WebwinkelKeur

Nieuwe regels voor webwinkels: De stand een half jaar later

6 maanden na invoering van de nieuwe EU Richtlijn voldoet meer dan de helft van de webwinkels nog niet aan de nieuwe (EU) wetgeving

Eerder hebben we je al geïnformeerd over de nieuwe regels waaraan webwinkels per 13 juni 2014 aan moeten voldoen. Webwinkeliers moeten door deze wetswijziging veel belangrijke zaken aanpassen in niet alleen hun webwinkel maar ook in hun algemene voorwaarden. Nu een half jaar later bekijken we graag de stand van zaken.

Omdat de afgelopen weken uit diverse onderzoeken van onder andere de Consumentenbond en RTL Nieuws gebleken is dat meer als de helft van de webwinkels deze nieuwe regels nog niet toepassen heeft Waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangekondigd om webwinkels (met name in de modebranche) strenger en vaker te gaan controleren. De kans dat je webwinkel gecontroleerd wordt op naleving van deze regels en daarmee een boete riskeert wordt groter. Overigens is dit niet enkel een probleem van deze tijd, in 2009 voldeden namelijk slechts 11 van de 50 onderzochte webwinkels aan regelgeving.

Wij hebben bij WebwinkelKeur al onze hercontroles geïntensiveerd met als doel al onze leden te controleren op de nieuwe EU-wetgeving. Ook daar zagen we dat veel webwinkels nog niet voldeden. In veel gevallen was er sprake van onwetendheid. Zonde aangezien je dan een boete riskeert, maar misschien nog wel belangrijker, als serieuze webwinkel wil je gewoon aan de regels voldoen.

Onze conclusie is dan ook dat veel webwinkels na een half jaar nog niet aan de nieuwe wetgeving voldoen. De meeste gemaakte fouten die wij zien zijn:

De gehele wetgeving gaat echter nog verder. Hieronder zetten wij de belangrijkste wijzigingen nogmaals voor je op een rij:

Let op: maakt je klant gebruik van het herroepingsrecht en heb je verzendkosten in rekening gebracht? Deze zogenaamde verzendkosten voor heenzending moet je altijd terug betalen, tenzij je meerdere producten hebt geleverd en de klant maar slechts een gedeelte terugstuurt.

Let op: als keurmerk gaan we hier echter niet op controleren. Zelf zijn we namelijk van mening dat de (meeste) klanten wel weten dat ze moeten betalen en dat wanneer niet gekozen is voor een achteraf betaalmethode de levering toch pas plaats vind na betaling. Deze nieuwe bestelknop gaat dan ook zijn doel voorbij.

Algemene voorwaarden
Alleen je webwinkel volgens deze regels aanpassen is niet voldoende. Je moet de wijzigingen ook doen in je algemene voorwaarden. Pas in ieder geval de volgende zaken aan in je Algemene Voorwaarden:

Voor WebwinkelKeur leden hebben we hiervoor standaard algemene voorwaarden beschikbaar. Liever een volledig op maat gemaakte set algemene voorwaarden dan kan dit tegen een gereduceerd tarief via Gielen Juridisch Advies.

EU Proof Scan
WebwinkelKeur leden kunnen voordelig bij Gielen Juridisch Advies hun webshop en algemene voorwaarden laten controleren of ze voldoen aan de bovenstaande nieuwe EU regels. Je ontvangt een uitgebreid rapport waarin aangegeven wordt wat je eventueel zou moeten aanpassen zodat je geen boete van maximaal € 450.000, – riskeert. Zelf aan de slag met de nieuwe regels, kijk dan op de website van de ACM waar een uitgebreide uitleg plus checklist staat.

EU Proof Scan
Scan waar gekeken wordt of je webwinkel & algemene voorwaarde voldoen aan de nieuwe regels. Incl. 2 uitgebreide rapporten met adviespuntenIn onze EU Proof Scan is inbegrepen:

WebwinkelKeur Leden betalen slechts € 29,- (excl. Btw)
ipv € 99,- (excl. Btw)

Gebruik maken van de EU Proof Scan?
Neem dan contact met ons op of direct met Gielen Juridisch Advies

Morgenhof 27