Bijdrage in de verzendkosten? Vergeet geen btw!

BTW en verzendkosten. Ik zie het bij mijn nieuwe webwinkels regelmatig fout gaan. Bij een order worden verzendkosten (deels) door belast maar hier wordt dan geen BTW over berekend. Op de vraag ‘waarom niet?‘ krijg ik steevast hetzelfde antwoord: “ik betaal toch ook geen btw aan PostNL? Daarom hoef ik ook geen BTW aan mijn klanten te rekenen over de verzendkosten”.

Wellicht een logische gedachte maar het is helaas niet waar. PostNL is vrijgesteld van heffing van btw over het merendeel van haar pakketdiensten. Dit betekent dat PostNL geen BTW in rekening brengt als je deze diensten afneemt.

Als je de verzendkosten doorberekent aan je klant dan dien je hier wel BTW over te berekenen ongeacht het feit dat je deze zonder BTW aan PostNL betaalt.

PostNL - Reken BTW over de verzendkosten!
Bereken je geen BTW over je verzendkosten? Dan draai je zelf op voor de BTW kosten.

Hoe zit het precies? Welk BTW tarief?
De BTW dient over het totaalbedrag te worden berekend. De stelregel is dat het product dat je verkoopt bepaalt welk BTW-tarief van toepassing is op de verzendkosten. Bij goederen met verschillende BTW-tarieven dient de BTW in dezelfde verhouding als de goederen berekend te worden.

Hou er echter rekening mee dat als je geen geld wilt toeleggen op de verzendkosten je meer in rekening moet brengen bij je klant dan dat je aan PostNL betaalt. Dit zal ik toelichten met een voorbeeld:

Er wordt €6,75 aan PostNL betaald voor de verzending van een pakket. De webshop rekent alleen deze kosten door aan de klant. Dit is dan dus inclusief 21% BTW. Exclusief BTW is dit €5,58. Vervolgens dient de webshop €1,17 aan btw af te dragen aan de Belastingdienst(6,75 -/- 5,58 = 1,17). In dat geval wordt er een verlies gemaakt van €1,17. Om quitte te spelen dient er voor €6,75 + 21% = €8,17 aan verzendkosten doorberekend te worden aan de klant.

Over de auteur: R.J. van Engen – Administratiekantoor van Engen B.V.
Administratiekantoor van Engen B.V. richt zich met betaalbare prijzen op startende en kleine ondernemers. In de loop der jaren is het kantoor uitgegroeid tot dé boekhouder voor webshops. We zijn van mening dat een goed fiscaal advies, een belastingaangifte of een correct verwerkte boekhouding niet per definitie duur hoeft te zijn en doen er alles aan om onze prijzen betaalbaar te houden.

Inmiddels vraagt Post NL al €6,95 voor een pakketje tot 10kg en €13,25 voor een pakketje tot 30 kg. En dat terwijl DHL maar €5,50 vraagt inc. btw! Belachelijk hoge prijzen van Post NL.

Bedankt voor de toevoeging, de bedragen waren echter ter illustratie. We raden tevens aan eens te kijken naar partijen die door grotere inkoop wat lagere tarieven kunnen bieden, wellicht is dat een uitkomst 😉 .