Skip to content

Blog

Benoem de productvoordelen in plaats van de specificaties

14336
2
0

Een goede productomschrijving is een belangrijk instrument om tot een hogere conversie in je webwinkel te komen. Toch is er vaak nog te weinig aandacht voor de producttekst, Webwinkeliers komen vaak nu niet verder dan een opsomming van de specificaties bij hun producten. Spijtig, want met echt goede productomschrijvingen kun je eenvoudig scoren bij je klanten.

Wat maakt een productomschrijving een goede productomschrijving?

Om tot een goede productomschrijving te komen moet je allereerst je doelgroep kennen. Wat zijn de wensen, uitdagingen en voorkeuren van jouw doelgroep? Wanneer je weet wat er speelt bij jouw doelgroep dan kun je deze op de juiste manier benaderen. Een mooi voorbeeld hiervan is IKEA, een organisatie dat zich kan laten kenmerken als een echt familiebedrijf. Het reclamebureau Åkestam Holst onderzocht de dynamiek die in families plaats kunnen vinden  – zoals onder andere de levensduur van de relatie, het scheiden van partners en bijvoorbeeld de relatie tussen vader en dochter – en gebruikte de gevonden patronen voor een campagne genaamd  ‘Where Life Happens‘. In de campagne werden de producten die IKEA verkocht hernoemd tot populaire zoekopdrachten binnen de zoekmachine van Google.

Een bank waar de partner lekker op kan slapen (in plaats van dat deze je wakker houdt in bed)

Het is een cheeky manier om goede resultaten te behalen met SEO, maar het gaat veel verder dan dat. Elk product refereert naar een oplossing voor een probleem dat zich in een relatie kan plaatsvinden. Daarmee onderstreept het bedrijf vijf voorwaarden waar een goede productomschrijving aan zou moeten voldoen, namelijk;

  1. Ken je doelgroep en wat er bij je doelgroep speelt
  2. Benoem de voordelen van het product. Zoals in dit geval een oplossing voor een probleem dat zich in een relatie kan voordoen. Andere voorbeelden van producten binnen de campagne waren bijvoorbeeld ‘the attraction is gone’ wat leidt naar magneten en ‘my son plays too much computer games’ wat leidt naar een schaar (waarschijnlijk bedoeld om de kabel van de computer door te knippen).
  3. Vermeld de specificaties van het product apart
  4. Neem twijfels weg. Op een leuke manier speelt IKEA in op je gevoel.
  5. Verwerk relevante zoekopdrachten. Door het gebruik van populaire zoektermen verbeter je de positie van de producten binnen de organische zoekresultaten van onder andere Google.

De video die IKEA heeft laten ontwikkelen voor de campagne sluit af met de quote:

“Whether it’s a snoring husband, a never-ending gaming son or any other relationship problem you have, Ikea can come to the rescue … or at least put a smile on your face while you keep Googling for an answer.”

De principe achter goede productomschrijvingen is relatief eenvoudig; verplaats je in je doelgroep en bedenk met welke voordelen je deze kunt aanspreken. Geen saaie productinformatie vol met vakjargon en specificaties, maar teksten welke inspelen op de emoties die spelen bij je consument en specificaties vertalen naar productvoordelen. Een andere bekende organisatie welke hier goed op inspeelt is CoolBlue. Wanneer we naar de productomschrijving van een eenvoudige stofzuiger kijken dan zien we het volgende:

De productomschrijving van de stofzuiger Miele Complete C3 bij CoolBlue.

CoolBlue speelt hierbij duidelijk in op de gevoelens en vragen die zich bij de consument kunnen afspelen. De vraag: Is dit een stofzuiger met bereik? Kan natuurlijk beantwoord worden met een simpel antwoord als “Het bereik is 11 meter”. Echter kiest CoolBlue ervoor om het bereik en de daarbij horende voordelen expliciet te benoemen: “Dankzij het bereik van 11 meter maak je met de Miele..”.

Probeer het uit voor jouw webwinkel

Iedere webwinkel is anders en vraagt om een andere aanpak qua productteksten. Wees daarom niet bang om te testen en via Google Analytics in je data te duiken om de effecten van tekstuele veranderingen te onderzoeken. Met een A/B tekst kun je eenvoudig testen welke opzet van de productpagina voor jouw webshop werkt. Kijk hier onder andere naar CTR (click through rate) en de bounce rate van de productpagina. Maar je zult wanneer je de productteksten beschrijft vanuit het gedachtegoed van je doelgroep al snel zien dat je beter scoort dan wanneer je saaie productinformatie op je pagina’s hebt staan. Heb je zelf ook op een leuke manier je productomschrijvingen geschreven? Laat het dan weten door op dit blog te reageren.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *