Beslist: Stelt nieuwe eisen aan webwinkels

Vorig jaar nam Beslist het verdienmodel op de schop door webwinkels om te schakelen van CPC (kost per klik) naar CPS (commissie per verkoop). Grote partijen zoals Wehkamp, Bol, Fonq en Coolblue spraken zich openlijk uit tegen deze methode, maar ook kleine webwinkels waren niet blij. Middels de conversiepixel kreeg Beslist namelijk inzicht in erg veel gegevens. Beslist komt nu terug op deze beslissing, wellicht mede door de opschudding die is ontstaan door deze eerdere beslissing. Twinkle scheef al over de voor- en nadelen van het nieuwe beleid. Voortaan betalen webwinkels alsnog middels CPS en vinden verkopen plaats via de Beslist winkelwagen.

Wat verandert er?

In het kort worden bezoekers niet langer doorgestuurd naar de aangesloten webwinkels, maar worden verkopen op de website van Beslist afgerond. De webwinkel betaalt hierover een commissie, tevens betaalt de webwinkel ook commissie over bestellingen welke retour komen. Alle transacties vinden plaats in de Beslist winkelwagen. Hiermee probeert Beslist toch de stap naar CPS te maken. Daarbij stelt Beslist enkele eisen aan webwinkels die gebruik willen maken van dit winkelwagen-account, waaronder lidmaatschap bij één van de twee Nederlandse keurmerken.

Aansluiting bij de GeschillenCommissie

Bij het winkelwagen pakket heeft Beslist (opeens) de eis gesteld dat webwinkels zijn aangesloten bij een keurmerk dat is aangesloten bij de GeschillenCommissie.

Zelf hebben we bewust niet de aansluiting bij de GeschillenCommissie gezocht, maar gekozen voor een modern alternatief, namelijk GeschilOnline. Met GeschilOnline hebben we een alternatief dat aan dezelfde eisen voldoet en waarbij een uitspraak digitaal kan volgen. Bij de GeschillenCommissie moet de consument en webwinkelier voor de uitspraak afreizen naar Den Haag.

Tevens betaal je bij andere keurmerken in veel gevallen als webwinkelier een bijdrage die kan oplopen tot honderden euros per geschil, veel webwinkels zijn hiervan niet op de hoogte. Deze bijdrage kent WebwinkelKeur niet.

De oplossing om opgenomen te worden bij Beslist als keurmerk is aansluiting bij de GeschillenCommissie of goedkeuring van GeschilOnline door het ministerie. Deze laatste optie is overigens pas sinds kort mogelijk. We hebben hiervoor gekozen om goedkeuring van het ministerie aan te vragen als officieel ODR orgaan. Helaas zijn we hiervan afhankelijk van derde partijen.

GeschilOnline doorloopt op het moment de keuring van het ministerie om net als de GeschillenCommissie aangemerkt te worden als officiële instantie voor geschilbemiddeling. Onze juristen hebben hierbij al aangegeven dat GeschilOnline aan alle eisen lijkt te voldoen. Met de officiële goedkeuring zal GeschilOnline ook op papier dezelfde status krijgen. Zowel op papier als in de praktijk is hiermee GeschilOnline dus een volwaardig alternatief.

Niet in verhouding

We vinden het jammer dat Beslist zo snel komt met deze beslissing. De nadelen van de beslissing van Beslist staan naar ons idee niet in verhouding tot de eventuele voordelen. Het aantal geschillen via Beslist dat de weg weet te vinden naar de GeschillenCommissie is jaarlijks op één hand te tellen, bekijken we het jaarverslag van de Geschillen Commissie, dan zien we bijvoorbeeld dat er voor de Webshop Commissie slechts 18 uitspraken zijn geweest voor de circa 4000 webwinkels die aangesloten waren op dat moment. Het gaat hierbij om alle uitspraken over alle transacties, het aantal uitspraken voor verkopen via Beslist zal daarmee dus vele malen lager liggen. Een geschillencommissie is dan ook geen plek om alle geschillen naar door te verwijzen, maar een laatste optie als bemiddeling niet werkt. Daarbij zijn er nooit klachten geweest over onze geschilbemiddeling en bindende uitspraak.

Hoewel we het besluit niet begrijpen, staat het Beslist natuurlijk vrij om dergelijke eisen te stellen. We vinden het echter jammer dat we niet de tijd hebben gekregen om met een oplossing te komen voor onze leden.

Een oplossing is in de maak

Op dit moment kunnen we daardoor met WebwinkelKeur nog geen toegang tot Beslist bieden. Het standpunt van Beslist is dat onze geschillencommissie (http://www.GeschilOnline.com) ook goedgekeurd kan worden nadat het ministerie goedkeuring heeft verleent. Deze aanvraag is al in behandeling genomen. We doen aan onze kant onze uiterste best om dit zo snel mogelijk te regelen, zodat we eind dit jaar ook een goedgekeurde commissie hebben.  Het ministerie heeft al aangegeven haar best te doen om voor 1 januari 2016 uitsluitsel te geven, dit is echter geen garantie. We zijn hiervoor dan ook afhankelijk van de snelheid waarmee het ministerie de controle zal uitvoeren.

Update 16 december 2015: We hebben om een status update gevraagd. De aanvraag is nog steeds in behandeling. We hopen de komende week meer informatie te hebben naar aanleiding van een intern overleg binnen het ministerie dat deze week plaats vindt.

Update 13 september 2016: De zittingsdatum is inmiddels bekend. De hopen je eind deze maand meer duidelijkheid te kunnen geven rondom de uitspraak van het ministerie.

Reactie van Beslist

Natuurlijk hebben we ook Beslist om een reactie gevraagd. Helaas wilden ze naar aanleiding van deze blog niet reageren.

Screenshot van de Beslist website
Screenshot van de Beslist website

Het is werkelijk belachelijk dat ze denken dat hun CPS model ook maar enige kans maakt. Vraag me af welk genie bij Beslist dit bedacht heeft.

Welke webwinkel gaat er nou tot 15% commissie over de omzet afdragen voor extra administratieve rompslomp en omslachtig gedoe en daarbij ook nog eens geen extra bezoekers op de eigen website.

Bezoekers van Beslist kopen dus alleen producten van de goedkoopste aanbieders (en minste marge) en er zijn vrijwel geen upsell mogelijkheden….

Echt kansloos dit.

Geachte webwinkelkeur,

Wij hebben uw blog over beslist.nl gelezen. Wat schetst onze verbazing, wij zijn bij jullie aangesloten en hebben jullie keurmerk op onze webwinkel. Wij hebben ook de goedkeuring van beslist.nl gehad en staan met producten op hun site terwijl ze bij de screening van onze winkel uw keurmerk ook tegenkomen.

Wij snappen het nu helaas niet meer.

Mvg

Klantenservice