Hoe los ik een Google Spammy Structured Markup Penalty op?

Maak jij gebruik van Rich Snippets met je webshop? Veel webshops maken op de onjuiste manier gebruik van de Google Sterren waardoor ze het risico op een Spammy Structured Markup Penalty lopen. Ondanks dat de webwinkel hierdoor niet direct zal kelderen in de zoekresultaten, kan de CTR (de click-through-rate) wel dalen. Dit kan alsnog nadelig uitpakken voor de posities van de pagina’s van jouw webwinkel in Google. Het is in zo’n geval belangrijk om zo snel mogelijk van de penalty af te komen, voordat de pagina’s ook daadwerkelijk dalen in de zoekresultaten.

Maar hoe herken je zo’n penalty en binnen wat voor tijdsbestek kun je dit weer oplossen?

Het herkennen van een Google Spammy Structured Markup Penalty

Onlangs kregen wij met onze webshop Muurstickerstunter een manuele Spammy Structured Markup Penalty. Google controleert geregeld handmatig verschillende websites op misbruik van Rich Snippets. Een spammy structured markup penalty is een ‘afstraffing’ voor een webwinkel die volgens Google misbruik maakt van de Rich Snippets.

Houd je Google Search Console in de gaten

Wanneer je een penalty krijgt zal je in je Google Search Console een bericht krijgen in je berichten box.

1._Google-Search-Console
De Google Search Console

Om dit bericht niet te missen is het belangrijk dat altijd de verschillende varianten van je website zijn toegevoegd aan de Google Search Console, zoals in het onderstaand voorbeeld:

• http://www. jouwwebshop.nl

Als je webshop SSL gebruikt zou je ook nog deze varianten moeten toevoegen aan Search Console:

• https:// jouwwebshop.nl
  • https://www. jouwwebshop.nl

Je zou alleen op de variant waar je webshop op staat verkeer moeten zien. De overige domeinen moeten doorverwijzen naar de hoofd-URL. Op deze manier kun je beter in de gaten houden of je website goed is ingesteld. Wanneer je verkeer ziet binnenkomen op een andere variant weet je dat er iets niet juist staat ingesteld.

Als je een bericht ontvangt in je berichten-box, zal deze ook standaard naar je gekoppelde mailadres worden gestuurd. Let er op dat je een juist mailadres gekoppeld hebt, zo dat je eventuele penalty’s niet over het hoofd ziet.

Hoe check je of je rich snippets nog zichtbaar zijn?

Door gebruik te maken van de search operator site krijg je een overzicht van al je geïndexeerde webpagina’s in Google. Wanneer je een manuele penalty hebt gekregen zal je zien dat niet alleen je sterren zijn verdwenen maar ook je productprijzen, voorraad en eventuele andere Rich Snippets die je hebt meegegeven aan je pagina’s.

2._Structured_Markup_penalty
Structured Markup Penalty

Je Google Spammy Structured Markup Penalty oplossen

Wanneer je een penalty hebt ontvangen krijg je een algemeen stappenplan van Google in je Search Console.

3.Melding-Google-Search-Console
Melding Google Search Console

Je zult de precieze oplossing van een Spammy Structured Markup Penalty helaas niet op een presenteerblaadje krijgen.

In januari dit jaar schreef Marcel Landeweerd al over de do’s en dont’s voor het gebruik van Google sterren. Je kunt alles over de precieze criteria in deze blog terugvinden. Ondanks de richtlijnen van Google is het niet altijd duidelijk wat wel en niet getolereerd wordt.

Praktijkcase

Hoewel de redenen van een Spammy Structured Markup Penalty kunnen verschillen. Willen we jullie met deze praktijkcase een duidelijk voorbeeld geven.

Zoekopmaak gestructureerde gegevens

Allereerst is het belangrijk om je gestructureerde gegevens goed te controleren in de Google Search Console en de Structured Data Testing Tool van Google. Krijg je hier foutmeldingen, zorg dan dat deze worden opgelost. In ons geval hadden we alles qua code netjes in orde, er moest een andere reden zijn voor de penalty.

Weergave van je beoordelingen

Zoals vele andere webshops maken wij op elke pagina gebruik van Google Sterren zo dat onze producten en categorieën meer opvallen in de resultaten.

Zoals Marcel Landeweerd  al eerder schreef

• Zorg ervoor dat de beoordeling of de review direct zichtbaar is voor de bezoeker. Het moet duidelijk zijn dat de pagina die de klant bezoekt beoordelingen of reviews bevat.
  • De review of rating rich snippet moeten gebruikt worden om reviews weer te geven van een specifiek item en niet over een categorie of een lijst met items. Bijvoorbeeld “hotels in Madrid”, “zomerjurken” of “taart recepten” zijn geen specifieke items. Zie ook de structured data policies voor de vermelding van verschillende entiteiten op 1 pagina.

Ondanks dat onze reviews op de product pagina’s duidelijk werden weergegeven kregen we alsnog een penalty. Dan moesten het de categorie pagina’s wel zijn. In de footer werd het gemiddelde cijfer van Webwinkelkeur uitgelezen en weergegeven in de vorm van rating sterren.

4._footer-voorbeeld
Footer van muurstickerstunter.nl

Eerlijk is eerlijk, het doel van de sterren was niet erg duidelijk voor de bezoekers. We besloten om de Webwinkelkeur widget onder onze categorie sidebar te plaatsen. Hierdoor waren de beoordelingen veel duidelijker zichtbaar voor onze bezoeker. Ook op de mobiele versie van de website wordt de widget nu duidelijk getoond aan bezoekers. Daarnaast hebben we in de vorm van tekst en een link naar onze Webwinkelkeur pagina, de beoordelingen naar voren gebracht. Op die manier kan elke bezoeker direct zien waar de beoordeling voor dient.

Ook besloten we onze voorraden duidelijker te tonen op de productpagina’s. Deze worden namelijk ook getoond in de zoekresultaten.

Tips bij een verzoek tot heroverweging

Nadat we onze wijzigingen hadden doorgevoerd hebben we een verzoek tot heroverweging ingediend. Enkele tips bij het indienen van een heroverweging:

• Neem de richtlijnen van Google door en geef dit aan
  • Geef duidelijk aan wat je hebt aangepast en op welke pagina’s
  • Leg uit waarom je deze aanpassingen hebt doorgevoerd
  • Zorg ervoor dat het in de toekomst niet weer gebeurd, je hebt bijvoorbeeld je medewerkers ingelicht over het gebruik van de Rich Snippets.
  • Het verzoek tot heroverweging kan gewoon in het Nederlands

Wat is nou eigenlijk wel toegestaan en wat niet?

In ons geval werden we hoogstwaarschijnlijk afgestraft door het onduidelijk tonen van de beoordelingen in de footer. Zorg er voor dat je beoordelingen duidelijk lees-en-zichtbaar zijn voor de bezoekers. Sommige webshops zullen geen sterren gebruiken op hun categoriepagina’s, omdat hier geen beoordelingen van items / producten gebruikt mogen worden.

Goedkeuring verzoek tot heroverweging
Goedkeuring verzoek tot heroverweging

Maar let op! Beoordelingen van je diensten zijn hier wel toegestaan. Een algemene widget met beoordelingen van je diensten kan er voor zorgen dat je sterren op je categoriepagina’s mag tonen. Het gebruik van de beoordelingen van het Webwinkelkeurmerk geeft in deze situatie nog maar eens aan hoe waardevol ze kunnen zijn.

Hoe snel kan de penalty zijn opgelost?

Afhankelijk van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd kan de  Spammy Structured Markup Penalty vrij snel weer worden opgelost. Na het indienen van ons verzoek was onze penalty binnen een week verdwenen.

Zoekopmaak gestructureerde gegevens

Heb je vragen of ervaringen met een Spammy Structured Markup Penalty? Laat het dan weten in de reacties hieronder.

Interessant stuk Jan! Wel even een vraag, worden de sterren alleen niet meer getoond op specifieke pagina’s of over de gehele website in deze situatie? Zouden reviews op productpagina’s die correct zijn geïmplementeerd kunnen verdwijnen wanneer er ook reviews site wide zijn geïmplementeerd (tegen de richtlijnen in).

Als alle sterren verdwijnen is preventie voor ons een vereiste, worden alleen de sterren niet meer getoond die er uberhaupt niet hoorde te staan dan is de impact beperkt.

Ben benieuwd!

Hallo Bob,

Wanneer je een Spammy Structured Markup Penalty krijgt, zullen alle sterren en eventuele andere Rich Snippets verwijderd worden uit de zoekresultaten. Dit gebeurde in ons situatie ook. Ook de correct geïmplementeerde markeringen verdwenen zoals bijv. de prijs van het product. Totdat de penalty was opgelost.

In dit geval zou ik aanraden om de benodigde aanpassingen door te voeren op je website(s).