Skip to content

Blog

10 tips voor goede productfotografie

13469
2
0

Iedere webshop eigenaar krijgt er mee te maken; productfotografie. Hoe toon je je producten optimaal? De afbeeldingen van de producten zijn toch vaak het eerste waar het oog van je bezoeker op valt en iedereen weet hoe belangrijk een eerste indruk is. Goede productfoto’s werken daarom conversieverhogend. Hierbij 10 tips om zelf tot de mooiste productfoto’s te komen.

1 Stel een einddoel
Begin niet zomaar met het maken van foto’s zonder een gewenst einddoel voor ogen te hebben. Dit klinkt wat vaag maar begin eerst met globaal onderzoek. Zoek foto’s van soortgelijke producten die op een manier gefotografeerd zijn die je mooi vindt. De manier waarop sieraden mooi uitkomen is wezenlijk anders dan de manier waarop kleding optimaal tot z’n recht komt. De kans is groot dat door onderzoek te doen je leuke inspiratie opdoet. Een doel stellen draagt bij aan een soort roadmap en levert straks consistentie in foto’s op. Iets wat voor de bezoeker de optimale gebruikerservaring oplevert. Begin met het bepalen hoe je je foto’s wilt tonen.

Boven een webwinkel die verschillende composities combineert. Onderstaand een meer consistenter beeld.
Boven een webwinkel die verschillende composities combineert. Onderstaand een meer consistenter beeld.

2 Gebruik maar één soort licht
Een veelgemaakte fout is het tegelijk gebruiken van verschillende soorten lichtbronnen. Iedere soort lichtbron heeft namelijk een andere kleurtemperatuur, wat ervoor kan zorgen dat kleuren anders lijken op de foto dan ze in werkelijkheid zijn. Een gloeilamp geeft bijvoorbeeld een wat gelig licht wat het menselijk oog corrigeert  zodat je een wit bord nog steeds als wit ervaart. Een camera ziet dit bord als geel omdat er vooral geel licht op weerkaatst. Een camera is in te stellen op het soort lichtbron dat gebruikt is, op deze manier kunnen lelijke kleurzwemen voorkomen worden.

3 Gebruik continu verlichting
De ingebouwde flitser van een camera is een puntvormige flits, hierbij krijg je harde schaduwen. Professionals gebruiken meerdere flitsers en verschillende methodes om het licht te verspreiden om dit effect tegen te gaan.  Omdat de meeste amateurs geen complete flitsset hebben is het aan te raden om een constante belichting te gebruiken. Het beste is natuurlijke zonlicht op het midden van de dag, maar dit is niet altijd voor handen, vandaar dat het verstandig is om te investeren in goede continue verlichting.

4 Gebruik zachte belichting
Het best is om het licht zo veel mogelijke te ‘verstrooien’.  Professionele fotografen maken daarom altijd gebruik van zogenaamde softboxen. Dat wil zeggen dat het licht niet direct op het object valt maar via een filter gaat. Hoe groter de softbox, hoe meer verstrooiing. Je kunt zelf een softbox maken door een kartonnen doos te voorzien van semitransparant materiaal, bijvoorbeeld een hele dunne witte stof. De gebruikte lichtbron krijgt daardoor een groter oppervlak waardoor het licht op meerdere plekken van je product komt en egaler verlicht is. Let wel op dat de lampen de stof niet raken in verband met brandgevaar. Er zijn overigens lampen te koop die niet heet worden en dus uitermate geschikt zijn.

Verlichting middels Softbox
Verlichting middels Softbox

5 Maak gebruik van een statief
Een statief is een verplicht stukje uitrusting voor productfotografie. Behalve dat het statief ervoor zorgt dat de camerahoek hetzelfde blijft, biedt het de mogelijkheid voor een langere belichtingstijd. Deze langere sluitertijd is nodig omdat continue verlichting minder intens licht geeft dan flitslicht. Het is belangrijk zoveel mogelijk van het product in focus te hebben en dat kan dankzij een statief. Een andere voordeel is dat het statief die felbegeerde consistentie in foto’s oplevert. Iedere foto wordt zo op dezelfde manier gemaakt.

6 Kies een neutrale effen achtergrond
Productfoto’s komen het best tot hun recht met een witte achtergrond. Je kunt fotograferen op een witte achtergrond als het object contrasterende kleuren heeft. Bij het fotograferen van witte objecten is de achtergrond het eenvoudigst aan te passen wanneer deze een contrasterende kleur heeft.  Neutraal grijs wordt vooral gebruikt door professionals. Een effen achtergrond is later in Photoshop is ook makkelijk te bewerken en levert het mooiste resultaat.

7 Controleer camerasettings
Aandacht besteden aan een aantal belangrijke instellingen op je camera zal ervoor zorgen dat de foto’s  drastisch verbeteren. Voorbeelden zijn de F-waarde (scherpte/diepte), de korrelingheid van foto’s (ISO waarde), de witbalans en de sluitertijd. Neem je handleiding erbij of zoek via Youtube naar tutorials. En ook hier geldt weer:  verander de instellingen niet gedurende de shoot. Een van de belangrijkste instellingen is het juist instellen van de witbalans. Door het instellen van de witbalans geef je aan je camera aan wat voor soort licht je gebruikt.  Je camera corrigeert vervolgens automatisch om een kleurzweem te voorkomen.

8 Gebruik de zoomfunctie zo min mogelijk
Veel camera’s met een zoomlens hebben een zeer grote hoek, maar dit is bedoeld om landschappen vast te leggen. Wanneer dit gebruikt wordt om een kleiner object te fotograferen kan dit leiden tot een vervormd beeld. Het is aan te raden om een telelens te gebruiken in plaats van een groothoeklens. Wel is er daardoor meer ruimte nodig want je moet wat meer afstand nemen van het te fotograferen object maar het resultaat wordt vele malen beter. Het product moet namelijk verder van de camera verwijderd worden. Een statief (tip 5) is hier van belang.

9 Houd rekening met reflectie
Wanneer er foto’s gemaakt worden van producten die kunnen reflecteren, probeer dan datgene wat er gereflecteerd wordt in de foto’s te beheersen. Door middel van het gebruik van stukken zwart of witte karton, kan dit voorkomen worden. Plaats deze direct achter en rondom het product en gebruik de kijker van de camera om het gewenste effect te vinden. Vooral bij sieradenfotografie is dit van groot belang.

Effect van reflectie (Bron opvallendinbeeld.nl)
Effect van reflectie (Bron opvallendinbeeld.nl)

10 Neem tijd voor de nabewerking
De laatste en misschien wel beste tip die we kunnen geven, is dat je de tijd moet nemen voor het nabewerken van foto’s. Je kunt alle hierboven genoemde tips opgevolgd hebben, maar alsnog zal er altijd een vorm van nabewerking aan te pas moeten komen. Er is altijd nog wel iets van de achtergrond te zien en die wil je er het liefst helemaal uit hebben. Ook kan je in de nabewerking kleine oneffenheden verwijderen zoals stofjes of vlekjes. Het bewerken van een foto kan deze verheffen van prima naar fantastisch! Soms kan dit even veel moeite kosten als de fotoshoot zelf, neem er dus de tijd voor of zoek een goede partij die hierin gespecialiseerd is die dit voor je kan doen, hierbij kan www.removethebackground.nl wellicht iets voor je betekenen. Remove the Background kan al voor €0,79 per foto als de bestaande foto’s in je webshop van een 100% witte achtergrond voorzien. 

Productfotografie op lokatie door UwProductfotograaf.nl
Productfotografie op lokatie door UwProductfotograaf.nl

Deze blog is gemaakt in samenwerking met UwProductfotograaf.nl. Mocht je nou echt geen zin hebben om alles zelf te doen, besteed dan alles uit aan een productfotograaf die gespecialiseerd is in webwinkel fotografie. Er zijn er op internet een hoop te vinden, maar start vooral met zoeken bij www.uw-productfotograaf.nl .

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Product photography now a days has the most demand of all. The quality of the photo is the main thing. It is that in these years there are so many E commerce websites and everyone is competing with each other so it is essential that the photo quality is good.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *