Bij Slingerwinkel.nl is het elke dag een feestje

1929

Vijftien jaar geleden startte Kerstin met Slingerwinkel.nl. Van een hobby naast haar werk werd het een fulltime online business. Sinds vijf jaar is er ook een fysieke Slingerwinkel. Hoe is haar webshop ontstaan en waarom kwam daar een winkel bij? Kerstin deelt haar verhaal!

‘Ik ben gestart omdat ik twee jonge dochters had en het zo leuk vond om gewoon thuis de feestjes te vieren’ zegt Kerstin. ‘Er was toen eigenlijk niet zoveel met thema’s, in ieder geval niet in Den Helder, waar we woonden. Het leek mij leuk om een kist te kunnen huren waarin dan versieringen, jurkjes en wat spelideeën zaten. Toen zei mijn man: ‘Waarom ga je dat zelf niet opstarten?’. Zo ben ik eigenlijk een beetje de versieringen ingerold. Bij de kist deed ik een leuke naamslinger. Mensen vonden die slingers super leuk, maar de kisten die liepen niet zo. Die heb ik vrij snel weer weggedaan en toen ben ik echt in de slingers verdergegaan. En ja, van het één komt het ander. Er kwamen ballonnen bij en mensen vroegen naar bepaalde producten en zo is het assortiment steeds meer uitgebreid.’

Doorpakken of hobbymatig bezig blijven

Kerstin runde de webshop een lange tijd vanuit huis, naast haar vaste baan. Een paar jaar geleden stond ze voor de keuze: meer tijd in de webshop stoppen zodat die kon groeien, of hobbymatig bezig blijven.’Ik vind het zo leuk om met ondernemen bezig te zijn, dat ik de stap genomen heb om volledig voor de webshop te gaan. En dan merk je ook: hoe meer tijd je erin stopt, hoe meer je er dan ook weer uithaalt.’

Vijf jaar geleden verhuisde Kerstin met haar gezin van Den Helder naar Emmer-Compascuum in Drenthe. Ze gingen op zoek naar een woning met bedrijfsruimte aan huis en vonden een leegstaande winkel met een woning erachter. ‘Ik wilde daar gewoon mijn kantoor met voorraad hebben. Maar de mensen in het dorp dachten: hé, er zit weer een winkel! Dus kwamen er steeds mensen aan de deur, ook al had ik helemaal geen winkel. Toch liet ik ze allemaal binnen. Dan liet ik wat spulletjes zien en verkocht ik ook wat. Toen ben ik het magazijn gaan ombouwen tot winkeltje. Ik heb niet veel ruimte, dus de hardlopers hangen in de instellingen en de rest heb ik in kratten zitten, waarin mensen mogen neuzen. Wat dat betreft is het een soort Aldi, haha!’

Gevel Slingerwinkel

‘Je ziet direct de reactie van klanten’

De winkel heeft beperkte openingstijden, want de webshop loopt door en Kerstin doet alles alleen. ’Aan het eind van de dag moet ik tijd hebben om de post weg te kunnen brengen, dus het is een beetje schipperen met allebei. Maar ik vind het wel heel leuk, omdat je wat meer klantcontact hebt. In de winkel zie je direct wat klanten van de artikelen vinden. Ik verzorg ook ballondecoraties en als mensen langskomen om die op te halen, zien ze vaak andere leuke spullen die ze ook meenemen. Online heb ik ook wel wat grotere orders, maar de meeste orders zijn daar wat kleiner.’

Hoe doet Kerstin dat met de voorraad, is die aan elkaar gekoppeld? ‘De winkel is ook het magazijn. De voorraad is gesynchroniseerd, dus als er iets in de winkel verkocht wordt, dan is het ook automatisch online weg. Andersom gebeurt het een heel enkele keer dat iets ‘s ochtends online besteld is en ik het nog niet heb weggelegd en dat iemand in de winkel dan precies hetzelfde artikel pakt. Dat komt echt maar sporadisch voor, dus dat loopt eigenlijk wel heel goed.’

‘Trots dat we het voor elkaar hebben gekregen’

Over wat Kerstins favoriete product is in haar webshop, moet ze even nadenken. ’Wij verkopen slingerklemmen, van die klemmetjes waarmee je slingers heel makkelijk door de kamer heen op kunt hangen. Ze klemmen in de hoek tussen het plafond en de muur. Die zijn er in verschillende kleuren, maar in een transparante kleur bestonden ze nog niet. We hebben goed contact met de producent van de slingerklemmen, want we zijn eigenlijk een beetje de eerste die ze groots hebben aangeboden in Nederland. Daarom hebben we de producent gevraagd wat het zou gaan kosten om ze in een andere kleur te laten maken. Het is een investering en het blijft altijd een gok, maar het heeft goed uitgepakt. Ze lopen goed. We zijn nu de enige winkel in Nederland die transparante slingerklemmen aanbiedt. Ik ben er best trots op dat we dat voor elkaar hebben gekregen.’

Een vertrouwd gevoel

Toen Kerstin op zoek ging naar een keurmerk voor haar webshop kwam ze uit bij WebwinkelKeur. Inmiddels is ze al meer dan 10 jaar lid. ‘Wij vonden het belangrijk dat mensen die bij ons op de website kijken een vertrouwd gevoel krijgen, van hé is dit een winkel waar ik kan kopen. Jaren geleden waren er maar twee of drie keurmerken en de anderen waren best duur, of rekenden een bedrag op basis van de omzet. WebwinkelKeur was betaalbaar en je kreeg er best wel veel voor. Het team is ook heel benaderbaar. Dat is vanaf de eerste dag gewoon heel goed bevallen.’

Te druk voor marketing

Hoe komt Slingerwinkel.nl aan klanten? ‘De marketing is echt wel een ondergeschoven kindje’, zegt Kerstin. Qua bestellingen online heb ik het zo druk dat ik het, als ik zou adverteren om meer klanten binnen te krijgen, niet meer aan kan. Er is een kantelpunt: ga je dat doen, dan moet je iemand aan gaan nemen en dat is best een grote stap. Ik vind het prima op deze manier. Mensen vinden mij via Google. Ik ben volgens mij ook de enige die ballonnen per stuk aanbiedt, dus ik heb heel veel hobby-decorateurs in mijn klantenbestand. Die maken zelf ballondecoraties en willen geen zakken van 100 stuks. Bij mij kunnen ze 11 ballonnen in de ene kleur en 52 ballonnen in een andere kleur vinden. Lokaal is het meer mond-tot-mond mond en via Facebook.’

‘Een winkel openen naast je webshop? Gewoon doen!’

Heeft Kerstin nog tips voor webwinkeliers die overwegen een winkel te openen? ‘Gewoon doen! Vooral als je het kan koppelen aan de locatie waar je toch al zit, dan kost het weinig extra. Ik vind vooral het contact met de klanten erg leuk. Online hoor je mensen eigenlijk alleen maar als ze helemaal lyrisch zijn en een mailtje sturen van: ‘Goh, hartstikke bedankt, heel mooi!’ of als er iets stuk is. Verder heb je vrij weinig contact. In de winkel vragen mensen naar producten die je niet in je assortiment hebt zitten en zie je meteen wat ze van de producten vinden. Dat vind ik eigenlijk het leukst. Want ik kan dingen wel leuk vinden, maar je krijgt zo veel meer feedback, waarmee je je assortiment ook weer kunt verbeteren.’

Bezoek de ledenpagina van Slingerwinkel.nl voor meer informatie

Foto door NIKI Photogrphr