WebwinkelKeur

Maatwerk stoffen uitzonderen van herroepingsrecht / bedenktijd?

maatwerk stoffen herroepingsrecht

Dagelijks krijgen we bij WebwinkelKeur mailtjes, telefoontjes of postduiven met vragen over het herroepingsrecht. Wat ons opviel, is dat we de volgende vraag regelmatig kregen: “Valt een meter stof onder maatwerk?”. Een simpele vraag! Met echter meerdere antwoorden mogelijk. In deze blog willen we duidelijk maken wat precies de mogelijkheden zijn op deze vraag.

Herroepingsrecht: hoe zat het nou ook al weer?

De wet koop op afstand geeft de consument het recht om zonder opgave zijn bestelling te retouren. De regels zijn hierbij dat wanneer het pakketje binnen is, de consument 14 dagen de tijd heeft om kenbaar te maken het product te willen retouren. Na aanmelding van zijn retour heeft de consument nogmaals 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te sturen. Als webwinkelier ben je verplicht het geld binnen 14 dagen na aanmelding van zijn retour terug te geven.

Enkele producten of diensten mag je als webwinkelier uitzonderen van het herroepingsrecht. Hier gaan we in dit blogbericht over uitzonderingen verder op in. Je kunt er het volgende over lezen:

Er zijn een aantal veelgemaakte fouten met betrekking tot de uitzonderingen. Zo is maatwerk enkel van toepassing wanneer een product volgens specificaties wordt gemaakt. Een t-shirt met persoonlijke bedrukking is wel maatwerk. Een selectie van een kleur en maat is GEEN maatwerk. Ook producten die speciaal voor de consument besteld worden zijn GEEN maatwerk. De consument mag deze producten retourneren.

Hoe zit het met het retouren van stoffen?

Terug naar de hamvraag van het bericht: “Stof dat van een rol wordt geknipt valt toch onder de specifieke wens van een klant en mag toch niet geretourneerd worden?”. Het antwoord daarop is: ja én nee 😊. We leggen het hieronder uit in twee situaties:

Wanneer jij op je productpagina aangeeft dat de klant de stof per meter kan kopen wordt dit NIET gezien als maatwerk. De klant kan namelijk niet zelf kiezen welke afmeting hij exact wil. Je zou in dit geval het aantal ‘’meters’’ kunnen vergelijken met aantal ‘’stuks’’. De klant mag dus wél retouren in deze situatie.

Kan de klant op de productpagina zelf invullen welke afmeting hij exact wil? Dan valt dit WEL onder maatwerk. Op deze manier wordt het stuk stof speciaal naar de wens van de klant geknipt. Je mag dit product daarom wél uitsluiten van het herroepingsrecht.

Manier van bestellen is bepalend

Wanneer we naar de bovenstaande twee situaties kijken, kunnen we concluderen dat in alle gevallen bij maatwerk het productieproces niet bepalend is. De manier waarop de klant het product kan bestellen is bepalend voor het herroepingsrecht. Kant-en-klare opties, ook al zijn het er 1.000, zijn geen maatwerk. Zelf de invoer kunnen doen tot op de centimeter maakt dat het wel gaat om maatwerk,  ook al gaat het om exact hetzelfde product.

Informeer de klant voldoende 

Het allerbelangrijkste is dat je jouw klanten duidelijk informeert over wat de regels zijn. De informatie over het herroepingsrecht en de uitzonderingen hierop, dien je in je algemene voorwaarden en op de pagina over het herroepingsrecht te plaatsen. Zodoende zorg je dat je klant op de hoogte is van de regels en voorkom je onaangename discussies achteraf!

Mobiele versie afsluiten