze en welke evenementen worden er bezocht? Dit zijn de plekken waar jij ook met je webwinkel aanwezig moet zijn!

2. Start een blog

Bloggen is een geweldige manier om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken via zoekmachines als Google. Daarnaast is het een handige methode om bezoekers aan je te binden en regelmatig terug te laten keren naar je webwinkel. In mijn ogen is dit voor webwinkeliers een onmisbare marketingtool, die bovendien weinig budget vraagt.

Als je een goed beeld hebt van je doelgroep, dan weet je ook wat de interesses van jouw ideale klanten zijn. Je weet tegen welke problemen ze aanlopen en welke vragen ze hebben. Aan de hand van deze informatie kun je vrij eenvoudig een lijst met blog onderwerpen samenstellen. Zorg voor variatie in je blogs en maak van je blog geen reclamefolder. Blogs met tips en stappenplannen doen het vaak goed. Daarnaast vinden online shoppers het vaak ook leuk om achtergrondinformatie te krijgen, of een kijkje achter de schermen. Schrijf blogs die aansluiten op je doelgroep en bied altijd voldoende waarde.

3. Optimaliseer je webwinkel voor zoekmachines

Veel online shoppers starten hun zoektocht naar een bepaald product in Google. Natuurlijk kun je adverteren in Google, zodat jouw webwinkel op alle relevante zoektermen naar boven komt. Maar wat is er nou mooier dan gratis bezoekers naar je webwinkel? Dat gaat je op de lange termijn ontzettend veel geld schelen.

Wil je meer potentiële kanten naar je webwinkel trekken tegen zo laag mogelijke kosten, dan is het dus essentieel dat je website goed gevonden wordt in de organische (= gratis) zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie begint altijd met een gedegen zoektermen analyse. Bedenk voor elke pagina in je webwinkel welke woorden of zinnen jouw doelgroep in een zoekmachine zou intypen. Vul deze zoektermen vervolgens in de Keyword planner van Google in. Deze geeft een indicatie van hoe vaak er op een bepaald woord of een woordcombinatie gezocht wordt en hoeveel concurrentie er voor elk zoekwoord is. Hiermee kun je eenvoudig de beste zoekwoorden voor elke webpagina bepalen.

Optimaliseer vervolgens de teksten in je webwinkel. Schrijf voor elke pagina een unieke en uitgebreide tekst. Laat de gevonden zoektermen regelmatig in je teksten terug komen. Overdrijf het niet, deze teksten schrijf je in de eerste plaats voor je bezoekers. Plaats een titel en tussenkopjes in deze teksten en gebruik ook daarin de zoekwoorden. Geef elk tussenkopje een heading tag.

Bij veel (website- en) webwinkelsoftware kun je de paginatitel en metadescription per pagina invullen. Dit is de tekst die in de zoekresultaten getoond wordt. Schrijf een korte en duidelijke titel met daarin het belangrijkste zoekwoord. In de metadescription kun je vervolgens wat meer informatie geven. Neem ook een call-to-action op, om bezoekers te stimuleren op de link te klikken.

4. Ga samenwerkingen aan

SEO (zoekmachine optimalisatie) speelt zich niet alleen in je webwinkel af, maar ook daarbuiten. Hoe meer relevante websites een link naar jouw website plaatsen, des te hoger je in de zoekresultaten zal komen. En daarnaast leveren deze links zelf natuurlijk ook extra bezoekers op.

Kijk eens met wie jij in jouw niche een samenwerking aan zou kunnen gaan. Dat kan gaan om het plaatsen van een link naar jouw webwinkel, maar ook om een uitgebreidere samenwerking. Stel jij verkoopt pannen, hoe leuk is het dan om een samenwerking aan te gaan met een foodblogger, die jouw producten gebruikt in zijn of haar video’s en artikelen? Een mooie manier om je naamsbekendheid te vergroten en meer bezoekers naar je webwinkel te trekken!

5. De juiste social media kanalen

Ook sociale media zijn een mooie bron van bezoekers en potentiële klanten. De meeste mensen zijn actief op een of meerdere social mediakanalen. Onderzoek op welke platformen jouw doelgroep aanwezig is en zorg dat jij daar ook bent. Het is een perfecte manier om in contact te komen met je ideale klanten. Daarnaast is het een groot voordeel dat je niet alleen je doelgroep kunt informeren en inspireren, maar dat je ook je oor te luisteren kunt leggen om te achterhalen waar je doelgroep behoefte aan heeft.

Tot zover 5 tips om meer potentiële klanten naar je webwinkel te trekken. Volgende week, in deel 2 van deze blogpost, geef ik je nog 5 tips.

Laat hieronder weten welke tips jij gaat toepassen!

Tags
Over de auteur
Astrid van Kollenburg (Website)

Astrid helpt webwinkeliers met het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Met praktische tips, heldere adviezen, een complete Webshop Scan of een online cursus. Laat je webwinkel groeien terwijl je doet wat je het liefste doet: ondernemen met hart, ziel en heel veel plezier.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *