WebwinkelKeur

Nieuwe webwinkelregels 13 juni 2014 definitief van toepassing

Eind 2013 informeerden we je al over de nieuwe EU regels die vanaf begin dit jaar al van toepassing zijn. Vanaf 13 juni 2014 ben je echter verplicht om hier volledig aan te voldoen. Webwinkeliers moeten door deze wetswijziging een aantal belangrijke zaken wijzigen in zowel hun webwinkel als in hun algemene voorwaarden.

Zorg ervoor dat je webwinkel en algemene voorwaarden tijdig voldoen aan deze nieuwe regels want anders kan waakhond OPTA je een boete opleggen die kan oplopen tot maar liefst €450.000, -. We verwachten niet dat dit direct gaat gebeuren, maar beter je webwinkel goed voor elkaar dan achteraf problemen. Vandaar dat we deze blog hebben geschreven in samenwerking met Gielen Juridisch Advies om jou een overzicht te geven van alle wijzigingen.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

De nieuwe EU-richtlijn heeft gevolgen voor de volgende 3 onderwerpen:

Wettelijke bedenktijd / Herroepingsrecht
De wettelijke bedenktijd gaat op de schop. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Informatieverplichtingen
In tegenstelling tot vroeger moet je als webwinkelier nog meer informatie verstrekken op je website. Hieronder een overzicht welke informatie je extra vanaf de nieuwe wet moet verstrekken op je website:

Bestelproces

Een button met de tekst “Bestellen” is niet langer voldoende

Let op: als keurmerk gaan we hier echter niet op controleren. Zelf zijn we namelijk van mening dat de (meeste) klanten wel weten dat ze moeten betalen en dat wanneer niet gekozen is voor een achteraf betaalmethode de levering toch pas plaats vind na betaling. Deze nieuwe bestelknop gaat dan ook zijn doel voorbij.

Algemene voorwaarden
Je webwinkel alleen aanpassen volgens de nieuwe regels is niet voldoende. De wijzigingen moeten ook worden gedaan in je algemene voorwaarden. Pas in ieder geval de volgende zaken aan in je Algemene Voorwaarden:

Voor WebwinkelKeur leden hebben we hiervoor standaard algemene voorwaarden beschikbaar.

EU Proof Scan
WebwinkelKeur leden kunnen voordelig bij Gielen Juridisch Advies hun webshop en algemene voorwaarden laten controleren of ze voldoen aan de bovenstaande nieuwe EU regels. Je ontvangt een uitgebreid rapport waarin aangegeven wordt wat je eventueel zou moeten aanpassen zodat je geen boete van maximaal € 450.000, – riskeert. Zelf aan de slag met de nieuwe regels, kijk dan op de website van de ACM waar een uitgebreide uitleg plus checklist staat.

EU Proof Scan
Screening van webwinkel & Algemene Voorwaarden op nieuwe EU Regels
(incl. uitgebreid rapport met adviespunten)WebwinkelKeur Leden betalen slechts € 29,- (excl. Btw)
ipv € 99,- (excl. Btw)

Morgenhof 27