Vermelding e-mailadres op website beveiligen tegen SPAM
Tijdens het ondernemen zijn er natuurlijk betere zaken om je mee bezig te houden dan met SPAM[/caption]
Contactformulier
Een laatste oplossing is het gebruik maken van een contactformulier. Helaas is dit wettelijk niet voldoende en eveneens is het onvoldoende om door de keuring van Stichting WebwinkelKeur heen te komen. Het is namelijk een harde eis van ons dat er een e-mailadres op een duidelijke en logische locatie aanwezig is op de website. Mocht u echter enkel over een website beschikken dan is dit wel een goede oplossing. De combinatie van de vorige oplossing (het coderen van het mailadres) in combinatie met een contactformulier juichen we natuurlijk van harte toe. Ten eerste is een contactformulier door de laagdrempeligheid een uitnodiging voor consumenten om een mail te versturen. Ze kunnen namelijk direct reageren zonder hun eigen mailbox te openen. Daarnaast is natuurlijk het mailadres niet zichtbaar voor de gebruiker (danwel de spambot). Het contactformulier kan daarbij voorzien worden van bepaalde regels om SPAM via het formulier te voorkomen. Een aantal voorbeelden van zulke regels zijn:
- Het aantal berichten dat van hetzelfde IP-adres verstuurd kan worden is gelimiteerd (bijvoorbeeld max. 5 per uur).
- De inhoud van het bericht kan gecontroleerd worden. Zodoende kunnen berichten met teveel links tegengehouden worden.
- Je kunt een rekensom of een tekst uit een afbeelding (CAPTCHA) laten invoeren om de toegang voor bots moeilijk te maken.
De gedachte hierachter is dat normaal gebruik geen problemen oplevert in het versturen van de mail.
Enkel een contactformulier aanbieden is echter foutgevoelig. Zo zien we vaak dat (bij sommige browsers) een contactformulier bijvoorbeeld niet goed werkt of dat door een technisch probleem de e-mail niet aan komt. In die gevallen moet een gebruiker terug kunnen vallen op een e-mailadres (of telefoonnummer) om toch in contact te kunnen komen met de webwinkel.
Conclusie
Er is geen 100% waterdichte oplossing om SPAM te voorkomen. Er zijn al slimme bots die moeiteloos afbeeldingen lezen, javascript decoderen en rekensommen oplossen. De meeste bots zijn echter nog "dom" en begrijpen niet hoe ze goed gecodeerde e-mailadres kunnen ontcijferen. Doordat er voldoende technische oplossingen zijn om uw e-mailadres te beschermen, is de risico op spam geen reden om niet het mailadres te vermelden. Je bent bij verkoop via internet tevens verplicht om je bedrijfsinformatie waaronder je e-mailadres duidelijk te vermelden.
Het duidelijk vermelden van het e-mailadres is belangrijk voor elke organisatie. Het eenvoudig vindbaar maken van het e-mailadres zorgt er namelijk voor dat mensen eenvoudig contact kunnen opnemen met de organisatie. Echter is het ook zaak om het mailadres goed te beveiligen tegen spam. De beste manier om dit te doen is het gebruik maken van het coderen van het mailadres. Door het mailadres te coderen begrijpen spambots niet dat het om een mailadres gaat. Echter begrijpen de mensen op uw website dit natuurlijk wel. Daarnaast heeft uw organisatie ook baat bij het gebruikmaken van een contactformulier. Een contactformulier zorgt ervoor dat het contact opnemen via de mail nog laagdrempeliger is en kan tegelijkertijd SPAM voorkomen.
Aanvullend kun je vervolgens op server-niveau alsnog gebruik maken van een spam-filter om zo de reclame die alsnog binnenkomt uit je mailbox te weren.