Skip to content

Blog

Google Shopping gratis in 2020?

Google Shopping
13436
1
1

Google heeft dit jaar grootste plannen met haar Shoppingcenter. Vanaf dit jaar kun je jouw productaanbod gratis aanbieden in Google Shopping. Ja, je leest het goed… gratis! Een verandering die veel invloed heeft op adverteerders die gebruikmaken van Google Shopping. Hoe speel je slim in op deze ontwikkeling? In dit bericht help ik je op weg!

Dit is waar we nu staan

Bied je jouw producten al aan via Google Shopping-campagnes? Dan ben je bekend met het Google Merchant Center. Dit is hét platform waarop je je productaanbod uploadt naar Google en beschikbaar stelt voor online kopers. Op dit moment is het alleen mogelijk om je artikelen aan te bieden via Shopping-advertenties in de Google zoekmachine en daarbuiten via Google zoekpartners, zoals YouTube, Gmail en de mobiele Discover-pagina. Iedere keer wanneer een Google-gebruiker op een Shopping-advertentie klikt, wordt de klikprijs in rekening gebracht. Zoals je gewend bent bij de reguliere Google Ads.

Wist je dat Google eerder dit jaar een optimalisatie heeft doorgevoerd in het Google Merchant Center, waardoor je nog beter inzicht hebt in de prijsconcurrentie en bestsellers binnen jouw aanbod? Je vindt deze optie onder Groei en Prijsconcurrentievermogen of Bestsellers.

 

(Gratis) vertoningen in Google Shopping

Hoe zorg je ervoor dat je met jouw productaanbod te vinden bent in Google Shopping? Er zijn twee manieren:

  1. Direct onder de zoekbalk op de reguliere zoekresultatenpagina vind je de carrousel met betaalde Shopping-advertenties. De verwachting is dat hier niets aan gaat veranderen.
  2. Via het tabblad ‘Shopping’ worden de gratis vertoningen van het productaanbod zichtbaar gemaakt. Net als in de reguliere zoekresultatenpagina met aan de bovenkant de betaalde advertenties.
google shopping
Google Shopping Mobiel

 

Hoe maak je hier gebruik van?

Zorg dat je de ‘Platforms van Google’ binnen het Google Merchant Center hebt ingeschakeld in de lijst van beschikbare programma’s:

  • Ga in het Google Merchant Center naar Groei en vervolgens naar Programma’s beheren.
  • Klik op het tandwiel en check of alles op groen staat.
  • Handmatig dien je alleen nog jouw pagina met verzendinformatie toe te voegen aan de Programma-instellingen.

Je bent aangemeld! Vanaf nu is het wachten totdat Google de knop omzet en daadwerkelijk gaat draaien.

 

Tips! Vergroot je kansen

Focus je in de tussentijd op het optimaliseren van jouw productinformatie om de kans op gratis vertoningen, klikken en uiteindelijk sales te vergroten:

  • Verrijk artikelen zoveel mogelijk met productinformatie zoals kleur, maat, patroon, geslacht, leeftijdsgroep etc. – afhankelijk van het type product dat je verkoopt.
  • Voeg EAN-nummers toe – wanneer deze beschikbaar zijn.
  • Houd de beschikbaarheid en (lokale) voorraad van je producten up-to-date.
  • Optimaliseer titels! Zet de belangrijkste details in de eerste 35 tekens.
  • Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen.
  • Zorg ervoor dat de productinformatie binnen jouw webshop goed gestructureerd is, zodat het goed leesbaar is voor Google.

Wordt betaald adverteren in Google Shopping hiermee overbodig? We stuiten op de volgende quote:

Anecdotally, we estimate that it accounts for less than 5% of current paid shopping click traffic.

 

Google has told us that Merchants can expect a 3-5% increase in click volume from this new format.

 

Last but not least…

Recent heeft Google laten weten dat zij bezig is met de toevoeging van Shopify, WooCommerce en BigCommerce, om het uploaden van het productaanbod in het Google Merchant Center makkelijker te maken. Wat dat precies inhoudt is nog niet bekend, maar de verwachting is dat het kopen of installeren van een extensie of plugin niet meer nodig is.

Heb je nog vragen over het gebruik van Google Shopping? Laat het ons weten, of stel je vraag via de reacties hieronder.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *