Advies: Verleng de bedenktijd

maatregelen coronavirus

Het zijn bizarre tijden, veel mensen blijven zo veel mogelijk thuis om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Webwinkels bieden een veilig alternatief voor consumenten om toch te winkelen. Pakketjes worden veilig en contactloos voor de deur afgeleverd.

Maar wat wanneer een product weer retour moet? Enerzijds zorgen retouren voor extra druk op, de al zwaar belaste, vervoerders. Anderzijds doen consumenten hun best om niet onnodig buiten de deur te stappen. Thuiswinkel roept dan ook op om de retourtermijn te verlengen, wij van WebwinkelKeur sluiten ons graag aan bij dit initiatief.

Goed voor consumenten en vervoerders

Bij WebwinkelKeur zien we ook dat veel logistieke partijen het erg druk hebben. Als vitale sector moeten we er alles aan doen om de logistiek te ontlasten. In Italië zien we namelijk al dat de online verkoop fors is beperkt. In de praktijk worden daar enkel de essentiële producten nog verzonden.

Als sector moeten we dit koste wat het kost voorkomen. Zowel voor de pure webshops, als voor de offline ondernemers die getroffen worden door een afname van winkelbezoek, vormt online verkoop een veilige optie om te blijven verkopen. Door een langere bedenktijd halen we de druk wat van de ketel en voorkomen we dat maatregelen nodig zijn die de sector schaden.

Ook voor consumenten is een langere bedenktijd nuttig. Op deze manier worden ze niet gedwongen om op korte termijn de deur uit te gaan en krijgen wat meer tijd om het product retour te sturen.

Wijnand van Thuiswinkel over deze situatie

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, verwoordt het als volgt: “Dit brengt een verantwoordelijkheid met zich mee voor de branche als vitale sector. Door webwinkels op te roepen hun herroepingstermijn tijdelijk te verlengen naar minimaal 30 dagen geven we de markt, consumenten en vervoerders rust. Tegelijkertijd garanderen webshops klanten nog altijd dezelfde rechten als voor de pandemie, maar in plaats van binnen 14 dagen aan te moeten geven dat ze een product retour willen sturen, wordt dit minimaal 30 dagen. Vervolgens hebben consumenten wettelijk gezien nog eens 14 dagen extra om het pakket daadwerkelijk te retourneren. Daarmee wordt het herroepingsrecht ten gunste van de klant uitgebreid. Het is aan individuele webwinkels om het advies van het verlengen van de herroepingstermijn over te nemen.”

Net als Thuiswinkel roepen wij onze leden dan ook op om de retourtermijn tijdelijk te verruimen naar minimaal 30 dagen. Natuurlijk maak je zelf als ondernemer het besluit om dit advies wel of niet op te volgen.

Ruimere bedenktijd = minder retouren

Je zou verwachten dat een ruimere bedenktijd leidt tot meer retouren, niets is minder waar. In de praktijk zien we juist dat van uitstel afstel komt, door de retourtermijn te verruimen zie je in de praktijk minder retouren. Dit kan een mooi moment zijn om als webwinkel te testen of dit ook bij jou op gaat.

Tips voor webwinkels

• Verleng je herroepingstermijn naar minstens 30 dagen, zodat klanten kunnen wachten met hun bestelling retoursturen en nu thuis kunnen blijven.
  • Geef duidelijke instructies wanneer je klant zijn product moet terugsturen.
  • Informeer klanten waar ze hun pakketje kunnen inleveren.
  • Verken de mogelijkheden van het laten ophalen van een retour, zodat klanten de deur niet uit hoeven.
  • Webshops mogen wachten met terugbetalen van de retourzending totdat ze de bestelling daadwerkelijk terug hebben ontvangen.

Wij hebben al geruime tijd geleden de retourtermijn verlengd van 30 naar 100 dagen. Geen probleem! Zolang artikelen alsnog maar gewoon in nieuwstaat etc terug komen. Of iets nu in april of in juni terugkomt is voor ons geen probleem. Maar ons retour percentage is verwaarloosbaar dus misschien is het een groter probleem als je regelmatig retouren hebt.