WebwinkelKeur

Reviewmail in een nieuw jasje

Hands holding the sign of like on blue studio background. Negative space to insert your text or image, advertising. Social media, showing meaning, communication, gadgets, modern technologies.

Je ziet het misschien op het eerste oog niet. Maar bij WebwinkelKeur zijn we achter de schermen altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen om onze diensten te verbeteren. Met als doel het verhogen van het vertrouwen van jouw webshop bezoekers en het verhogen van je conversie. Van jouw bezoeker een vaste klant maken is een zeer goed streven – maar wij kijken verder! Een belangrijk doel is ook om jouw klanten reviews te laten plaatsen. Met die reviews maak je van nieuwe bezoekers weer klanten! Wij willen je daar wel een handje bij helpen. Hierom zijn wij nog eens in de reviewmail gedoken!

Show, don’t tell

Als UXer en Conceptor (iemand die zichzelf pijnigt door in de onzichtbare problemen van een bedrijf te duiken) kom ik vaak oog in oog met “universele waarheden” te staan. Mensen lezen bijvoorbeeld nauwelijks. Hoor jij dus bij de laatste 17 mensen die tot hier is gekomen: bedankt! Anyway, het doel van de reviewmail moet dus direct duidelijk zijn.

Ten eerste zijn we begonnen met een stuk herkenning.
Het logo van ons keurmerk in combinatie met het logo – wanneer je die hebt ingeladen in jouw dashboard – en de naam van jouw webwinkel.

De afbeelding in de nieuwe reviewmail

Ten tweede: welke actie moet de klant ondernemen?

Herkenbare en duidelijke knoppen in onze nieuwe ledenpagina stijl. Zowel de sterren als de knop eronder zijn interactief. Ik geloof hier namelijk in de kracht van herhaling. Het enige doel van de mail is dat er interactie is met deze knoppen.

interactieve knoppen

Het laatste deel is gereserveerd voor de tekst waarin we vragen om een review. Leden met een PLUS pakket of hoger kunnen deze tekst en het onderwerp van de mail zelf aanpassen via het dashboard! Voorheen stond deze tekst vrijwel bovenaan in de mail – ik had hier mijn twijfels bij. Dat wil niet zeggen dat dit stuk van de mail onbelangrijk is. Maar ik zie zelf liever klanten daadwerkelijk een review schrijven dan verdwalen in een tekst over het schrijven van een review.

Testen, testen en nog eens testen van de reviewmail

Een design maken dat binnen het keurmerk en de doelstelling past is één, kijken of het in de praktijk ook zijn vruchten gaat afwerpen is een tweede. We zullen dus moeten testen. Ter vergelijking hebben we 3 versies die we gaan onderzoeken. De oude, nieuwe en tekst-only versie. Die laatste is interessant, want bij deze mail stappen we af van welk design ook en tonen we enkel tekst met de nodige linkjes. Voor ons is het belangrijk om de begrijpen waar we de meeste conversie mee behalen. Hoe beter wij dit begrijpen, hoe beter wij onze leden kunnen ondersteunen. Trouwens de nieuwe mail zal het vanuit design wel beter doen op mobile devices. Lees ook hoe je meer uit je reviewmail kan halen: 9 tips om meer reviews voor je webshop te creëren.

Note! Om eerlijke en pure data te ontvangen testen wij als volgt: we rouleren bij elk account en bestelling tussen de 3 verschillende typen mailtjes. Wil je dit niet? Dan kun jij jezelf via het dashboard uitschrijven. Jouw klanten ontvangen dan het ‘oude’ reviewmail design.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk heb gemaakt hoe wij de komende tijd met de nieuwe reviewmail testen.
Heb je nog vragen, tips, of opmerkingen? Plaats ze dan hieronder in de reacties  🙂

Meer lezen over dit onderwerp

Mobiele versie afsluiten